Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-10, 03:36
  #1
Medlem
kakelpannas avatar
Efter att ha upplevt världen så tycker jag mig se en hype över apputveckling.

Jag har funderat på hur appmarknaden fungerar ungefär. De flesta appar som kostar (iallafall när det hela började) går ut på att sälja så mycket som möjligt så dyrt som möjligt, precis som vilken annan marknad som helst. Alternativt så kan man mata in annonser i appen.

I början behövde du bara vara först ut. Om du var den första som sålde en app som heter eller gör X så fick du dig en snabb slant. Folk laddade då ner appen antingen av ren nyfikenhet (din app var en av de få som existerade) eller för att din app var den enda tetris eller pokerappen.

Man kunde livnära sig på riktiga skitappar.

Nu är appmarknaden överfull med alla "var först ut"-appar. Sök på valfri grej och välj mellan tusentals appar. Den nya strategin för triviala appar handlar nu om att försöka ta sig högst upp på applistan för ett visst sökord genom att syssla med SEO, den mest meningslösa skitaktivitet som existerar. Billjardapp efter biljardapp exempelvis.

Sedan har vi de där storsäljarna som många försöker skapa. Problemet är att av alla miljoners appar så utgör dessa kanske top 100-1000 och då är dessa appar också av någon form av kvalité eller erbjuder en tjänst som är jävligt dyr att driva. slither.io servrar exempelvis kostar tusentals dollar att driva per dag, men spelet drar in jävligt mycket också. Det är ett enkelt koncept men det är välgjort. Massor med hipsters och nybörjare har idéer de tror är jättebra och ska tjäna jättestora pengar på. Jag vet inte hur många sådana projekt jag sett. Jag har sett folk starta företag (i onödan) bara för att börja sälja en app för 10 kr styck (får säkert 3 kr per app eller något), säljer 0 st, investerar hundratals kronor i reklam. Återkommande exempel är spelappar för barn och träningsappar med övningar.

Ska man lyckas som idiedeveloper så ska man ha någon kombination av detta:
- jävligt mycket tur
- kunna göra saker jävligt proffsigt och stilrent eller jävligt smart
- ha en niche eller liknande man kan utnyttja marknaden på ett smart sätt med (exempelvis tajma en jordbävning med en jorbävningsapp)

Jag skulle vilja säga till nya apputvecklare med drömmar och nybörjarskills att det många av ni gör är ungefär som att plocka upp en VHS-kamera och tro att man ska göra en Stephen Spielberg-film. Är man ny med en kamera så är antagligen det smarta inte att försöka göra något som andra gör bättre, utan att hitta någon jävligt smart tillämning med kameran som ingen annan kommit på - få av er kommer lyckas med det, det är ett faktum.

Att kunna lite Unity och knåpa ihop ett barnspel kommer inte ta dig någonstans. Lite Objective-C eller Java och knappa ihop ett billjardspel kommer inte ta dig någonstans. Apputvecklande i sig är jävligt otacksamt. En träningsapp kommer inte ta dig någonstans. De flesta av era idéer är antingen icke-originella, ointressanta eller både och.

Du kommer göra en app, den kommer se ut som skit eller helt enkelt vara ointressant. Ingen kommer veta att den existerar, ingen kommer hitta den, ingen kommer leta efter just din app. Du kommer få noll nedladdningar.

En ytterst liten del av er kommer att lyckas med att utveckla och sälja en app, en ytterst liten del. En del av er kommer att driva igenom en bra idé och om det lyckas handlar ofta om tur.

För att dra ner turfaktorn (turen är obefintlig och du ritar som en fyraåring) så ska man vara ett gäng som systematiskt och proffsigt kan spotta ut sig konst, musik, spelidéer och duktigt kan implementera detta. Tänk en youtuber som kan leverera; kan man inte leverera konsekvent så är det inte lönsamt, då får man hoppas på att 1 dålig amatörvideo ska gå viralt och då gör man bättre i att jobba ett vanligt jobb i en månad och satsa hela lönen på en siffra i roulette. Man ska alltså inte börja som en nobody och tro att man ska kunna göra en app som blir viral, man behöver minst tidigare erfarenheter och kanske professionella färdigheter.

Ett annat sätt att dra ner på turfaktorn är att komma på bra tjänster. Tjänsten i sig behöver inte kunna dra in pengar, nu för tiden går många affärsidéer på att hitta investerare och leva på deras pengar tills de går bankrupt (twitter är ett exempel). För att driva en tjänst krävs att man kan hålla igång exempelvis servrar och databaser som din app kommunicerar med, det kostar. Börja billigt, uppgradera servern när det lönar sig. Men då är vi tillbaka till det där med färdigheter och att vara "smart". Att bara kunna göra en app räcker helt enkelt inte.

Jag skulle vilja jämföra det med att göra hemsidor. Det är inte längre någon som tänker "jag ska göra en hemsida och bli rik", lägg märke till hur ingen kommer bry sig om din hemsida. Din hemsida kommer att vara ful och ointressant och den kommer inte att fylla någon funktion. Antagligen kommer den också vara ett helvette att underhålla och vara nästintill oanvändbar. Vad som istället är viktigt idag är vad som gör sidan unik, bättre än liknande alternativ, varför man ska besöka den alls, att den har en bred och stor potentiell användarbas och den måste vara funktionsduglig och vacker. Sedan ska folk hitta dit, dess existens räcker inte. Sedan ska pengarna in också, är folk beredda att betala eller finns det andra sätt som kommer att dra in pengar?

Man gör en bra app lika lite som man gör en bra hemsida lika lite som man gör ett bra spel. Ett spel/all/hemsida är inte detsamma som en vinstgivande sådan.

Hobbyprojekt, okej. Men satsning? Lägg av. Bara här om dagen hjälpte jag några histers med deras "affärsidé" om att sälja en app som hade inbyggd metronom och gitarrstämmare. Deras "unika" idé var att appen skulle visa videoanimationer steg-för-steg vilken sträng man skulle plonka på och att nästa steg inte visades förrän man stämt gitarren rätt. De hade gått något yrkesprogram i apputveckling eller liknande.

Vill du tjäna pengar på apputveckling så ska du bli bra på det och du ska sedan ta betalt för att utveckla andras idéer. Utveckla deras träningsapp, ta betalt och gå vidare till nästa klient medan de slösar bort sina pengar på marknadsföring. Det finns företag som vill ha en egen app exempelvis.

Att vara apputvecklare idag är ungefär som att vara webdesigner. Dess största marknad ligger i att göra andras hemsidor eller jobba på företag med etablerade appar. De större företagen man kan jobba på är sådana som säljer skitgrejer som olika spel eller där appen endast är en front-end och inget annat, exempelvis tinder, facebook eller eniro. Då söker man alltså jobb som apputvecklare.

För att bättre lyckas så ska appen bara vara en front-end för någon extratjänst du säljer, t.ex. "hitta min bil" eller "var är min cykel" där GPS-boxen monteras dolt och kanske laddar sig själv vid körning. Även då är det möjligt att ingen bryr sig eller att du inte lyckas med det.

Att inte kunna måla, upptäcka penseln och att det finns en stor övermättad konstmarknad och sedan tro att man ska börja sälja picassotavlor är ingen framtidsplan. Många hipsters läser diverse hipstertidningar och kan gå igång på någon screenshot och romantisk hipsterhistoria och tänka "något sådant ska jag göra". Jag hoppas att jag har krossat många orealistiska drömmar till det bättre.

Dela gärna med dig av din egen bild. Jag söker inte ens aktivt upp denna information men stöter på detta obehindrat. Hipsterprojekt efter hipsterprojekt. Det kan inte vara en slump att många av dessa projekt har en onaturligt hög andel transor och HBTQ-folk i dem.

Tycker ni att appmarknaden består av en stor andel överdrivet orealistiska drömmare? Att den framförallt består av väldigt många amatörer så till vida att SEO får en mer betydande roll än kvalité?
Citera
2017-10-10, 12:08
  #2
Medlem
Håller med om allting du skriver. Förutom att du talar mycket om transvestiter och hipsters som om det här vore någon del av befolkningen som lättare drömmer sig bort ifrån verkligheten än andra. Tror nästan alla kan slå slint och tro att de kan utveckla nästa Angry Birds.

Så vad har vi lärt oss av det här? Vill man tjäna pengar ska man antingen redan ha ett nätverk för att sprida marknadsföring - för att hyra dig in på andra nätverk har du inte pengar för.
Alternativt så ska du in tidigt i nästa hype.

Jag gillar speciellt ditt tänk med att hemsidor var dåtidens appar.
Citera
2017-10-10, 15:42
  #3
Medlem
Du låter som en bitter sate. Vill du avskräcka andra?
Du låter ung. Som en av alla gnäller på att 99% av all traders misslyckas.
Citera
2017-10-10, 15:51
  #4
Medlem
Man måste inse att det har gått 7 år sen apparna kom. Att folk kunde göra en enkel app och tjäna pengar förr var för att marknaden var ny och smartphones var något nytt. Men många, särskilt unga, idag verkar inte förstå att världen har gått vidare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback