Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-30, 09:15
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
En planande katamaran kommer att flyga på sin luftkudde och bära på den. Den får alltså lyfthjälp av luften på ett helt annat sätt än ett v-skrov. Den är därför mycket mer lättdriven och kommer mao att dra mindre bensin när den agerar i en fart där den flyger.

Men om vi pratar långfärdsbåtar, sådana som brukar puttra fram under 10 knop, så är de ju inte planande. Har en katamaran då högre eller lägre bränsleförbrukning än enkelskrovsbåtar?
Citera
2017-10-30, 11:16
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Men om vi pratar långfärdsbåtar, sådana som brukar puttra fram under 10 knop, så är de ju inte planande. Har en katamaran då högre eller lägre bränsleförbrukning än enkelskrovsbåtar?

Det jag menade med att diskussionen är rörig då det inte riktigt framgår vad vi pratar om. Det är oavsett enkelt; grundregeln är att ha så lite blötyta som möjligt. Troligen får katamaranen högre förbrukning, samtidigt kan du kanske ha flackare skrovytor och på så sätt glida ovanpå vattnet istället för i vattnet - det borde ge lägre blötyta och mindre motstånd.

Man bör ha i åtanke att hur man lägger steglister mm, det påverkar massa.
Citera
2017-10-30, 12:14
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Men om vi pratar långfärdsbåtar, sådana som brukar puttra fram under 10 knop, så är de ju inte planande. Har en katamaran då högre eller lägre bränsleförbrukning än enkelskrovsbåtar?

Det känns lite som att du tänker fel: om du vill ut på långfärd så är andra saker än bränsleförbrukningen det du borde tänka på. Personligen skulle jag prioritera sådana saker som sjövärdighet och bokomfort. Näst på listan över saker jag skulle prioritera kommer sånt som tex förmåga att få med mycket mat och vatten.

Med detta sagt så bör en katamaran ha lägre bränsleförbrukning än en enskrovsbåt, men det gäller bara generellt, det finns massor med saker som inverkar och kan göra att en specifik katamaran har högre bränsleförbrukning än en lika lång enskrovsbåt.
Citera
2017-10-30, 13:30
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det känns lite som att du tänker fel: om du vill ut på långfärd så är andra saker än bränsleförbrukningen det du borde tänka på. Personligen skulle jag prioritera sådana saker som sjövärdighet och bokomfort. Näst på listan över saker jag skulle prioritera kommer sånt som tex förmåga att få med mycket mat och vatten.

Med detta sagt så bör en katamaran ha lägre bränsleförbrukning än en enskrovsbåt, men det gäller bara generellt, det finns massor med saker som inverkar och kan göra att en specifik katamaran har högre bränsleförbrukning än en lika lång enskrovsbåt.
Jag har givetvis sjövärdighet och bokomfort på listan, tro inte annat.

Jag försöker ringa in vad som kan vara intressant. Dvs ska jag hålla båda spåren öppna, eller kan jag avfärda ena typen redan nu?
Citera
2017-10-30, 13:40
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Dvs ska jag hålla båda spåren öppna, eller kan jag avfärda ena typen redan nu?

Det beror nog på vad du letar efter. Eftersom du frågar om bränsleförbrukning gissar jag att du letar efter en motorbåt, vilket får en intressant följd: trots att jag varit aktiv i båtvärlden i 20+ år kan jag inte minnas att jag sett någon motorbåt byggd som katamaran. Segelbåtar byggda som katamaraner är vanliga (nåja...) men om man har en segelbåt behöver man inte bry sig så mycket om bränsleförbrukningen.

En liten reservation: att jag inte kan minnas om jag sett en motorbåt i katamaranformat betyder inte att det inte finns. Rimligen finns det, frågan är bara hur vanliga de är och vad de kostar.
Citera
2017-10-30, 14:28
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det beror nog på vad du letar efter. Eftersom du frågar om bränsleförbrukning gissar jag att du letar efter en motorbåt, vilket får en intressant följd: trots att jag varit aktiv i båtvärlden i 20+ år kan jag inte minnas att jag sett någon motorbåt byggd som katamaran. Segelbåtar byggda som katamaraner är vanliga (nåja...) men om man har en segelbåt behöver man inte bry sig så mycket om bränsleförbrukningen.

En liten reservation: att jag inte kan minnas om jag sett en motorbåt i katamaranformat betyder inte att det inte finns. Rimligen finns det, frågan är bara hur vanliga de är och vad de kostar.
Det finns en del. T.ex.
http://www.motoryachts-fountaine-pajot.com/en/
https://www.horizonpowercatamarans.com/
http://www.sunreef-yachts.com/en/
https://www.leopardcatamarans.com/power-catamarans

Inget man korsar Atlanten med, men kanske ett alternativ om man ändå vill åka på lite längre turer?
Citera
2017-11-06, 20:55
  #19
Medlem
LembitARTs avatar
En 20-meters bobåt bör har inga som helst tankar om hastighet, det går inte och skrovets design handlar om flytkraft.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback