Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-10, 19:43
  #1
Medlem
Hej,

Är det någon som vet skillnaden mellan Storebrand global multifaktor och global verdi?

Enda skillnaden jag ser är att multifaktor investerar i ca 250-350 stora/medelstora bolag medan verdi investerar i ca 60-90 bolag.

Både fonder faller under samma kategori "global, värdebolag". Branschfördelningen är i princip nästan identiska och investeringsstrategi verkar gå hand-i-hand.
Citera
2017-10-11, 19:59
  #2
Medlem
*bump*
Citera
2017-10-13, 21:42
  #3
Medlem
Nej det verkar inte vara så stor skillnad mellan dem vid en första anblick, men jag har inte läst det finstilta.

Den ena startades 1997 och den andra 2006, så det är en detalj som skiljer dem åt dock. Vet ej varför de startar en till nästan likadan fond, det kanske visade sej att det var en bra affärsidé för fondförvaltaren helt enkelt.
Citera
2017-11-24, 20:27
  #4
Medlem
Briggsjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Hej,

Är det någon som vet skillnaden mellan Storebrand global multifaktor och global verdi?

Enda skillnaden jag ser är att multifaktor investerar i ca 250-350 stora/medelstora bolag medan verdi investerar i ca 60-90 bolag.

Både fonder faller under samma kategori "global, värdebolag". Branschfördelningen är i princip nästan identiska och investeringsstrategi verkar gå hand-i-hand.

Lite angående Multifaktor iallafall på Nordnet Talks:
https://youtu.be/xWeth6GmRGs
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback