Citat:
Ursprungligen postat av
Maawaatow
UC har tillgång till en ofattbar mängd uppgifter om svenskens hantering av sina kreditrisker. Genom statistik har UC konstaterat att en person som har många kreditupplysningar av någon anledning är mer benägen att hamna i betalningssvårigheter inom 12 månader. Vad detta beror på är jag för oinsatt för att besvara. Kanske visar det att personen är desperat efter kredit och därmed felbedömer sin ekonomiska förmåga? Min poäng är att UC har sett en korrelation mellan mängden förfrågningar och sannolikheten att hamna i betalningssvårigheter.
Folk måste ta av foliehatten och sätta sig in i bankens situation. Varför skulle banken säga nej till ett lån d.v.s. intäkter för banken enbart p.g.a. många förfrågningar om det inte fanns en bakomliggande orsak?
Jag har aldrig förstått varför det ska tas kreditupplysningar som sänker ens kreditvärdighet för sketna ordrar på några hundra, där man dessutom handlat och betalat utan problem tidigare. Dessutom har ofta produkten redan skickats när upplysningen tas om jag minns rätt.
Annars kan det väl vara så att folk som beställer väldigt mycket saker på faktura är såna som gillar att skjuta upp betalningar och leva över sina tillgångar. Men jag är ingen expert i frågan.