Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-10-10, 22:37
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Läste någonstans att UC försvinner efter ett år, stämmer detta?

Nej det bolaget lär finnas kvar i många år till.
Citera
2017-10-10, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maawaatow
UC har tillgång till en ofattbar mängd uppgifter om svenskens hantering av sina kreditrisker. Genom statistik har UC konstaterat att en person som har många kreditupplysningar av någon anledning är mer benägen att hamna i betalningssvårigheter inom 12 månader. Vad detta beror på är jag för oinsatt för att besvara. Kanske visar det att personen är desperat efter kredit och därmed felbedömer sin ekonomiska förmåga? Min poäng är att UC har sett en korrelation mellan mängden förfrågningar och sannolikheten att hamna i betalningssvårigheter.

Folk måste ta av foliehatten och sätta sig in i bankens situation. Varför skulle banken säga nej till ett lån d.v.s. intäkter för banken enbart p.g.a. många förfrågningar om det inte fanns en bakomliggande orsak?

Jag har aldrig förstått varför det ska tas kreditupplysningar som sänker ens kreditvärdighet för sketna ordrar på några hundra, där man dessutom handlat och betalat utan problem tidigare. Dessutom har ofta produkten redan skickats när upplysningen tas om jag minns rätt.

Annars kan det väl vara så att folk som beställer väldigt mycket saker på faktura är såna som gillar att skjuta upp betalningar och leva över sina tillgångar. Men jag är ingen expert i frågan.
Citera
2017-10-10, 23:43
Medlem
CXQHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Läste någonstans att UC försvinner efter ett år, stämmer detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Nej det bolaget lär finnas kvar i många år till.

Nu tänkte han nog på att själva UC sökningen tas bort inom 12 månader och det stämmer. Själva företaget lär nog bli kvar längre än så
Citera
2017-10-10, 23:45
Medlem
CXQHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDF89
Jag har aldrig förstått varför det ska tas kreditupplysningar som sänker ens kreditvärdighet för sketna ordrar på några hundra, där man dessutom handlat och betalat utan problem tidigare. Dessutom har ofta produkten redan skickats när upplysningen tas om jag minns rätt.

Annars kan det väl vara så att folk som beställer väldigt mycket saker på faktura är såna som gillar att skjuta upp betalningar och leva över sina tillgångar. Men jag är ingen expert i frågan.

Handlar mycket om riskbeteende. En person som tar många snabba krediter/fakturor etc bedöms ha större problem och är således en risk.
Citera
2017-10-10, 23:49
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDF89
Jag har aldrig förstått varför det ska tas kreditupplysningar som sänker ens kreditvärdighet för sketna ordrar på några hundra

Därför att bara människor med ekonomiska problem köper saker på några hundra på kredit.

Människor utan ekonomiska problem betalar direkt.
Citera
2017-10-11, 00:00
Medlem
CXQHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Därför att bara människor med ekonomiska problem köper saker på några hundra på kredit.

Det kanske var en sanning förut, men idag är det många gånger lättare att betala med KLARNA än kreditkort och koppla sitt konto där fakturan betalas automatiskt.
Citera
2017-10-11, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Själv väljer jag alltid betala direkt om det går men ibland har det bara funnits faktura som alternativ.
Citera
2017-10-11, 02:39
Medlem
SvartaBjorns avatar
Slänger in en närbesläktad sak som även sänker din kreditvärdighet.

Se till att inte ha en massa liggande beviljade krediter som du inte utnyttjar.
En "räntefritt-i-12-månader" beviljad kredit på en TV för 20 000 kr t.ex. ligger (oftast) kvar och skräpar även efter du betalat klart detta köp. Företag/banker antar då att du har möjlighet att köpa upp för de pengarna igen och det ligger dig till last.
Så glöm inte att ringa och avsluta alla dylika krediter när de inte längre är aktuella.
Citera
2017-10-11, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
sällan ett företag tar uc på dig, det är bara vid större saker, abonemang, lån, leasing etc.

så har du för många uc den senaste tiden tyder det på att personen slösar, en sådan person vill banken ej ha att göra med.
samt har du flera stycken uc ifrån banker, då tyder det på att bankerna nekar dig och det tåget vill få hoppa på.

kan googla det åt dig om du vill ?

banker har ett eget system där det lagras var man begärt lån. bara de med allra lägst intelligens följer tidningar och gör oinformerade analyser som är felaktigt
Citera
2017-10-11, 07:27
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CXQH
Nu tänkte han nog på att själva UC sökningen tas bort inom 12 månader och det stämmer. Själva företaget lär nog bli kvar längre än så

Förstod det
Citera
2017-10-11, 07:31
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CXQH
Det kanske var en sanning förut, men idag är det många gånger lättare att betala med KLARNA än kreditkort och koppla sitt konto där fakturan betalas automatiskt.

Precis. Jag tar aldrig och betalar internetköp med kort om det finns Klarna. Du får varan, kan testa den och därefter betala. Du flyttar "makten" från företaget till konsumenten.

Sedan tar inte Klarna en ny upplysning hela tiden, du arbetar upp en limit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in