Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-11, 00:59
  #1
Medlem
Jag har jobbat på flera olika företag genom åren. Jag har aldrig varit speciellt "högt uppsatt" på något företag. Men jag har haft utökat ansvar så som teamledare, lageransvarig och säljplanerare.

På många arbetsplatser pågår det mobbning i form av trakasserier. Detta gillas inte av "mellancheferna". Mellanchsferna är så rädda att deras chefer högre upp i rangordningen ska få reda på detta. Om deras chefer får reda på detta blir det inte kul för mellancheferna.

Mellancheferna tar då det säkra före det osäkra och tar ett samtal med mobbaren. Mobbaren får en varning och en utskällning.

Jag har många gånger fått rapportera till mellancheferna att vissa anställda har blivit dåligt behandlade av andra anställda. Detta har jag fått göra eftersom jag har haft utökat ansvar över vissa områden på olika företag. När jag hade ansvar för lagret var det en äldre surgubbe som alltid skällde ut en yngre förmåga utan grunder. Den utsatte var riktigt rädd för gubben och mådde dåligt över detta. Jag tvingades då att rapportera detta till min närmsta chef eftersom detta påverkade arbetet på lagret. Min chef blir ganska "nervös" och tog ett snack med surgubben. Det var nästan så att gubben fick en uppsägning.

Gubben hade förbjudit den yngre att köra en motviktstruck som gubben ansåg vara hans. Självklart var det företagets truck. Men den gubben var lite speciell. Han kunde på utbrott om någon parkerade trucken på fel "ställe".

Men hur som helst. Varför blir mellanchefer så oroliga och nojiga över att två kollegor bråkar med varandra eller att en kollega trycker ner andra kollegor?
Desto större företag desto mer bryr dom sig om mobbning!

Varför bryr sig cheferna så mycket om mobbning och tjafs på arbetsplatsen?
Självklart ska dom bry sig om mobbning. Men ibland skäller dom ut folk utan grunder. Mobbning verkar vara extremt allvarligt! Är det för att dom bryr sig om dom anställda eller för att rädda deras egna skinn?
Citera
2017-10-11, 01:08
  #2
Medlem
wowvadintressants avatar
Missförhållanden på arbetsplatser sänker effektivitetsgraden och kan leda till rättsliga åtgärder om inte ledningen gör det de kan för att avhjälpa problemen.
Citera
2017-10-11, 01:10
  #3
Medlem
Förmodligen för att det ger dålig stämning, jag blev själv utsatt för mobbning på ett företag varav en av mobbarna var en förman. Nå tillslut fick jag nog av detta och sa till dem att nu räcker det, lyssnade de? Självfallet inte så jag gav dem på käften och efter det var det lugnt. Det lustiga var att ingen chef sa ett
ord om hela incidenten.
Citera
2017-10-11, 01:27
  #4
Medlem
Därför att det ingår i deras jobb, kanske?
Citera
2017-10-11, 01:49
  #5
Medlem
Brunbeverns avatar
Tycker frågan är märklig eftersom du vet mycket väl varför det ogillas men ändå ställer du frågan.

Kan ju bero på vad som helst och en kombination på flera saker. För att nämna några:
* De blir helt enkelt irriterade på mobbning, som majoriteten av övriga befolkningen borde bli
* Dålig arbetsmiljö = låg effektivitet
* Dålig arbetsmiljö = sämre stämning och högre risk för sjukskrivningar
* Det är förbjudet med mobbning
* Chefen får inte koll på sina arbetare vilket blir ett misslyckande för dem
* Somliga chefer kan se det som brist på respekt och många chefer hatar att inte bli "respekterade"
* Som du själv säger, de får skit av högre chefer

Ditt exempel dock låter ju bara som en tvär gubbe. Låter ju verkligen inte som mobbning, inte för att det hör till ämnet.
Citera
2017-10-11, 02:18
  #6
Medlem
Drinkycrows avatar
För att det är deras jobb?

edit:
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Därför att det ingår i deras jobb, kanske?

Tvåa på den bollen. Skål
Citera
2017-10-11, 03:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loffe12
Jag har jobbat på flera olika företag genom åren. Jag har aldrig varit speciellt "högt uppsatt" på något företag. Men jag har haft utökat ansvar så som teamledare, lageransvarig och säljplanerare.

På många arbetsplatser pågår det mobbning i form av trakasserier. Detta gillas inte av "mellancheferna". Mellanchsferna är så rädda att deras chefer högre upp i rangordningen ska få reda på detta. Om deras chefer får reda på detta blir det inte kul för mellancheferna.

Mellancheferna tar då det säkra före det osäkra och tar ett samtal med mobbaren. Mobbaren får en varning och en utskällning.

Jag har många gånger fått rapportera till mellancheferna att vissa anställda har blivit dåligt behandlade av andra anställda. Detta har jag fått göra eftersom jag har haft utökat ansvar över vissa områden på olika företag. När jag hade ansvar för lagret var det en äldre surgubbe som alltid skällde ut en yngre förmåga utan grunder. Den utsatte var riktigt rädd för gubben och mådde dåligt över detta. Jag tvingades då att rapportera detta till min närmsta chef eftersom detta påverkade arbetet på lagret. Min chef blir ganska "nervös" och tog ett snack med surgubben. Det var nästan så att gubben fick en uppsägning.

Gubben hade förbjudit den yngre att köra en motviktstruck som gubben ansåg vara hans. Självklart var det företagets truck. Men den gubben var lite speciell. Han kunde på utbrott om någon parkerade trucken på fel "ställe".

Men hur som helst. Varför blir mellanchefer så oroliga och nojiga över att två kollegor bråkar med varandra eller att en kollega trycker ner andra kollegor?
Desto större företag desto mer bryr dom sig om mobbning!

Varför bryr sig cheferna så mycket om mobbning och tjafs på arbetsplatsen?
Självklart ska dom bry sig om mobbning. Men ibland skäller dom ut folk utan grunder. Mobbning verkar vara extremt allvarligt! Är det för att dom bryr sig om dom anställda eller för att rädda deras egna skinn?

Det finns en enkel lösning på detta och det är att om man upplever att man blir mobbad så ska man spela in det så att det blir dokumenterat. Man ska också spela in en chef som mobbar. Något som är supervanligt när man vill att en anställd ska dra så att företaget slipper betala ut ett avgångsvederlag. Att vända sig till kommnisterna på "facket" kommer inte att leda någonstans.
Citera
2017-10-11, 05:32
  #8
Medlem
cacas avatar
Troligen för de har delegerats arbetsmiljöansvaret och därmed är skyldiga göra något åt det ifall arbetsmiljön inte är bra, de har även ett straffansvar ifall deligeringen är korrekt utförd, så inte konstigt de blir nervösa.
Sen brukar sådana här frågor vara jävligt obekväma att ta i för en chef, de är oftast teoretiskt mycket duktiga men när det kommer till mer mjuka frågor får de oftast svårt att hantera dessa.

AFS2015:4 om organisatorisk och psykosocial arbetsmiljö finns det mer att läsa om detta för den intresserade.
Citera
2017-10-11, 07:10
  #9
Medlem
buff0uts avatar
man håller efter sitt boskap om man vill skörda fint med ull

En flock apor ska producera, vissa har medlidande andra inte
konflikter är som grus och rost i maskinerna

Kunde du verkligen inte tänka ut det här själv.
Citera
2017-10-11, 07:13
  #10
Medlem
Det är fullkomligt självklart att en chef ska ta tag i folk som beter sig som rövhål mot andra och det omedelbart, annars ska de inte vara chefer. En person som skäller ut andra utan grunder, sätter upp egna regler som han inte har befogenhet att sätta och får yngre förmågor att känna rädsla och må dåligt ska naturligtvis skällas ut efter noter. Om man sedan tycker att det definitionsmässigt handlar om mobbing eller bara en sur gubbe/kärring spelar ingen roll, klarar de inte att bete sig som folk kan de sitta hemma och förpesta livet för sina krukväxter i stället.

Sådana människor fungerar som cancersvulster, snart har de spritt sin sjukdom på hela avdelningen. Sedan finns det fall där chefen inte vågar sätta ner foten för att personen ifråga ändå besitter stor kunskap och erfarenhet, men samtidigt verkar folk också ha en tendens att kraftigt övervärdera den här typen. Många människor fungerar som hundar och underkastar sig instinktivt typer som beter sig aggressivt och dominant, åtminstone om de varit länge på arbetsplatsen, medan de undervärderar människor som ger ett mer nervöst och osäkert intryck, även om de egentligen kan lika mycket och presterar minst lika bra som skitstöveln.
Citera
2017-12-12, 02:01
  #11
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loffe12
Varför bryr sig cheferna så mycket om mobbning och tjafs på arbetsplatsen?

Det är fr allt vi manliga chefer som vill ha ett gott samarbetsklimat nere på "golvet". Som manlig chef vet man att produktiviteten minskar när skvaller och mobbning stjäl värdefull tid från medarbetarna. Dessutom uppstår det många sjukskrivningar när inte mobbningen åtgärdas, och det leder till ytterligare minskad produktivitet.

Om du däremot är en mobbare som letar efter en arbetsplats där mobbning och slöserí med tid uppskattas - sök dig då till en kvinnodominerad arbetsplats ! (och stanna där, tack)
Citera
2017-12-12, 16:46
  #12
Medlem
Onan-erarens avatar
Det är chefens jobb att ta tag i mobbning å se till så gruppen samarbetar, eller så kan man låtsas bry sig för att få behålla chefsjobbet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback