Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-10, 14:36
  #1
Medlem
Monterar en backkamera i bilen. Monitorns plusmatning tänkte jag koppla in på cigguttaget mellan framstolarna. Testade uttaget med en mobilladdare. Den föreföll då ladda i uttaget trots avslagen tändning. Ingen risk för att monitorn kommer ligga å tjuvdra ström för jämnan sen? Baktill är kameran inkopplad på backljusets kabel.
Citera
2017-10-10, 16:09
  #2
Medlem
kodsnickrarns avatar
Jo, har du spänning i cigg.uttaget med avslagen tändning så är det klart
att du kan dra ur batteriet den vägen.

/K
Citera
2017-10-10, 17:17
  #3
Medlem
nej där måste vara något som förbrukar ström för att batteriet skall tömmas

sen tror jag inte att det är ett cigg uttag utan ett 12v uttag om där finns ström när tändningen är avslagen

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-10-10, 21:02
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
nej där måste vara något som förbrukar ström för att batteriet skall tömmas

sen tror jag inte att det är ett cigg uttag utan ett 12v uttag om där finns ström när tändningen är avslagen

Med vänlig hälsning
t
Och hur vet du att den där monitorn inte drar ström så fort den har spänning då? Det kan man ju inte bara säga sådär utan att ha kollat upp just den aktuella monitorn eller kanske mäta strömmen.

Sedan vadå inte cigarettändaruttag? Det är ju 12 V i sådana och vilken form på kontakten det är antar jag att TS har koll på. Eller kallas samma typ av uttag för olika benämningar beroende på om det har konstant spänning eller enbart spänning när tändningen är på? Jag är alltså nyfiken på skillnaden mellan cigguttag och det du kallar 12 V uttag, jag har inte hört det förut men så har mina bilar nog bara cigguttag, med 12 V (eller c:a 14 när motorn går).
Citera
2017-10-10, 23:05
  #5
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Jo, har du spänning i cigg.uttaget med avslagen tändning så är det klart
att du kan dra ur batteriet den vägen.

/K
Stämmer.
Citera
2017-10-11, 15:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Och hur vet du att den där monitorn inte drar ström så fort den har spänning då? Det kan man ju inte bara säga sådär utan att ha kollat upp just den aktuella monitorn eller kanske mäta strömmen.

jag vet inte vilket fabrikat monitorn är eller om den drar ström när den är avstängd ,det är ju bara TS som vet det men det borde stå i manualen om monitorn tex behöver ström till minnet för inställningarna i avstängt läge

Sedan vadå inte cigarettändaruttag? Det är ju 12 V i sådana och vilken form på kontakten det är antar jag att TS har koll på. Eller kallas samma typ av uttag för olika benämningar beroende på om det har konstant spänning eller enbart spänning när tändningen är på? Jag är alltså nyfiken på skillnaden mellan cigguttag och det du kallar 12 V uttag, jag har inte hört det förut men så har mina bilar nog bara cigguttag, med 12 V (eller c:a 14 när motorn går).

tidigare har det var så att har där funnits cigarett tändare i bilen så fick där inte vara konstant spännig på cigg-uttaget på grund av brandrisken (tändaren fastnat i intryckt läge)
vet ej om det fortfarande gäller men jag har för mig att bilar som levereras på senare år med konstant spänning i uttaget där har de slopat själva cigarettändaren
men jag kan ha fel
Med vänlig hälsning
t
__________________
Senast redigerad av tergo 2017-10-11 kl. 15:28.
Citera
2017-10-11, 20:03
  #7
Medlem
Fuzzs avatar
Annars mäter du på tex radion. Där brukar finnas en kabel som får ström när tändningen är påslagen.
En monitor drar inte mycket ström så där skulle du kunna koppla på dig.
Citera
2017-10-11, 20:59
  #8
Medlem
LembitARTs avatar
Men hur svårt är det! Ger cigarettuttaget 12V när tändningen är avstängd så drar allt som är anslutet ur batteriet efter en tid. Herregud!!
Citera
2017-10-12, 11:36
  #9
Medlem
FuriousRages avatar
I min bil har jag både gps och en dashcam inkopplad på 12v.
Båda stängs av när jag drar av tändningen.
Dock, så är mitt usb-uttag konstant spänningssatt.
Citera
2017-10-17, 11:59
  #10
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Allt som "tickar" i standby drar ström.

Jag har en 12v-converter i mitt cigguttag, mest för att kunna ladda telefonen vid lång körning eller låta vänner koppla in laptops vid ännu längre körning.

Glömmer jag den i läge "on" från dag till dag gör det ingenting, men står bilen okörd i en vecka får den puttas igång om det misstaget görs
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback