Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-10, 15:40
  #1
Medlem
Har haft en Kickstarter (på enskild firma) som sålt produkter till 45 olika länder, bl.a. Sverige, dock mest USA.

Pratade på telefon med Skatteverket precis hur jag gör med moms på produkterna, då bara 5% skickas/såldes till Sverige. Produkterna är på ett lager i USA och skickas därifrån direkt till kund (i olika länder). Skatteverket sa att jag inte behövde betala moms då produkterna inte är omsatta i Sverige eftersom mitt företag i Sverige aldrig äger produkterna i Sverige. Och att jag möjligen behöver betala exportskatt i USA (vilket det inte verkar som heller).

Fråga 1: Vad bokför jag detta som? Försäljning av varor utanför EU? Vissa produkter har ju sålts till EU länder, men majoriteten till USA.

Fråga 2: Har gjort inköp till lagret i USA (t.ex. förpackningar, kuvert, tejp osv). Vad bokför jag de som? Inköp av produkt utanför EU? De produkterna kommer ju aldrig in i EU, utan stannar i USA.

Använder Bokio för bokföring.
Citera
2017-10-10, 16:14
  #2
Medlem
Elikos avatar
Du bör göra ett avtal med en konsult/revisor som löser ditt problem, skriv en ersättninsgsklausul och hoppas på det bästa.
Citera
2017-10-10, 18:50
  #3
Medlem
Jag håller med tidigare talare. Jag skulle se det som väldigt riskabelt att ta råd härifrån på hur du ska bokföra och redovisa det där. Finns några här som har koll på det mesta (Nordiad, Swebig mfl.) men det känns som ett ämne där det kan bli väldigt fel för dig utan ten expertis.
Citera
2017-10-13, 09:38
  #4
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens M
Har haft en Kickstarter (på enskild firma) som sålt produkter till 45 olika länder, bl.a. Sverige, dock mest USA.

Pratade på telefon med Skatteverket precis hur jag gör med moms på produkterna, då bara 5% skickas/såldes till Sverige. Produkterna är på ett lager i USA och skickas därifrån direkt till kund (i olika länder). Skatteverket sa att jag inte behövde betala moms då produkterna inte är omsatta i Sverige eftersom mitt företag i Sverige aldrig äger produkterna i Sverige. Och att jag möjligen behöver betala exportskatt i USA (vilket det inte verkar som heller).
Som skatteverket korrekt påpekat omsätts dina varor utanför EU varför du inte behöver betala någon mervärdesskatt, dock skall försäljningen redovisas i ruta 36 i momsdeklarationen.

Några saker att tänka på dock. Äger du lagret i USA, eller hyr du in dig? Har du något registrerat driftställe där motsvarande svenska IL 2:29? Jag vet inte om detta behövs, men troligtvis - beroende på delstat - behövs någon form av registrering för den inhemska verksamheten på andra sidan Atlanten. Klart värt för dig att kolla upp i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av Jens M
Fråga 1: Vad bokför jag detta som? Försäljning av varor utanför EU? Vissa produkter har ju sålts till EU länder, men majoriteten till USA.
Du bokför detta som försäljning utanför EU (export). Om en person - fysisk eller juridisk - inom EU köper dina produkter, är det denne som skall redovisa importen för berörd myndighet (Tull- eller Skatteverket i Sverige).
Citat:
Ursprungligen postat av Jens M
Fråga 2: Har gjort inköp till lagret i USA (t.ex. förpackningar, kuvert, tejp osv). Vad bokför jag de som? Inköp av produkt utanför EU? De produkterna kommer ju aldrig in i EU, utan stannar i USA.
Bokför som vanligt; kontogrupp 4 för sådant som har direkt samband med dina produkter, och 5-6 för övriga kostnader.
Citat:
Ursprungligen postat av Jens M
Använder Bokio för bokföring.
Funkar säkert bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback