Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-19, 10:16
  #25
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
På vilket sätt missgynnar det en köpare?

Jag har tidigare i tråden skrivit följande:
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Om vi utgår från en 100% upplyst värld där samtliga bostadssökare kan göra en korrekt värdering av vilken bostad som helst (mellan tummen och pekfingret så klart då personliga preferenser alltid varierar) så har lockpriser spelat ut sin funktion. Eftersom vi inte lever i en sådan värld har lockpriserna den effekten att de lurar in folk som tror att bostaden är inom ekonomisk räckhåll för dem. Lockprisernas syfte är alltså att lura folk att tro att dem har råd när de egentligen inte har det. Varför vill man överhuvudtaget tillåta en sådan möjlighet?

Om det inte framgår tydligt i vad jag skrev ovan så anser jag att lockpriser lurar köpare att lägga ned tid och energi på objekt som är utanför deras ekonomiska ramar.

Nu får du jättegärna svara på min fråga för hittills har jag inte läst ett enda bra argument för lockpriser utan enbart mothugg i stil med att det är upp till köparen att värdera bostaden och att folk som dras med i budgivningar på känsla får skylla sig själva.
Citera
2017-10-19, 10:31
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Jag har tidigare i tråden skrivit följande:


Om det inte framgår tydligt i vad jag skrev ovan så anser jag att lockpriser lurar köpare att lägga ned tid och energi på objekt som är utanför deras ekonomiska ramar.

Nu får du jättegärna svara på min fråga för hittills har jag inte läst ett enda bra argument för lockpriser utan enbart mothugg i stil med att det är upp till köparen att värdera bostaden och att folk som dras med i budgivningar på känsla får skylla sig själva.
Då är de inte köpare. Köparen köper lägenheten. Det är en stor skillnad mellan spekulant och köpare. Men sedan anser jag att en spekulant bör vara beredd att lägga ned lite tid och energi om den siktar på att göra en av sina största affärer i livet. Om du inte har någon slags självdisciplin i en budgivning så får du skylla dig själv. Men jag tror inte att lockpriser är problemet, utan att det är du som budar som är problemet.

Jag gillar inte lockpriser. Det finns sjukt mycket mäklare där jag jobbar som kör med lockpriser. Oftast får du inte mer betalt. Du kan få det, men du kan lika gärna få mindre. Så jag upplever att det inte är lockpriserna som styr. Jag går dock sällan heller ut på det pris säljaren accepterar, av den enkla anledning att folk räknar kallt med att det kommer gå upp några hundra. Det är ingenting jag tycker om, men sådan är verkligheten. Men jag siktar på att gå ut väldigt nära ett pris det kan acceptera.

Tråden handlar egentligen inte om varför lockpriser är bra, utan om varför det är dåligt. Det finns väldigt få argument för varför lockpriser är dåligt, liksom varför det är bra. Låt det finnas, så får den som känner för det gå ut väldigt lågt.
Citera
2017-10-20, 04:59
  #27
Medlem
Lockpriser är väl inte längre problem idag då man kan gå in på booli och kolla på slutpriser på sålda objekt i närheten? Har sett motsatsen till lockpriser där säljaren tvingas sänka utgångspriset när han inte få in några bud.
Citera
2017-10-20, 09:10
  #28
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Lockpriser är väl inte längre problem idag då man kan gå in på booli och kolla på slutpriser på sålda objekt i närheten? Har sett motsatsen till lockpriser där säljaren tvingas sänka utgångspriset när han inte få in några bud.

Är ett objekt som inte är speciellt unikt och där det finns många tidigare sålda att jämförda med avsevärt billigare än vad de andra sålts för, så tenderar man ju att tro att det är något fel på det. Alltså större renoveringsbehov eller någon annan skit i den stilen som drar ner värdet. Och det kan ju vissa se som en nackdel... men många, som inte riktigt har råd egentligen, ser det istället som något positivt då de får möjlighet att komma över kvm+läge de vill ha på ett sätt de annars inte kunnat få tag på. Sen är det typ 150 pers på visningen eftersom alla tänkte samma sak.
Citera
2017-11-07, 14:03
  #29
Medlem
Snubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Det jag kan utläsa ur ditt inlägg är alltså att lockpriser är ett problem som man tvingas leva med eftersom "alla" sysslar med det? Vore det då inte bättre om ingen sysslade med lockpriser och folk gick på visningar av objekt som de vet att de har en rimlig chans att köpa?
Ja och ja.

Tror du att jag tycker det är BRA med lockpriser? Tror du att jag inte helst skulle se att de försvinner?

För att vara alldeles tydlig: jag tycker lockpriser är dåligt och jag vill att de försvinner.

Det betyder dock inte att jag när jag vill sälja min lägenhet kommer att lägga ut den för något annat än vad mäklaren rekommenderar. Vi talar om flera hundra tusen och ibland någon miljon i skillnad mellan en hetsig budgivning och ingen budgivning alls.
Citera
2018-01-02, 16:48
  #30
Moderator
HelgeBuks avatar
Lockpriser är något som förstör för säljaren och sannolikt leder till lägre slutpris än det annars hade blivit.

Jag fattar inte hur det kan ha blivit en sån stark myt i Sverige att låga utgångspriser på bostäder på nåt sätt är till köparens nackdel.

Läs på om "anchoring" om ni inte känner till det.

Eller läs följande enkla exempel:

En bostadsrätt annonseras ut för lockpriset 1 000 000 kr. Du tycker den ser riktigt bra ut och bjuder 1 300 000 kr även om det känns lite väl mycket att gå upp 30%.

Samma bostadsrätt annonseras ut för det mer realistiska men ändå lite höga priset 1 500 000 kr. Du vill ha den men tycker det verkar lite dyrt. Du vågar inte lägga nåt rent skambud för du är rädd att den då går till nån annan, men 1 400 000 kan du ändå bjuda, och får du den känns det som om du har gjort en bra affär som "sparat" 100 000 kr från utgångspriset.


Sen finns förstås risken som säljare att ett alltför högt utgångspris gör att nästan ingen kommer på visningarna, men alla som inte är villiga att betala det pris du kan acceptera är ändå helt onödiga i en budgivning så det är inte nåt direkt problem. Bättre med två som verkligen är beredda att betala än tio som har en maxbudget strax över ditt "lockpris".
Citera
2021-05-21, 12:43
  #31
Avstängd
En smart mäklare går ut med

1 rok BR - 10,000,000 eller bästa möjliga bud

3a förort 15,000,000 eller bästa möjliga bud

istället för 1,000,000 resp 1,500,000

Carl Lagercrantz Högskolemäklarna var expert på lockpriser o efterföljande massvisningar
Citera
2021-05-21, 22:16
  #32
Avstängd
Blev ”lockprisad” och blev chockad. Borde regleras
Citera
2021-05-21, 23:16
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Hej

Läste i aftonbladet om att rekordmånga mäklare anmäls till fastighetsmäklarinspektionen och då gäller det främst att de satt lockpriser på fastigheter.

Som jag fattat det är ett lockpris när utgångspriset är lägre satt än vad säljaren kan tänka sig att acceptera. Detta för att locka till sig fler köpare och driva upp budgivningen.

Jag ser inte riktigt problemet. Det är ju samma som typ tradera där många annonser har 1 kr som utgångspris för att få mer publicitet. I slutändan borde det ju rimligtvis sälja för sitt egentliga värde eller?

Så förklara för nån som är korkad, varför är lockpriser så dåligt och varför borde de inte existera på bostadsmarknaden?
Håller med,

Är otroligt löjligt, handlar bara om avundsjuka.
Citera
2021-05-21, 23:42
  #34
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rayko
Håller med,

Är otroligt löjligt, handlar bara om avundsjuka.

Nja... Det finns en aspekt som få människor tänker på.

Mäklaren, denna fullständigt onödiga pusselbit i en bostadsmarknad som är överhettad och brist på boende, ingen behöver en mäklare idag. Du kommer få sålt bostaden oavsett om det finns en bild på citrusfrukter eller ej.

En mäklare vill gärna göra sig själv viktigare än vad hen är, lockpriser visar ännu tydligare på att de är helt onödiga i transaktionen. För om de inte kan göra sitt arbete korrekt, vad ska vi som samhälle med dem till?

Så det handlar således inte bara om avundsjuka, det handlar också om att det riskerar att slå omkull en hel bransch, oavsett vad man tycker om den branschen...
Citera
2021-05-22, 00:18
  #35
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Lockpriser är något som förstör för säljaren och sannolikt leder till lägre slutpris än det annars hade blivit.

Jag fattar inte hur det kan ha blivit en sån stark myt i Sverige att låga utgångspriser på bostäder på nåt sätt är till köparens nackdel.

Läs på om "anchoring" om ni inte känner till det.

Eller läs följande enkla exempel:

En bostadsrätt annonseras ut för lockpriset 1 000 000 kr. Du tycker den ser riktigt bra ut och bjuder 1 300 000 kr även om det känns lite väl mycket att gå upp 30%.

Samma bostadsrätt annonseras ut för det mer realistiska men ändå lite höga priset 1 500 000 kr. Du vill ha den men tycker det verkar lite dyrt. Du vågar inte lägga nåt rent skambud för du är rädd att den då går till nån annan, men 1 400 000 kan du ändå bjuda, och får du den känns det som om du har gjort en bra affär som "sparat" 100 000 kr från utgångspriset.


Sen finns förstås risken som säljare att ett alltför högt utgångspris gör att nästan ingen kommer på visningarna, men alla som inte är villiga att betala det pris du kan acceptera är ändå helt onödiga i en budgivning så det är inte nåt direkt problem. Bättre med två som verkligen är beredda att betala än tio som har en maxbudget strax över ditt "lockpris".

En bostadsrätt annonseras ut för lockpriset 1 000 000 kr. 45 par kommer på visningen och 10 bjuder sedan vilt mot varandra upp till 2 000 000.

Samma bostadsrätt annonseras ut för det mer realistiska men ändå lite höga priset 1 500 000 kr. 1 par kommer på visning, de lägger bud på 1,5 med villkoret att du accepterar direkt. Såld.

Så kan det också gå... Eller så går det som du sa. Beror väldigt mycket på objekt och aktiva köpare för stunden.

Lockpriser fungerar många gånger. Andra gånger fungerar det inte och objektet blir inte sålt trots överbud. Köparna blir förbannade och anmäler mäklaren.
Citera
2021-05-22, 11:12
  #36
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
En bostadsrätt annonseras ut för lockpriset 1 000 000 kr. 45 par kommer på visningen och 10 bjuder sedan vilt mot varandra upp till 2 000 000.

Samma bostadsrätt annonseras ut för det mer realistiska men ändå lite höga priset 1 500 000 kr. 1 par kommer på visning, de lägger bud på 1,5 med villkoret att du accepterar direkt. Såld.

Så kan det också gå... Eller så går det som du sa. Beror väldigt mycket på objekt och aktiva köpare för stunden.

Lockpriser fungerar många gånger. Andra gånger fungerar det inte och objektet blir inte sålt trots överbud. Köparna blir förbannade och anmäler mäklaren.

Jo jag har börjat omvärdera min position i frågan. Ett alltför lågt pris tror jag fortfarande är dumt. Men lite lägre kan säkert hjälpa. Frågan är hur mycket det egentligen hjälper. Anledningen till att det funkar är ju att folk är irrationella men jag hade tidigare en övertro på folks rationalitet, dvs att om de sätter en maxbudget för sig själva går de inte över den mer än med några få procent. Då hade det varit totalt meningslöst att locka fler spekulanter eftersom de 90% som har en lägre budget än tex 1.5mkr i ditt exempel, skulle ändå inte vara med högre i en budgivning.

Men jag frågar mig hur länge det kommer att fungera egentligen. Nu tänker väl alla att utgångspris är ungefär slutpris minus 30% så man går till alla visningar med en realistisk bild. Har man budget på 3 000 000 kr är det praktiskt taget rent slöseri med tid att gå på visning för nåt med högre utgångspris än 2 000 000 kr. Det vet väl alla idag?


Förresten är det nog ett jäkla hopplöst jobb för mäklare idag att gissa hur högt nån dåre är beredd att bjuda. Märkligt att klandra mäklaren för lockpris om den satt ett utgångspris som var rimligt i relation till liknande objekt senaste två åren ( i många delar av landet säljs ju inte mer än ett par liknande hus inom en mils radie per år) och så kommer nån lånetorsk och bjuder upp 80% högre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback