Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-10, 12:47
  #1
Medlem
Jag käkar 150mg Voxra och 10 mg Cipralex om dagen nu.. Men ibland kan jag känna att jag ändå behöver någon sorts boost för att komma igång med min dag. Finns det någon fara med att börja ta 20 mg Ritalin om morgonen också? Någon som vet?
Har ätit Voxra tillsammans med Ritalin förr, men inte sedan jag började med min Cipralex.

(Ritalinet är mitt eget recept som ligger kvar sedan tidigare)
Citera
2017-10-10, 12:54
  #2
Medlem
Inte så smart att kombinera metylfenidat (Ritalin) med bupropion (Voxra). Det borde du starkt undvika om du inte vill få dig ett rejält krampanfall, för denna kombinationen sänker nämligen kramptröskeln markant.
__________________
Senast redigerad av MaryMallon 2017-10-10 kl. 12:56.
Citera
2017-10-10, 12:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaryMallon
Inte så smart att kombinera metylfenidat (Ritalin) med bupropion (Voxra). Det borde du starkt undvika om du inte vill få dig ett rejält krampanfall, för denna kombinationen sänker nämligen kramptröskeln markant.

Hm, jag åt ju denna kombination förra året efter läkares ordinering. Konstigt att de skriver ut sånt tillsammans om det är så
Citera
2017-10-10, 16:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyrine
Hm, jag åt ju denna kombination förra året efter läkares ordinering. Konstigt att de skriver ut sånt tillsammans om det är så

Sorry jag var lite för snabb kanske, är det små vanliga brukardoser är det lugnt men om man hade tänkt missbruka det är det ingen bra kombo i stora doser för det sänker kramptröskeln rejält.
Citera
2017-10-11, 19:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaryMallon
Sorry jag var lite för snabb kanske, är det små vanliga brukardoser är det lugnt men om man hade tänkt missbruka det är det ingen bra kombo i stora doser för det sänker kramptröskeln rejält.

Hehe, ingen fara! Har fortfarande inte testat att ta alla tre, men kanske kör imorgon. Mår jag kasst, så skippar jag helt enkelt Ritalinet.
Citera
2017-10-12, 02:02
  #6
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyrine
Jag käkar 150mg Voxra och 10 mg Cipralex om dagen nu.. Men ibland kan jag känna att jag ändå behöver någon sorts boost för att komma igång med min dag. Finns det någon fara med att börja ta 20 mg Ritalin om morgonen också? Någon som vet?
Har ätit Voxra tillsammans med Ritalin förr, men inte sedan jag började med min Cipralex.

(Ritalinet är mitt eget recept som ligger kvar sedan tidigare)


Alla har en interaktion.

Citat:
bupropion (Voxra) methylphenidate (Ritalin)
Applies to: Wellbutrin (bupropion), Ritalin (methylphenidate)
BuPROPion may rarely cause seizures, and combining it with other medications that can also cause seizures such as methylphenidate may increase that risk. You may be more susceptible if you are elderly, undergoing alcohol or drug withdrawal, have a history of seizures, or have a condition affecting the central nervous system such as a brain tumor or head trauma. Talk to your doctor if you have any questions or concerns. Your doctor may be able to prescribe alternatives that do not interact, or you may need a dose adjustment or more frequent monitoring by your doctor to safely use both medications. You should avoid or limit the use of alcohol while being treated with these medications. Also avoid activities requiring mental alertness such as driving or operating hazardous machinery until you know how the medications affect you. It is important to tell your doctor about all other medications you use, including vitamins and herbs. Do not stop using any medications without first talking to your doctor.

Citat:
Applies to: Wellbutrin (bupropion), escitalopram
Talk to your doctor before using buPROPion together with escitalopram. Combining these medications may increase the risk of seizures, which may occur rarely with either medication. In addition, buPROPion can increase the blood levels of escitalopram, which may increase other side effects. You may be more likely to experience seizures with these medications if you are elderly, undergoing alcohol or drug withdrawal, have a history of seizures, or have a condition affecting the central nervous system such as a brain tumor or head trauma. Your doctor may be able to prescribe alternatives that do not interact, or you may need a dose adjustment or more frequent monitoring by your doctor to safely use both medications. You should avoid or limit the use of alcohol during treatment. It is important to tell your doctor about all other medications you use, including vitamins and herbs. Do not stop using any medications without first talking to your doctor.

Citat:
methylphenidate escitalopram
Applies to: Ritalin (methylphenidate), escitalopram
Methylphenidate may increase the blood levels and effects of escitalopram. You may be more likely to experience side effects, including a rare but serious condition called the serotonin syndrome, which may include symptoms such as confusion, hallucination, seizure, extreme changes in blood pressure, increased heart rate, fever, excessive sweating, shivering or shaking, blurred vision, muscle spasm or stiffness, tremor, incoordination, stomach cramp, nausea, vomiting, and diarrhea. Contact your doctor if you experience increased side effects or your condition changes during treatment with these medications. You may need a dose adjustment or more frequent monitoring by your doctor to safely use both medications. It is important to tell your doctor about all other medications you use, including vitamins and herbs. Do not stop using any medications without first talking to your doctor.

Svenska sidan janusinfo säger:

Citat:
bupropion - escitalopram
bupropion, enteralt och parenteralt
Voxra (Tablett med modifierad frisättning)
escitalopram, enteralt och parenteralt
Citat:
Medicinsk konsekvens
Ökad risk för serotonerg toxicitet och mani
.

Rekommendation
Om kombination anses nödvändig bör patienten följas upp noggrant.


Citat:
bupropion, enteralt och parenteralt
Voxra (Tablett med modifierad frisättning)
metylfenidat, enteralt och parenteralt
Ritalin (Tablett)
Ritalin (Kapsel med modifierad frisättning, hård)
Citat:
Medicinsk konsekvens
Ett fall av kramper och en hjärtinfarkt har rapporterats.

Rekommendation
Interaktionens kliniska betydelse är ännu ej fastställd.


Du måste lära dig att du inte kan lita på att läkare ska veta interaktioner, det verkar inte ingå i deras jobb. Här är apotekare väldigt duktiga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback