Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-10-13, 12:29
  #49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
ok så du har en low life till pojkvän och funderar lite undermedvetet om denna pappa även kan försörja dig framöver.

Jag har inga ekonomiska bekymmer, men man undrar ju såklart vad han tjänar då han försörjer min kille som inte lever sparsamt direkt
Citera
2017-10-15, 03:38
  #50
Medlem
Creaturs avatar
Nu får du fan ge dig. Vad du tycker om skattetrycket är totalt irrelevant för trådens frågeställning om vad en professor tjänar.
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Två personer kommer överens om att den ena utför ett arbete mot betalning från den andre. Arbetet som utförs är värt 150 kr. Staten tar nu 50 kr i arbetsgivaravgifter, sedan 50 kr till i inkomstskatt. När personen vill använda sina pengar genom att betala en tredje person för en vara eller tjänst tar staten ytterligare 25 kr i moms och sedan 5 kr till i flygskatt/bensinskatt. Av de ursprungliga 150 kronorna som betalades för ett arbete kan arbetaren i sin tur överföra ett värde av 20 kr till en tredje part.

Siffror påhittade för illustrations skull. Vad du ska jämföra är alltså läget där det inte finns någon stat utan två parter kommer överens och utbyter något, mot läget där det finns en stat som tar (med hot om våld) pengar från dessa två (eller tre) parter. Värdet staten tar skall som minst motsvara värdet av de tjänster som staten utför åt parterna, annars saknar staten legitimitet.

Med bakgrund av detta resonemang anser jag att skattetrycket på inkomster från arbete i Sverige är minst dubbelt så högt som det borde vara. Tredubbelt så högt kanske.
Citera
2017-10-24, 13:08
  #51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Nu får du fan ge dig. Vad du tycker om skattetrycket är totalt irrelevant för trådens frågeställning om vad en professor tjänar.

Men men, antar att dom tjänar typ 55. Nu har han ju dock bara 6 minderåriga syskon
Citera
2017-10-24, 15:00
  #52
Medlem
Det är inte värt att studera 13 år till professor för lönen, medellönen ligger på ca 70.000/månad.
Citera
2017-11-06, 01:26
  #53
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tylosande
Det är inte värt att studera 13 år till professor för lönen, medellönen ligger på ca 70.000/månad.

Nej, inte egentligen. Däremot studerar du enbart fem år utan ersättning. Inte 13 (och vadå 13?)
Citera
2017-11-06, 01:39
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Doktorander får olika löner vid olika skolor/universitet. Så det borde gälla professorer likväl?

En doktorand på Su har ca 28 i maxlön
En postdoc ligger runt 37
En lektor, dvs fastanställd lärare, omrking 43-45
En befodrad proffessor något högre kanske 47-50
En riksdagsproffessor kan ha maffig lön, nästan 80 90 papp, men dom är ovanliga

Allt detta i "nördiga dicipliner" Är man i te.x företagsekonomi eller någon industribranch tror jag man kan ha feta arvoden från externa uppdrag, och då är själva lönen bara kaffepengar.

Men säg att han är i te.x historia, slaviska språk, etnologi, biologi eller något teoretiskt naturämne så tror jag detta stämmer Ok
Citera
2017-11-06, 03:39
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Nej, inte egentligen. Däremot studerar du enbart fem år utan ersättning. Inte 13 (och vadå 13?)
Menar du att doktorand får pengar på ca 30.000/månad under studierna?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback