Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-11, 16:44
  #1
Medlem
kool-g-raps avatar
Jag har en macbook pro (2011) som jag köpte begagnat för ca 3år sen. Hårddisken var utbytt till SSD och Ram uppgraderat till 16gb. Satan vad snabbt den datorn gick då!! Jag tappade hakan när jag skulle öppna Photoshop (som brukade ta riktigt lång tid att öppnas på min pc) öppnas direkt.

Först åren såg jag inte hjulet en enda gång, tror det var mavericks eller yosemite på då, men nu när jag uppdaterat till senaste är min dator skit seg så jag ångrar det grovt. Flera som vart med om liknande?
Går det att nedgradera operativsystem på en mac utan allt för mycket krångel?
Jag använder clean my mac ocv regelbundet så de borde inte vara därför.

Synd att jag uppdaterade, annars skulle nog min dator hänga med många år till.
Citera
2017-10-11, 17:28
  #2
Medlem
salxars avatar
Kör en clean install av vad du nu vill köra, Mavericks eller Yosemite. Gör backup på allt innan.
Citera
2017-10-11, 17:35
  #3
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kool-g-rap
Jag har en macbook pro (2011) som jag köpte begagnat för ca 3år sen. Hårddisken var utbytt till SSD och Ram uppgraderat till 16gb. Satan vad snabbt den datorn gick då!! Jag tappade hakan när jag skulle öppna Photoshop (som brukade ta riktigt lång tid att öppnas på min pc) öppnas direkt.

Först åren såg jag inte hjulet en enda gång, tror det var mavericks eller yosemite på då, men nu när jag uppdaterat till senaste är min dator skit seg så jag ångrar det grovt. Flera som vart med om liknande?
Går det att nedgradera operativsystem på en mac utan allt för mycket krångel?
Jag använder clean my mac ocv regelbundet så de borde inte vara därför.

Synd att jag uppdaterade, annars skulle nog min dator hänga med många år till.

Det nya systemet i sig är inte mycket mer trögkört för din dator än det föregående var. Det kan behövas nån dag eller två efter uppgradering för datorn att slutföra optimering av systemet. Om datorn fortfarande är seg efter ett par dagar brukar det vara enklast att radera hårddisken och installera om systemet helt.

Om du har en Timemachine-backup så är det busenkelt. Starta om datorn med Cmd-r nedtryckt för stt starta på Återställningsoartitionen. Välj Skivverktyg, radera Macintosh HD och avsluta sedan Skivverktyg. Välj att Installera macOS.

När installationen är klar och datorn startar upp, välj att återställa från Timemachine-backup. Läs tillbaka allt från backupen så får du med alla filer, program och inställningar. Nu bör datorn kännas snabb igen.
Citera
2017-10-11, 17:35
  #4
Medlem
onnyts avatar
Maveriks är enligt mig den bästa versionen av OSX åtminstonne på lite äldre maskiner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback