Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-13, 12:45
  #13
Medlem
BigLuciphers avatar
Så för November framåt tänkte jag lägga mig på det här kostschemat:

9:00 40g protein Shake
10:30 40g kolhydrater, 40g protein Shake med havregryn - efter träning
12:00 40g kolhydrater, 40g protein Mat
15:00 40g kolhydrater, 40g protein Mat
18:00 80g kolhydrater, 40g protein - efter träning Mat
21:00 40g protein Shake Casein

Maten kommer bestå av Fiskfilé eller tonfisk på burk med ägg eller kyckling och till det fullkornsris, fullkornspasta eller potatis, tänkte försöka få in 100g grönsaker per måltid - såg att RDI för frukt och grönt är 500g om dagen vilket jag tycker är sjukt högt som RDI.

Tanken är att jag ska hamna på 240g protein, 200g kolhydrater och 40g fett - blir ca 2160 kcal om jag räknat rätt.

Fettet har jag inte riktigt fått rätsida på än, det räcker ju inte med stekfett för att komma upp i 40 g om dagen - men en halv burk kokosmjölk plus en burk tonfisk i olja om dagen ger 30g, men hade hellre tagit tonfisk i vatten och hittat ett alternativ på fettet, bara hälla olivolja ner i shaken har jag hört att folk gör, men är lite tveksam?

Och träning kommer jag köra två gånger per dag förutom söndag, då blir det vila/promenad, gym/cardio varannan dag på morgonen, kampsport på kvällarna.
__________________
Senast redigerad av BigLucipher 2017-10-13 kl. 12:51.
Citera
2017-10-13, 12:47
  #14
Medlem
BigLuciphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Din fråga är fellställd. Du glömde fråga under vilka förutsättningar. Det är nämligen en jäkla skillnad.

Du pratar som mr Miyagi

Förklara, Sensei, jag tror inte jag förstår.
Citera
2017-10-13, 13:13
  #15
Medlem
BigLuciphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Din fråga är fellställd. Du glömde fråga under vilka förutsättningar. Det är nämligen en jäkla skillnad.

Haha jag älskar såna svenssons som bara loggar in för att berätta hur fel andra har, och själv aldrig har något konstruktivt att komma med. Gå och runka till nån ikea-katalog någonstans.
Citera
2017-10-13, 13:18
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigLucipher
Du pratar som mr Miyagi

Förklara, Sensei, jag tror inte jag förstår.

ingen kan bygga på kaloriunderskott och alls kan bygga på kaloriunderskott. De som man rekommenderar att bygga på ett underskott är de som är helt gröna på träning och de som är experter.

Alla andra har kunskaper bristfälliga som gör att de bör bygga på överskott för det är effektivare.

Jag kör bil och stannade till förut. Det krävs en uppsats för att svara på din fråga.

Jag har hjälpt tillräckligt många för att komma till sjunde himlen.
Citera
2017-10-13, 13:25
  #17
Medlem
BigLuciphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
ingen kan bygga på kaloriunderskott och alls kan bygga på kaloriunderskott. De som man rekommenderar att bygga på ett underskott är de som är helt gröna på träning och de som är experter.

Alla andra har kunskaper bristfälliga som gör att de bör bygga på överskott för det är effektivare.

Jag kör bil och stannade till förut. Det krävs en uppsats för att svara på din fråga.

Jag har hjälpt tillräckligt många för att komma till sjunde himlen.

Fick din uppmärksamhet iallafall, mr 13 555 inlägg.

Men om målet är viktnedgång kan man alltså samtidigt öka i muskelmassa på kaloriunderskott såvida förutsättningarna är rätt vilket jag antar är kost, träning och vila.

Ibland känns det som att man vill göra det här med träning och kost mycket svårare än det egentligen är.
Citera
2017-10-13, 13:37
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigLucipher
Fick din uppmärksamhet iallafall, mr 13 555 inlägg.

Men om målet är viktnedgång kan man alltså samtidigt öka i muskelmassa på kaloriunderskott såvida förutsättningarna är rätt vilket jag antar är kost, träning och vila.

Ibland känns det som att man vill göra det här med träning och kost mycket svårare än det egentligen är.

Nej, jag hade svarat ändå på ditt inlägg. Jag vet inte vem du tänker på när du tänker på ditt mål med träning. Men är det någon med synliga muskler som sticker ut på en vanlig Nordic Wellnes kan du glömma att träna på underskott. Tänker du på någon kompis som aldrig tränat och bara vill stärka kroppen med några kilo muskler som knappt syns. Varsågod att köra!

Träning och kost är inte så noga om man vill vara average på gymmet. Men utanför gymmet är man ändå hyfsat stor jämfört med de som inte går till gym och lyfter.
Citera
2017-10-13, 13:44
  #19
Medlem
BigLuciphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Nej, jag hade svarat ändå på ditt inlägg. Jag vet inte vem du tänker på när du tänker på ditt mål med träning. Men är det någon med synliga muskler som sticker ut på en vanlig Nordic Wellnes kan du glömma att träna på underskott. Tänker du på någon kompis som aldrig tränat och bara vill stärka kroppen med några kilo muskler som knappt syns. Varsågod att köra!

Träning och kost är inte så noga om man vill vara average på gymmet. Men utanför gymmet är man ändå hyfsat stor jämfört med de som inte går till gym och lyfter.

Mitt mål är nog främst bättre kondition och styrka, och att komma ner till 15% eller lägre kroppsfett - just nu, för att sen kunna ligga på ett stadigt litet överskott och lägga på mig muskelmassa senare.

Jag sätter kampsporten före gymmet; styrka, kondition, smidighet, balans, uthållighet, explosivitet osv osv.
Citera
2017-10-13, 13:56
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigLucipher
Mitt mål är nog främst bättre kondition och styrka, och att komma ner till 15% eller lägre kroppsfett - just nu, för att sen kunna ligga på ett stadigt litet överskott och lägga på mig muskelmassa senare.

Jag sätter kampsporten före gymmet; styrka, kondition, smidighet, balans, uthållighet, explosivitet osv osv.

Då är det bara att köra. Nu ska nog MR 13xxx inlägg låta dig vara och be resten av forumet ta över dina andra frågor
Citera
2018-01-17, 01:11
  #21
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
Hur går det? Nu har det gått någon månad
Citera
2018-01-24, 17:36
  #22
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigLucipher
"Man kan inte bygga massa eller styrka på ett underskott" är fastnött i huvudet på mig - men det kanske inte stämmer?
Det stämmer absolut inte. Givetvis hänger det på hur mycket underhudsfett man har, jag menar, ligger man på under 10% fettmassa, okej, då behöver man inte snåla på kalorierna, men är man 187 cm och väger 100 kg, då är det max 1500 kcal som gäller om man har tänkt deffa. För övrigt finns det ingen anledning att använda gainer, överhuvudtaget. Kör med palatinos och sojaproteinisolat istället, och skippa kycklingen och allt annat animaliskt protein.

Citat:
Ursprungligen postat av BigLucipher
Fattar.. Men kan man fortfarande öka i muskelmassa samtidigt som man minskar i fett, genom att ligga på underskott, utan AAS?
Ja, jag är full natty brah, och jag har gjort det när jag deffat, det gäller bara att du sköter kosten, tränar hårt som fan på gymmet (explosiva sets/repetitioner med så mycket vikter som du bara pallar, inga lätta vikter trams), och sover bra.

Hur som helst, vill du hardcore deffa så rekommenderar jag följande upplägg:

3 liter ICA i <3 eco osötad ekologisk sojadryck
3 kapslar Omnisym Pharma OmniVegan 2.0
6 g joderat salt

^^ Detta blir:

1242 kcal
27 g kolhydrater
120 g protein
69 g fett
18 g fibrer
7.2 g salt

Alla vitaminer och mineraler ligger på minst 100% RDI och är generellt ganska maxade med flera hundra till över 2,000% RDI. Fiberhalten är dock lite låg, så jag rekommenderar starkt att du lägger till 55 g chiafrön också, så får du lite extra omega-3 ALA samt protein också. OmniVegan kapslarna tar du en åt gången per sojamjölkpaket (1 liter sojamjölk per förpackning). Fördela sojamjölken frukost, lunch och middag, så att du är mätt över hela dagen. Sist men inte minst, drick 1 liter vatten på detta också, så att du kommer upp i dagsbehovet på 3.7 liter vatten, du kan använda 2-3 stycken Friggs C vitamin brustabletter för extra smak.

Sedan bör du även investera i ett bra magnesiumtillskott också, typ magnesiumcitrat eller det allra bästa, transdermal magnesiumklorid (varmt fotbad), eftersom det blir lite väl mycket kalcium från sojamjölken annars.

Coop Änglamark ekologisk osötad sojadryck, är identisk till innehållet, men kan vara några kronor billigare, så du kan köra på den istället om så är fallet. Det blir hur som helst cirka 50-60 kr om dagen för sojamjölken, cirka 10 kr om dagen för chiafröna och 173 kr i månaden för OmniVegan kapslarna.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-01-24 kl. 18:05.
Citera
2018-03-16, 11:26
  #23
Medlem
BigLuciphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det stämmer absolut inte. Givetvis hänger det på hur mycket underhudsfett man har, jag menar, ligger man på under 10% fettmassa, okej, då behöver man inte snåla på kalorierna, men är man 187 cm och väger 100 kg, då är det max 1500 kcal som gäller om man har tänkt deffa. För övrigt finns det ingen anledning att använda gainer, överhuvudtaget. Kör med palatinos och sojaproteinisolat istället, och skippa kycklingen och allt annat animaliskt protein.

Ja, jag är full natty brah, och jag har gjort det när jag deffat, det gäller bara att du sköter kosten, tränar hårt som fan på gymmet (explosiva sets/repetitioner med så mycket vikter som du bara pallar, inga lätta vikter trams), och sover bra.

Hur som helst, vill du hardcore deffa så rekommenderar jag följande upplägg:

3 liter ICA i <3 eco osötad ekologisk sojadryck
3 kapslar Omnisym Pharma OmniVegan 2.0
6 g joderat salt

^^ Detta blir:

1242 kcal
27 g kolhydrater
120 g protein
69 g fett
18 g fibrer
7.2 g salt

Alla vitaminer och mineraler ligger på minst 100% RDI och är generellt ganska maxade med flera hundra till över 2,000% RDI. Fiberhalten är dock lite låg, så jag rekommenderar starkt att du lägger till 55 g chiafrön också, så får du lite extra omega-3 ALA samt protein också. OmniVegan kapslarna tar du en åt gången per sojamjölkpaket (1 liter sojamjölk per förpackning). Fördela sojamjölken frukost, lunch och middag, så att du är mätt över hela dagen. Sist men inte minst, drick 1 liter vatten på detta också, så att du kommer upp i dagsbehovet på 3.7 liter vatten, du kan använda 2-3 stycken Friggs C vitamin brustabletter för extra smak.

Sedan bör du även investera i ett bra magnesiumtillskott också, typ magnesiumcitrat eller det allra bästa, transdermal magnesiumklorid (varmt fotbad), eftersom det blir lite väl mycket kalcium från sojamjölken annars.

Coop Änglamark ekologisk osötad sojadryck, är identisk till innehållet, men kan vara några kronor billigare, så du kan köra på den istället om så är fallet. Det blir hur som helst cirka 50-60 kr om dagen för sojamjölken, cirka 10 kr om dagen för chiafröna och 173 kr i månaden för OmniVegan kapslarna.


Varför i hela världen skulle jag skippa animaliskt protein?
Citera
2018-03-16, 11:45
  #24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigLucipher
Varför i hela världen skulle jag skippa animaliskt protein?
Man har sett koppling mellan rött kött och bland annat tjock-och ändtarmscancer, även om orsaken inte har fastställts förutom hypoteser till varför. Därför har vi en rekommendation på max 500 gram rött kött/vecka, framförallt bör man hålla nere charkprodukter. Så att hålla nere konsumtionen av rött kött är nog en god idé, dock gäller inte detta fisk och fågel t.ex, vilket du skrev i inlägget ovan att det är det du äter (fisk, kyckling och ägg). Även när det gäller konsumtionen av mjölk så har kopplingar setts mellan detta och prostatacancer, hypotesen är bland annat kalciumet. Studien från Uppsala är väl mest uppmärksammad här i Sverige, det är studier baserat på epidemiologi så det är inte svart på vitt att det i sig skulle vara skadligt för hälsan, även om en överkonsumtion antagligen inte är bra (vilket det inte är med något.).

Sen är ju miljöpåverkan en fråga också givetvis, men det är en annan diskussion.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-03-16 kl. 11:47.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback