Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-11, 12:24
  #1
Medlem
Min mor fyller jämnt om ett par veckor (ganska snart alltså). Hon bor ganska långt ifrån mig, det är alltså lite jobb att ta sig dit. För någon månad sedan frågade jag henne om det blir något när hon fyller år, men hon svarade att nej, det blir det inte.

Min styvfar har dock planerat lite och jag och min familj planerar att komma dit på lite överraskningsfest. Inget stort, men familj och några vänner. Mamma vet bara att min bror (som bor nära) och hans familj kommer.

Nu har dock min mor ändrat sig, min bror ringde och berättade att mamma nog kommer ringa och höra av sig och undrar om inte vi ska komma. Det har skett nu, jag skyllde på att jag var upptagen. Det naturliga hade kanske varit att ljuga och säga att näää, vi kan inte. Men min mamma har haft det lite tufft senaste tiden och jag tror inte att hon skulle bli så mycket roligare med överraskning än att hon får veta nu. Jag är tvärtom rädd att hon kommer bli riktigt riktigt ledsen om jag säger att jag inte kan komma, vilket inte vägs upp av surprise-partaj. Det är ju inte så kul att skicka in mamma i en depression bara för att få överraska...

SÅ, hur ska jag göra?

1 Berätta för min bror och styvfar att jag tänker avslöja att vi kommer.
2 Berätta i förtroende för mamma att vi kommer och hon ska spela överraskad, och hoppas att hon klarar att vara tyst.
3 Blåljuga för min mor (känns "sådär").

Tack för input.
Citera
2017-10-11, 12:32
  #2
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-man
Min mor fyller jämnt om ett par veckor (ganska snart alltså). Hon bor ganska långt ifrån mig, det är alltså lite jobb att ta sig dit. För någon månad sedan frågade jag henne om det blir något när hon fyller år, men hon svarade att nej, det blir det inte.

Min styvfar har dock planerat lite och jag och min familj planerar att komma dit på lite överraskningsfest. Inget stort, men familj och några vänner. Mamma vet bara att min bror (som bor nära) och hans familj kommer.

Nu har dock min mor ändrat sig, min bror ringde och berättade att mamma nog kommer ringa och höra av sig och undrar om inte vi ska komma. Det har skett nu, jag skyllde på att jag var upptagen. Det naturliga hade kanske varit att ljuga och säga att näää, vi kan inte. Men min mamma har haft det lite tufft senaste tiden och jag tror inte att hon skulle bli så mycket roligare med överraskning än att hon får veta nu. Jag är tvärtom rädd att hon kommer bli riktigt riktigt ledsen om jag säger att jag inte kan komma, vilket inte vägs upp av surprise-partaj. Det är ju inte så kul att skicka in mamma i en depression bara för att få överraska...

SÅ, hur ska jag göra?

1 Berätta för min bror och styvfar att jag tänker avslöja att vi kommer.
2 Berätta i förtroende för mamma att vi kommer och hon ska spela överraskad, och hoppas att hon klarar att vara tyst.
3 Blåljuga för min mor (känns "sådär").

Tack för input.

Du kan väl säga till henne att du kommer. Det förstör ju inte den övriga överraskningen?
Citera
2017-10-11, 12:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Du kan väl säga till henne att du kommer. Det förstör ju inte den övriga överraskningen?

Problemet är ju att bror och styvfar, som inte behöver ljuga om sin närvaro, tycker det är sååå roligt med överraskning, och säkert blir sura på mig om jag avslöjar att jag kommer.
Citera
2017-10-11, 12:36
  #4
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-man
Problemet är ju att bror och styvfar, som inte behöver ljuga om sin närvaro, tycker det är sååå roligt med överraskning, och säkert blir sura på mig om jag avslöjar att jag kommer.

Men prata med dem då och säg att du inte vill eller tänker ljuga för din mamma och riskera att göra henne ledsen. Och sedan gör du som du själv anser bäst, oavsett om någon blir sur på dig.
Citera
2017-10-11, 12:38
  #5
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-man
Problemet är ju att bror och styvfar, som inte behöver ljuga om sin närvaro, tycker det är sååå roligt med överraskning, och säkert blir sura på mig om jag avslöjar att jag kommer.

Det låter ju lite som att det är viktigare att bror och far blir glad än din mamma som ju är den som ska vara glad denna gång. Om mamma får veta att du kommer blir hon glad och slipper vara ledsen ända fram till födelsedagen.
Citera
2017-10-11, 12:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Det låter ju lite som att det är viktigare att bror och far blir glad än din mamma som ju är den som ska vara glad denna gång. Om mamma får veta att du kommer blir hon glad och slipper vara ledsen ända fram till födelsedagen.

Jag tror inte de fattar hur ledsen hon kommer bli, det är där problemet ligger. Men jag tackar för råd, nu återstår om jag ska berätta för dem om jag tänker berätta eller ej. För berätta kommer jag...
Citera
2017-10-11, 13:33
  #7
Medlem
Har hon problem så ska du berätta.
Citera
2017-10-11, 14:09
  #8
Medlem
VeganJans avatar
Alternativ 1. Låter som att du redan vet det. Du resonerar ju klokt och klart du ska följa din egen bedömning vad som blir bäst för din mamma.

Om din bror absolut måste ha ett överraskningsmoment får väl han ringa mammsen och lämna återbud så att hon blir knäckt och ledsen, och sen dyka upp i alla fall. Föreslå det så hör han väl hur dumt det låter.
Citera
2017-10-12, 10:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeganJan
Alternativ 1. Låter som att du redan vet det. Du resonerar ju klokt och klart du ska följa din egen bedömning vad som blir bäst för din mamma.

Om din bror absolut måste ha ett överraskningsmoment får väl han ringa mammsen och lämna återbud så att hon blir knäckt och ledsen, och sen dyka upp i alla fall. Föreslå det så hör han väl hur dumt det låter.

haha, det var en bra idé :-)

Dock har det löst sig fint, tack för all input. Hon blev superglad av att vi kommer. Nu kan hon gå och gnola om det i en vecka istället för att ha angst. Klar vinst för alla parter.

Och nej, inga sura miner någonstans, alla förstod och höll med.
Citera
2017-10-12, 11:14
  #10
Medlem
4. förklara situationen för din dumma styvfar och bror (? [läste inte jätteordentligt, vad nu rollerna var]) och förhoppningsvis förstår de bättre. Ta ur dem ur den dumma illusionen de har fått från Amerikansk TV att en överraskning är bättre än sex och sätter alla stenar på rätt plats. Lyckas inte det så bli handlingskraftig och försök göra något själv. Då vet du att du inte gjorde fel i alla fall och kan därav slippa dåligt samvete.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback