Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-11, 17:41
  #13
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GBGglenn
Stämmer inte. Däremot måste de som utfärdat certifikatet ha tillräckligt med likviditet för att backa upp allt som handlas i certifikatet. Detta är bara en tracker. Hade den följt samma riktlinjer som t.ex guldet som följer SPDR så hade det varit så.

Från deras hemsida:

"We buy bitcoin for all money we receive through the sale of certificates which ensures that we are always 100% hedged. This means that our assets (as well as liabilities to Certificate-holders) follow the price of bitcoin. Besides this, the certificates are guaranteed by Global Advisors (Jersey) Limited."
Citera
2017-10-11, 17:57
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Från deras hemsida:

"We buy bitcoin for all money we receive through the sale of certificates which ensures that we are always 100% hedged. This means that our assets (as well as liabilities to Certificate-holders) follow the price of bitcoin. Besides this, the certificates are guaranteed by Global Advisors (Jersey) Limited."
Ta en titt på skillnaden mellan en ETF och ETN.

http://www.investopedia.com/financia...ifference.aspx
Citera
2017-10-11, 18:24
  #15
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Det är irrelevant att produkten är något annat när det är exponering mot bitcoin som är målet.
[....]
Eftersom certifikaten är fullt uppbackade av riktiga bitcoin samtidigt som ISK skyddas av den statliga insättningsgarantin anser jag att det i de allra flesta fall innebär väsentligt minskade risker[/right]
Den första frågan blir: vad menar du med exponering mot bitcoin?
Om ditt svar är bitcoin som en enhet som strikt fungerar under nuvarande bitcoin-protokoll så stämmer det; det är vad Avanza garanterar att ditt innehav motsvarar. Den tolkningen av vad "bitcoin" är blir dock orimlig eftersom Avanza vad jag förstår faktiskt själva gått ifrån den principen med BCC (vilket dock var väldigt bra att de gjorde).

Samtidigt har ett innehav i Avanza inte motsvarat diverse mindre forks, air drops, osv, och du har ingen möjlighet att göra anspråk till någon nyckel till ett riktigt bitcoin-innehav. Vi vet alltså att detta certifikat inte motsvarar exponering mot en riktig bitcoin. Och i själva verket vet vi inte vad det motsvarar, vilket innebär stor monetär risk. Det är alltså inte trivialt att säga att certifikatet minskar risken.

Vad gäller dina övrigt punkter stämmer argumenten, men vad gäller säkerheten är det marknaden behöver ett sätt att försäkra bort risken med att hålla riktiga bitcoins, d.v.s. förvar av nyckeln. Med marknadsmässig pissättning skulle jag köpa sådana tjänster utan att blinka.
Citera
2017-10-11, 18:28
  #16
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GBGglenn
Stämmer inte. Däremot måste de som utfärdat certifikatet ha tillräckligt med likviditet för att backa upp allt som handlas i certifikatet. Detta är bara en tracker. Hade den följt samma riktlinjer som t.ex guldet som följer SPDR så hade det varit så.
I XBT Providers fall, eller rättare sagt GABIs fall, är de 100% uppbackade av riktiga bitcoins.

Citat:
Ursprungligen postat av GBGglenn
Du äger inte nyckeln själv så det måste inte alls betyda att riskerna är mindre. Visar det sig att de som utfärdat certifikatet inte skulle ha en enda bitcoin skulle värdepappret bli totalt värdelöst.
Nyss antydde du ju att de inte behöver ha några bitcoin, men okej, om det du beskriver skulle hända kan man - precis som om det vore Ericsson som visade sig vara bankrutt - rikta en direkt fordringstalan mot garantorn och därefter en ansvarstalan mot i tur och ordning revisorerna, Nasdaqbörsen och Finansinspektionen. Som du säkert vet är det inte alldeles enkelt att få igenom ett helt nytt finansiellt instrument varför transparensen är mycket god.

Jag förstår hela grejen med att min inte äger sina bitcoin så länge man inte kontrollerar sina privata nycklar och likaledes varför det senare är att föredra ur många aspekter, inte minst ideologiska. Men att hävda att det för gemene man vore mer säkert att äga bitcoin på konventionellt vis än motsvarande mängd genom XBT certifikat är direkt fånigt att påstå, och dessutom vilseledande. Risken att på ett eller annat sätt gå miste om sina bitcoin måste vara tusenfalt högre än att XBT:s garantor skulle visa sig ha blåst alla inblandade. Inte många avundas Joachim Posener.
Citera
2017-10-11, 18:34
  #17
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Den första frågan blir: vad menar du med exponering mot bitcoin?
Om ditt svar är bitcoin som en enhet som strikt fungerar under nuvarande bitcoin-protokoll så stämmer det; det är vad Avanza garanterar att ditt innehav motsvarar. Den tolkningen av vad "bitcoin" är blir dock orimlig eftersom Avanza vad jag förstår faktiskt själva gått ifrån den principen med BCC (vilket dock var väldigt bra att de gjorde).

Samtidigt har ett innehav i Avanza inte motsvarat diverse mindre forks, air drops, osv, och du har ingen möjlighet att göra anspråk till någon nyckel till ett riktigt bitcoin-innehav. Vi vet alltså att detta certifikat inte motsvarar exponering mot en riktig bitcoin. Och i själva verket vet vi inte vad det motsvarar, vilket innebär stor monetär risk. Det är alltså inte trivialt att säga att certifikatet minskar risken.

Vad gäller dina övrigt punkter stämmer argumenten, men vad gäller säkerheten är det marknaden behöver ett sätt att försäkra bort risken med att hålla riktiga bitcoins, d.v.s. förvar av nyckeln. Med marknadsmässig pissättning skulle jag köpa sådana tjänster utan att blinka.
Här är vi helt eniga, med tillägget att XBT givetvis följer utvecklingen kring forks och - precis som exchanges och andra i sektorn - tydliggör i god tid vad certifikaten kommer tracka.

Har man ett intresse som går djupare än att man tror på fortsatt hög avkastning gör man såklart bättre i att kontrollera sina egna nycklar och lägga ner den inte försumbara tid som krävs för att lära sig att säkra dem och stå risken själv.
Citera
2017-10-11, 19:02
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
I XBT Providers fall, eller rättare sagt GABIs fall, är de 100% uppbackade av riktiga bitcoins.
Risken att på ett eller annat sätt gå miste om sina bitcoin måste vara tusenfalt högre än att XBT:s garantor skulle visa sig ha blåst alla inblandade.

XBT är fortfarande en ETN och inte en ETF. Att dom har bitcoin tvivlar jag inte på. Däremot tror jag knappt att det är 100%

Ja, och när dollarn slutade vara uppbackat av guldet så var det inte alls för att finans-sektorn hade blåst alla som vandrar på denna jord. Tror du att människor lär sig av sina misstag? Ja, det finns risker.
__________________
Senast redigerad av GBGglenn 2017-10-11 kl. 19:09.
Citera
2017-10-13, 13:08
  #19
Medlem
Jag har köpt mina "bitcoin" via Avanza för att slippa skatta 30% när jag väl säljer

Är det någon som vet hur kursen på Bitcoin XBT kommer påverkas efter den kommande forken? Jag antar att certifikatet inte kommer ta in Bitcoin gold i beräkningen ?
Ser att det inte blev någon större korrigering i den förra forken med Bitcoin Cash, men är det här forken annorlunda ?

jag funderar på att sälja och köpa riktiga bitcoins istället för att ta del av den
Citera
2017-10-15, 10:21
  #20
Medlem
superlasers avatar
Vad kommer att hända med Bitcoin XBT i samband med hard-foken i November, kommer det påverkas?
Citera
2017-10-16, 11:42
  #21
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Cute, men fördelen med XBT är att du till skillnad från riktiga bitcoins slipper just kapitalvinstskatten på 30% utan kommer undan med den schabloniserade ISK-skatten som, med bitcoins avkastningar, blir extremt mycket lägre. Lägg där till insättningsgaranti, kraftigt minskade säkerhetsrisker, slopad inlärningskurva och minimal handpåläggning så inser du säkert att valet är ganska givet för den enskilde spekulanten.

Vad menar du med handpåläggning?
Citera
2017-10-16, 16:35
  #22
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfbubbla
Vad menar du med handpåläggning?
Jag menar att man köper certifikaten som sedan får ligga där och ticka. Inga wallets, paper wallets, cold wallets, lösenord, trezors, publika nycklar, QR-koder etc. För den vanliga nyfikna Svennebananen utgör all sådan handpåläggning hinder som kanske gör att man inte orkar göra det där köpet. För den verkligt intresserade innebär dock samma handpåläggning givetvis att man lär sig massor om hur bitcoin fungerar.
Citera
2018-01-07, 09:41
  #23
Medlem
Rektangels avatar
Att ha t ex ett dollarkonto i en bank fungerar ungefär samma för kontoinnehavaren som att inneha ett certifikat eller ETN. Certifikatet eller din fordran mot banken kan följa valfri aktie, råvara eller valuta såsom mellanhand mot finansmarknaden. Banken är bara en mellanhand mot finansmarknaden. Det är dock skillnad mellan en ETF och en ETN.

Det ena är ett utfärdat certifikat med en motpart och det andra är en "korg" (en juridisk konstruktion) där den underliggande tillgången redan finns med en förvaltning.

Du får en fordran vars värde följer den underliggande tillgången, men din motparts säkerhet lär inte bestå i kontanta dollarsedlar i bankvalvet eller ens mot FED utan i en fordran mot finansmarknaden för att i sin tur ska minska riskexponering mot dollarn.

SPDR med ticker GLD på NYSE har dock fysiskt innehav av guldtackor för att täcka de utfärdade certifikaten.

Att utfärda t ex ett valutacertifikat är i princip samma sak som att ta ett lån och skuldsätta sig i denna valuta. Det gör alla som köper en bostad. I princip utfärdar bostadsinnehavaren ett "certifikat" som som sedan banken "köper". Bostadens värdeutveckling följer inte värdet på "certifikatet" utan på den valuta den utfärdats i.

Om ett storföretag har exponering i en valuta, eller råvara vare sig som skuld, fordran mot andra företag vare sig de pumpar upp olja, exporterar eller importerar produkter i olika valutor kan de hedga sig genom att ha en spegelvänd position på finansmarknaden för terminer/futures.

Detta för att ha en neutral exponering mot den underliggande tillgången tills dess de t ex får betalt av sina kunder eller pumpat upp oljan i marken. Ett annat stort företag som förbrukar oljeprodukter kan köpa oljecertifikat för att hedga sig mot framtida prishöjningar. Ett oljebolag kan sälja oljeterminer vilket i praktiken betyder att de "säljer" och låser priset på sin framtida utvinning.

Likadant gör jordbruksproducenter och dess kunder på Chicago CBOE. Världens äldsta handelsplats för optioner och terminer,

Via finansmarknaden kan aktörer via standardiserade produkter terminer/optioner minska sin finansiella riskexponering.

Det sker ingen leverans av tillgången utan vid förfallodagen sker en kontantavräkning.

Innehar du oljeterminer eller oljecertifikat via bank som mellanhand behöver du inte vara orolig för att nån budfirma plötsligt levererar massa oljefat på din trädgård. Det sker en kontantavräkning. Man köper inte olja på finansmarknaden för leverans utan för att minska sin finansiella riskexponering mot oljan. Spekulanter vill dock ta risk men det är en annan sak.

Företaget uppger att de hedgar sig genom fysiskt innehav av kryptovalutan och det är väl upp till var och en att tro på detta. Kolla om nån myndighet har översyn och att detta stämmer.
Citera
2018-01-20, 09:51
  #24
Medlem
knors avatar
Helt onödigt väl, säger jag. Skaffa allt. Trezor, Avanza XBT, Bitfinex, Kraken, Coinbase, Blockchain och några till. Alla är bra på sitt sätt och du sprider risken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback