Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2021-05-22, 11:17
  #37
Avstängd
Men acceptpris - hur jävla sjuukt är inte det

Fastighet/BR utannonseras för 4 mkr - läsare tycker priset är OK o kontaktar först av alla
o uppger finansieringen ordnad - kan betala cash - dvs nu har det blivit accept.

Men kan ändå hamna i budgivningsskit - dvs acceptpris betyder inte accept - hur i helvete
kan detta vara lagligt o vilket ansvar har säljaren när priset går upp o acceptköparen inte
vill betala mer än acceptpriset + var först
Citera
2021-05-22, 12:05
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men acceptpris - hur jävla sjuukt är inte det

Fastighet/BR utannonseras för 4 mkr - läsare tycker priset är OK o kontaktar först av alla
o uppger finansieringen ordnad - kan betala cash - dvs nu har det blivit accept.

Men kan ändå hamna i budgivningsskit - dvs acceptpris betyder inte accept - hur i helvete
kan detta vara lagligt o vilket ansvar har säljaren när priset går upp o acceptköparen inte
vill betala mer än acceptpriset + var först

Det är väl moot, det finns inget som heter först till kvarn på bostäder Jag tror att du läser in något i acceptpris som inte alls är givet: ett acceptpris säger bara vilket pris man absolut inte vill sälja under, lite som ett reservationspris på auktion. Det är klart att det (ofta) ändå blir budgivning. Jag kan tycka att acceptpris iaf är ärligare än utgångspris, det fifflas det ju sjukt mycket med (snudd på lockpris etc). Jag har en viss förståelse för att man vill skapa större/bredare budgivning men det måste ändå vara rimligt (bostäder ska inte gå upp 30%, då har man ju prissatt helt åt h-e och SKA varnas).
__________________
Senast redigerad av Akademian 2021-05-22 kl. 12:10.
Citera
2021-05-22, 12:12
  #39
Medlem
OT OT kanske men i sammanhanget ....Jag bor i Sundsvall och det känns ju som en rätt meningslös halvstor stad i Norrland? Liksom inte Storstadsvibbar precis. Kallt, blåsigt och jä*ligt större delen av året MEN här byggs det som attan i vårt hamnområde. SVINDYRA bostadsrätter och jag tror ingen blir osåld!? Fantasipriser och dyra avgifter och man läser "budgivning pågår"! Obegripligt var alla människor kommer ifrån!
Citera
2021-05-22, 12:16
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
ett lockpris är inte ett lägre pris än säljaren kan tänka sig att acceptera - det skulle vara ett utgångspris helt enkelt (till skillnad från ett acceptpris). definitionen av ett lockpris är ett pris som ligger markant under priset för motsvarande lgh, och således även långt under vad den kan tänkas gå för i slutändan. det är alltså en form av medveten felvärdering från mäklaren för att trissa upp intresse, och anses som oetiskt.

jag kan dock som lekman spekulera att anledningen till att fler anmäls nu är för att budgivningarna går högt överlag, och folk blir sura över att de måste lägga X antal hundra tusen över utgångspriset för att ha en chans. det är inte nödvändigtvis mäklarnas fel att bostadsmarknaden är överhettad, och man bör ju värdera till ett faktiskt pris och inte ett drömpris.

Dock är inte allt lockpriser, ffa när en bostadsmarknad är som den är nu.

När jag sålde min lägenhet så var utgångspriset ungeför 300k under vad lägenheten i området gått för i ungefär samma storlek.

Men på visningen som kom det tre spekulanter som mer eller mindre måste köpa den lägenheten pga separation och barn i skola i närheten och ganska få lägenheter kom ut på marknaden i det området.

Så den budgivningen spårade ur helt och landade tillslut 1.1 miljon över utgångspriset.
Är det då ett felaktigt utgångspris eller bara ren jävla tur att tre kapitalstarka köpare var intresserade exakt samtidigt?

Man kan inte bara kolla på prisökningen utan omständigheter runt omkring kan också få priset att slå ordentligt.
Citera
2021-05-22, 12:24
  #41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Det är väl moot, det finns inget som heter först till kvarn på bostäder Jag tror att du läser in något i acceptpris som inte alls är givet: ett acceptpris säger bara vilket pris man absolut inte vill sälja under, lite som ett reservationspris på auktion. Det är klart att det (ofta) ändå blir budgivning. Jag kan tycka att acceptpris iaf är ärligare än utgångspris, det fifflas det ju sjukt mycket med (snudd på lockpris etc). Jag har en viss förståelse för att man vill skapa större/bredare budgivning men det måste ändå vara rimligt (bostäder ska inte gå upp 30%, då har man ju prissatt helt åt h-e och SKA varnas).

Då skall man använda uttrycken minimipris eller reservationspris - inte något så jävla vilseledande som acceptpris (när det gäller fast egendom o BR som kräver skriftliga avtal o formalia)
Citera
2021-05-22, 17:00
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Då skall man använda uttrycken minimipris eller reservationspris - inte något så jävla vilseledande som acceptpris (när det gäller fast egendom o BR som kräver skriftliga avtal o formalia)

Används ens begreppet acceptpris längre? Tycker mig inte ha sett det på ett bra tag.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback