Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-10, 08:42
  #1
Medlem
Många förespråkar att man i sociala situationer "ska bjuda på sig själv", för att öppna upp / glädja andra (?).

Men problemet är ju att vi människor, som många vet, är lättpåverkade.
Om man bjuder på sig själv att man ser gammal ut, dåligt tränad eller annat, då kommer omgivningen också att löda in den etiketten i huvudet, och koppla detta som en fundamental egenskap hos en. En del människor kan särskilja om egenskaper verkligen finns eller inte finns hos personen, men de flesta är enkelt indoktonerade

För det är så reklam funkar, och så fungerar också människor.

Så för de som vill satsa på sitt eget liv, arbetskarriär och må bra, så ska man inte "bjuda på sig själv", snarare vara väldigt försiktig. De som kraxar om att bjuda på sig själva, vill enbart ha ett gruppoffer att skratta åt.

Eller är det någon som kan säga emot?
Citera
2017-10-10, 08:49
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
Mjeh, du tänker ur fel perspektiv.

Orka umgås med någon jobbig jävel på en hög häst som aldrig vågar visa sina fel. För att inte tala om hur stelt det blir. Påverkar också tilliten

Jag hade i alla fall inte velat umgås med någon som hade den filosofin du förespråkar.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-10-10 kl. 08:53.
Citera
2017-10-10, 09:19
  #3
Medlem
Webbianas avatar
Bjuda på sig själv går men man ska göra det med måtta. Överdriven sådan bara visar på dålig självkänsla och gör att folk inte respekterar dig då du inte verkar respektera dig själv. Ingen människa kan respektera någon mer än vad personen själv gör.
Citera
2017-10-10, 11:40
  #4
Medlem
Clay Allisons avatar
Haha, du trodde att 'bjuda på sig själv' innebär att man ska berätta för alla hur kass du tycker om dig själv.
Citera
2017-10-13, 14:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Haha, du trodde att 'bjuda på sig själv' innebär att man ska berätta för alla hur kass du tycker om dig själv.
Inte riktigt. Feltolk.
Jag hade varit med om tillfälle när det var ett jäkla tjat om att bjuda på sig själv, någon måtta eller mer insyn fanns inte.
Citera
2017-10-13, 14:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Mjeh, du tänker ur fel perspektiv.

Orka umgås med någon jobbig jävel på en hög häst som aldrig vågar visa sina fel. För att inte tala om hur stelt det blir. Påverkar också tilliten

Jag hade i alla fall inte velat umgås med någon som hade den filosofin du förespråkar.

Det är sant det du skriver, men det var inte riktigt det jag ville framhålla. Det är just att bjuda på sig själv ger inte alltid öppnare dörrar, kanske ävwn mer belackare.

edit. En på kontoret bjuder ofta på sig själv, kan skratta åt nackdelar, men de har också skaffat lite av en etikett på honom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback