Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-10, 15:50
  #1
Medlem
Levisss avatar
Undrar vad det är? är det samma som bitcoin? Ska man lägga pengar på det?
Citera
2017-10-10, 15:59
  #2
Medlem
kanelkakas avatar
https://bitcointalk.org/index.php?to...38#msg12900738
Citera
2017-10-10, 16:03
  #3
Medlem
Oldberrys avatar
Det är ett bitcoincertifikat. När du köper bitcoin xbt köper utgivaren bitcoins för motsvarande summa. Kursen är dock i svenska enkronor och inte i dollar. Köp om du tror på bitcoin
Citera
2017-10-10, 17:29
  #4
Medlem
Rebelxs avatar
Precis. Den följer bitcoinkursen, köpte för en dryg vecka sedan upp 20% när jag kollade idag.
Ligger på ca 195kr för en "enhet" eller hur man nu säger.

Så köp om du tror på uppgång, men det får anses vara väldigt hög risk.
Om BTC priset kraschar så lär du inte kunna sälja, och certifikat har väl inte direkt samma trygghet som andra instrument.
Men så länge BTC är stabilt och ökar i värde, så är det absolut ett enkelt sätt att investera/spekulera i det.
__________________
Senast redigerad av Rebelx 2017-10-10 kl. 17:35.
Citera
2017-10-10, 22:28
  #5
Medlem
Eller så köper man riktiga bitcoins utan 30% skatt + courtage till avanza...
Citera
2017-10-10, 22:53
  #6
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Eller så köper man riktiga bitcoins utan 30% skatt + courtage till avanza...
Cute, men fördelen med XBT är att du till skillnad från riktiga bitcoins slipper just kapitalvinstskatten på 30% utan kommer undan med den schabloniserade ISK-skatten som, med bitcoins avkastningar, blir extremt mycket lägre. Lägg där till insättningsgaranti, kraftigt minskade säkerhetsrisker, slopad inlärningskurva och minimal handpåläggning så inser du säkert att valet är ganska givet för den enskilde spekulanten.
Citera
2017-10-10, 23:20
  #7
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
kraftigt minskade säkerhetsrisker
Nej, det blir ju ett bisarrt påstående. Du äger inte ens nyckeln, dvs det är lite som att påstå att det är mindre risk att någon snor din bil av dig om du ger bort den först.

Övriga punkter ja, precis, det är argumenten för att köpa via Avanza. Om man nu vill köpa likvida värdebärare för att lägga dem på hög.
Citera
2017-10-11, 12:20
  #8
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Nej, det blir ju ett bisarrt påstående. Du äger inte ens nyckeln, dvs det är lite som att påstå att det är mindre risk att någon snor din bil av dig om du ger bort den först.

Övriga punkter ja, precis, det är argumenten för att köpa via Avanza. Om man nu vill köpa likvida värdebärare för att lägga dem på hög.
Om du inte har tillräcklig teknisk kompetens och/eller insikt i relevanta säkerhetsaspekter kring hur nyckeln ska förvaras utsätter du dig själv naturligtvis för en högre risk än om du lämnar nyckeln hos någon med erforderliga försäkringar och kapital nog för att investera i tillräcklig fysisk säkerhet. Du och jag klarar oss säkert fint, men för gemene man är det enbart dumdristigt.
Med din logik kan man hävda att det i alla lägen är säkrare med en miljon i kontanter i lägenheten än i bankens valv, eftersom du då bara har en fordran mot banken. Bisarrt påstående, sa bull.
Citera
2017-10-11, 14:02
  #9
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Om du inte har tillräcklig teknisk kompetens och/eller insikt i relevanta säkerhetsaspekter kring hur nyckeln ska förvaras utsätter du dig själv naturligtvis för en högre risk än om du lämnar nyckeln hos någon med erforderliga försäkringar och kapital nog för att investera i tillräcklig fysisk säkerhet. Du och jag klarar oss säkert fint, men för gemene man är det enbart dumdristigt.
Med din logik kan man hävda att det i alla lägen är säkrare med en miljon i kontanter i lägenheten än i bankens valv, eftersom du då bara har en fordran mot banken. Bisarrt påstående, sa bull.
Om det fetmarkerade skulle stämma så skulle det ju vara helt korrekt, men det fetmarkerade stämmer inte. De förvarar inte nyckeln åt dig, du äger ingen nyckel överhuvudtaget. Det är ju därför påståendet blir bisarrt, det är ju inte så att du betalar för säker förvaring av din nyckel; du köper en annan typ av produkt. Vad gäller risker introducerar det åtminstone lika stora monetära risker som det eliminerar.
Citera
2017-10-11, 14:51
  #10
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Om det fetmarkerade skulle stämma så skulle det ju vara helt korrekt, men det fetmarkerade stämmer inte. De förvarar inte nyckeln åt dig, du äger ingen nyckel överhuvudtaget. Det är ju därför påståendet blir bisarrt, det är ju inte så att du betalar för säker förvaring av din nyckel; du köper en annan typ av produkt. Vad gäller risker introducerar det åtminstone lika stora monetära risker som det eliminerar.
Det är irrelevant att produkten är något annat när det är exponering mot bitcoin som är målet. Om mitt mål är att ha kontroll över och spendera mina fiatpengar är det smidigare för mig att sätta in dom på banken, trots att min fordran mot banken är något helt annat än att äga faktiska sedlar.

Eftersom certifikaten är fullt uppbackade av riktiga bitcoin samtidigt som ISK skyddas av den statliga insättningsgarantin anser jag att det i de allra flesta fall innebär väsentligt minskade risker jämfört med det man exponeras för om man exempelvis, vilket torde vara det vanligaste, har sina bitcoin säkrade i hemmet. Tänk hackers, phishing, inbrott, utpressning, bränder, vattenskador, hårddisk-krascher etc. Att utfå försäkringsersättning vid sådan förlust torde inte vara det lättaste.

Jag är givetvis medveten om att det går att säkra sina bitcoin på ett betryggande sätt på egen hand, poängen är att de flesta inte är medvetna om detta utan känner sig tryggare om de ligger och tickar jämte Volvo B och Ericsson B.
Citera
2017-10-11, 17:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Det är ett bitcoincertifikat. När du köper bitcoin xbt köper utgivaren bitcoins för motsvarande summa.
Stämmer inte. Däremot måste de som utfärdat certifikatet ha tillräckligt med likviditet för att backa upp allt som handlas i certifikatet. Detta är bara en tracker. Hade den följt samma riktlinjer som t.ex guldet som följer SPDR så hade det varit så.
Citera
2017-10-11, 17:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Cute, men fördelen med XBT är att du till skillnad från riktiga bitcoins slipper just kapitalvinstskatten på 30% utan kommer undan med den schabloniserade ISK-skatten som, med bitcoins avkastningar, blir extremt mycket lägre. Lägg där till insättningsgaranti, kraftigt minskade säkerhetsrisker, slopad inlärningskurva och minimal handpåläggning så inser du säkert att valet är ganska givet för den enskilde spekulanten.

Du äger inte nyckeln själv så det måste inte alls betyda att riskerna är mindre. Visar det sig att de som utfärdat certifikatet inte skulle ha en enda bitcoin skulle värdepappret bli totalt värdelöst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback