Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-10, 20:46
  #1
Medlem
Hej!

Jag har blivit anställd som kriminalvårdare och ska ha 20 veckors utbildning.
Vad får man göra på utbildningen? Någon som har gått och vill dela med sig av vad man gör och kanske komma med bra tips på vad man ska tänka på osv.

Tack på förhand!
Citera
2017-10-10, 21:00
  #2
Medlem
La-Habanas avatar
vilken utbildning måste man ha gått då? är det en arbetsmarknadsutbildning du går?
Citera
2017-10-10, 21:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av La-Habana
vilken utbildning måste man ha gått då? är det en arbetsmarknadsutbildning du går?


Du behöver inte ha gått någon utbildning alls, såklart är det meriterande om du pluggat kriminologi eller psykologi. Dem tar ju nästan allt på din personlighet och inte vad du har gjort innan.
Citera
2017-10-11, 01:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaariin
Hej!

Jag har blivit anställd som kriminalvårdare och ska ha 20 veckors utbildning.
Vad får man göra på utbildningen? Någon som har gått och vill dela med sig av vad man gör och kanske komma med bra tips på vad man ska tänka på osv.

Tack på förhand!

Du får lära dig hur det går till på anstalten. Hur du ska bete dig bland interner, vad man säger och inte säger, hur det går till i matsalen. Hur du ska gå med dom. Vad som händer om larmet går. Att du absolut aldrig under några omständigheter ska vara ensam med dom. Dom kommer gå igen vilka krav som ställs på dig. Jag jobbar på en av Sveriges värsta anstalter (klass 1) där vi har det "hårdaste" buset i Sverige som ingen annan anstalt klarar av. Du kommer att vara nervös i början, men det går över.
Citera
2017-10-13, 23:35
  #5
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Kriminalvårdens uttagning, hur ser den ut egentligen?

Känner tre som faktiskt kunnat fått gå utbildning, men valde att skita i det. (Och tur var väl det, för det hade varit bortkastade pengar och tid).

Jag känner dessa sedan flera år ska tilläggas och två av dessa har jag arbetat med, därför undrar jag hur i helvete vissa kan bli godkända till att utföra detta yrke.
Citera
2017-10-16, 11:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Kriminalvårdens uttagning, hur ser den ut egentligen?

Känner tre som faktiskt kunnat fått gå utbildning, men valde att skita i det. (Och tur var väl det, för det hade varit bortkastade pengar och tid).

Jag känner dessa sedan flera år ska tilläggas och två av dessa har jag arbetat med, därför undrar jag hur i helvete vissa kan bli godkända till att utföra detta yrke.

Blev kallad på intervju på kriminalvården. Mycket moraliska frågor på intervjun samt mycket om hur man är som person.
Utbildningen är gratis och pågår i 20 veckor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback