Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-11, 11:51
  #1
Medlem
Tjo!

Precis startat enskild firma, ska exportera varor utanför EU och har lite nybörjarfrågor.

1. Räcker det med en beskrivning i Swish av vad man betalar för vid inköp?
T.ex "Vit tröja storlek M, oanvänd" eller behövs de mer underlag till bokföringen?

2. Jag får betalt för mina varor när företaget i utlandet sålt mina varor.
Utbetalningen sker via paypal och det står endast "utbetalning för varor sålt vecka 23" t.ex.
Vad som sålts kan jag kunna plocka fram men får inget riktigt verifikat av företaget

Kan jag skriva ett eget verifikat till bokföringen för varorna jag fått betalt för som jag använder som underlag till bokföringen?
Citera
2017-10-11, 14:22
  #2
Medlem
1. Hur köper du dina varor? Om du köper dem via exempelvis Tradera så har du ett vinstmail som du kan använda. Köper du direkt från privatperson så kan ni ordna ett skrivet kvitto.

2. Du skriver att du kan få fram vad som sålts så använd det som verifikat. Någon typ av listning med försäljningspris, avgifter etc.
Citera
2017-10-11, 22:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
1. Hur köper du dina varor? Om du köper dem via exempelvis Tradera så har du ett vinstmail som du kan använda. Köper du direkt från privatperson så kan ni ordna ett skrivet kvitto.

2. Du skriver att du kan få fram vad som sålts så använd det som verifikat. Någon typ av listning med försäljningspris, avgifter etc.

Tack för svar!

Jag köper mina varor av privatpersoner och betalar via Swish, räcker det då med att jag skriver som meddelande vad det är jag betalar för eller är det inte tillräckligt?

Jag kan inte direkt se vad för vara som sålts genom verifikat utan jag får leta mig fram. Kan jag skriva eget verifikat då?
Citera
2017-10-11, 22:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomioo9
Tack för svar!

Jag köper mina varor av privatpersoner och betalar via Swish, räcker det då med att jag skriver som meddelande vad det är jag betalar för eller är det inte tillräckligt?

Jag kan inte direkt se vad för vara som sålts genom verifikat utan jag får leta mig fram. Kan jag skriva eget verifikat då?
Man ska kunna se vad det är för vara, vem som sålt den och när. En Swish-betalning identifierar vem man betalar till och när. Då bör det räcka med att skriva vad det är för vara.

Om du kan få en sammanställning för alla de varor som sålts över en längre tid så går ju det att använda. Sen kan ditt egna verifikat hänvisa till den sammanställningen.

Det är klurigt när det är privatpersoner och onlineförsäljning.
Du kan alltid ringa Skatteverket och prata med dem om hur du ska göra. De är hjälpsamma.
Citera
2017-10-12, 00:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Man ska kunna se vad det är för vara, vem som sålt den och när. En Swish-betalning identifierar vem man betalar till och när. Då bör det räcka med att skriva vad det är för vara.

Om du kan få en sammanställning för alla de varor som sålts över en längre tid så går ju det att använda. Sen kan ditt egna verifikat hänvisa till den sammanställningen.

Det är klurigt när det är privatpersoner och onlineförsäljning.
Du kan alltid ringa Skatteverket och prata med dem om hur du ska göra. De är hjälpsamma.

Tack så mycket för hjälpen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback