Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-18, 21:20
  #13
Medlem
FUDudes avatar
Inom mjukvaruarkitektur så pratar man oftast om tradeoffs vid val av arkitektur.
När du satsar på prestanda så ger du upp någonting annat.

Inte ens schweiz knife kan lösa alla problem, om de gör den större och lägger till en hammare på kniven också så blir den inte lika enkel att bära runt på.

Av samma anledningen finns det inget behov av att skapa ett språk som gör allt, just för att det är svårt att få den att göra allt bra.
Citera
2018-01-22, 02:48
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gosh
Det mest optimala idag är C++ och Lua, de kombinationen är mycket svårslagen. Och jag tvivlar på att det kommer dyka upp något som klår det. Lua kan självklart ersättas med annat skriptspråk. Men det är få skriptspråk som fått spridning och är så tunna som Lua. Skall Lua ersättas är det nog bäst att bygga in något eget språk i sin C++ applikation, inte så svårt som det kanske låter

Tcl med bl.a. sin idé att allt är en sträng, och mycket mer, var både extremt inbyggbart och utbyggbart, men försvann i skuggan av Perls syntax som tydligen var vackrare/viktigare för att folk skulle känna sig som haxxors, och vem är jag att döma dem? Jo, det ska jag tala om för dig. Bill Gates och Satan går på denna jord, någon måste stoppa dem, och det är jag som måste göra det.

Utbyggbarhet är ointressant för ett skriptspråk (eller är det) så nog om Tcl. Men det är ett mer kapabelt språk än vad EcmaScript/JavaScript och Lua någonsin kommer att bli! Kampen för att optimera språket och göra det snabbare på egen hand har varit fel väg att gå, men tyvärr något man har tvingats till när det har tappat popularitet.

Varför ska jag skriva något i JavaScript eller Lua, när jag ändå måste importera paket för att hantera större heltal än 65535 eller skriva komplicerade funktioner för att hantera annan data än NUL-terminerad ASCII? Om ett scriptspråk inte ens hanterar det åt dig, vad gör det egentligen?
Citera
2018-01-24, 18:02
  #15
Medlem
Trillskes avatar
I grund och botten blir det fel redan när du formulerar målet. D.v.s. din fråga grundar sig i antagandet att det finns ett bästa sätt att göra saker, men det gör det inte vid t>0 av den enkla anledningen att vi kontinuerligt förändrar vilka saker vi ska göra. Eftersom utvecklingen av IT är en global organisk evolution är det meningslöst att idag försöka lista ut exakt vad vi löser imorgon; det är inte så organisk evolution fungerar.

Ett ganska bra exempel här är JavaScript. Det är förstås ett gräsligt språk i den här kontexten. Jag vet att det finns folk som älskar JavaScript, jag försöker inte förbjuda den åsikten, men i TS kontext är det helt enkelt ett objektivt gräsligt sätt att lösa sakerna på. Ändå är det ett av världens mest använda språk idag, för det råkade lösa rätt saker. Man kan inte köra C# i browsern, för det var inte så IT ur ett större perspektiv utvecklades.

Vi skulle alltså kunna ta en ögonblicksbild - stanna tiden vid 20180124 - och ta fram ett språk som i ganska hyfsad mån beskriver "vårt bästa verktyg". Vi skulle ha kvar problemet många observerat med att olika verktyg är olika bra på att lösa olika nuvarande problem, men det är inte i närheten ett lika stort problem som att målet alltid kommer att flytta på sig.
__________________
Senast redigerad av Trillske 2018-01-24 kl. 18:06.
Citera
2019-02-01, 05:03
  #16
Medlem
Aah, vet inte riktigt. Du (TS) har ju helt ratt i manga punkter, te.x att vissa sprak ar battre pa precis alla punkter an ett annat gallande en viss inriktning eller sa, men det beror oftat pa "libraries"/tillagg/programbibliotek (dem ar ju ocksa program egentligen)... Sa enligt mig ar det inte sjalva spraket, utan alltid logiken som styr hur jag bar mig at med ett spraks syntax. Python ar ett bra exempel pa ett sprak jag aldrig kommer lara mig, visst jag alskar hur indentering har stor betydelse, men fan alltsa jag kan inte leva med OOP - som i sin tur egentligen ens finns tack vara procedurella programrutiner!

Sa jag sager nej tack och valkomnar helst som hogst en C-kompilator (vad galler kompilatorer i alla fall) nar jag sjalv skall programmera, men helst en BRA assemblator som NASM till exempel... C++ vill jag inte ha med att gora, usch, haha. OOP kan vara tjusigt men inte som ett overhead av "libraries" pa C, snalla nagon.

Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Ett ganska bra exempel här är JavaScript. Det är förstås ett gräsligt språk i den här kontexten. Jag vet att det finns folk som älskar JavaScript, jag försöker inte förbjuda den åsikten, men i TS kontext är det helt enkelt ett objektivt gräsligt sätt att lösa sakerna på. Ändå är det ett av världens mest använda språk idag, för det råkade lösa rätt saker.
THIS! 100% fucking sanning. Och jag maste saga dig att jag faktiskt i ett projekt jag haller pa med, maste skriva JavaScript, "shit pomme-frites"!... For i det projekt jag jobbar pa ar det en vasentlig komponent, som inte skulle fa lika stor spridning annars.

EDIT: Det enda "utlimata svar" jag faktiskt kan ge pa en sadan har fraga som TS stallde ar val i stort sett att, ja, nar det kommit en punkt att minst 2 olika programmeringssprak finns, da ar nog det mest nodvandiga ett simpelt satt att "klistra ihop" dem program som ar gjorda i dessa sprak, och for mig blir det BASH (eller BATCH for windows) - "limmet emellan de storre komponenterna". Istallet for att skapa ett tredje sprak menar jag, tycker vi har nog med olika lander i varlden - varfor skapa flera inom data ocksa? XD
__________________
Senast redigerad av xiz 2019-02-01 kl. 05:13.
Citera
2019-02-01, 05:06
  #17
Medlem
Felpost
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback