Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-10, 02:49
  #1
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag kan bara komma på fjol/fjor. Kan ni hitta fler helt accepterade dialektala stavningsskillnader i svenskan?

I många språk finns det en väldigt stor acceptans för sådana skillnader. Men svenskan har i stort sett inga alls.

Efter en resa i Serbien och Bosnien så blev jag väldigt fascinerad över serbokroatiskans "stava som du talar och tala som det stavas" som tycks vara så extrem att även små dialektskillnader i talspråk avspeglas i skriftspråket. I svenskan är ju detta inte alls accepterat i det skrivna språket annat än som en komisk markör.
Citera
2017-10-13, 13:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag kan bara komma på fjol/fjor. Kan ni hitta fler helt accepterade dialektala stavningsskillnader i svenskan?

I många språk finns det en väldigt stor acceptans för sådana skillnader. Men svenskan har i stort sett inga alls.

Efter en resa i Serbien och Bosnien så blev jag väldigt fascinerad över serbokroatiskans "stava som du talar och tala som det stavas" som tycks vara så extrem att även små dialektskillnader i talspråk avspeglas i skriftspråket. I svenskan är ju detta inte alls accepterat i det skrivna språket annat än som en komisk markör.

Helt säkert har de allra flesta språk en dialektoberoende skriftpråksstandard, liksom svenskan. Kan tänka mig att länderna du nämner utgör ett stort, enskilt undantag, och att det har att göra med deras strävan att av nationalistiska skäl skapa olika språk av vad som egentligen är ett. De olika parterna har ett intresse av att överdriva och framhäva skillnader mellan serbiska, kroatiska, etc.
Citera
2017-10-13, 13:41
  #3
Medlem
Frawjons avatar
Hane/hanne. Apelsinen/apelsinet. Näbben/näbbet. Borren/borret (ja, jag vet skillnaden på själva borrstålet och borrmaskinen).
Citera
2017-10-14, 23:36
  #4
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det var du själva fan vilken ointressant trådstart jag gjort!

Eller så är det så att det enda ord i "godkänd" skriven svenska som skiljer sig mellan dialekter är fjol/fjor.
Citera
2017-10-15, 08:39
  #5
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Eller så är det så att det enda ord i "godkänd" skriven svenska som skiljer sig mellan dialekter är fjol/fjor.
Det finns ju även "timme(e/a)".
Citera
2017-10-15, 09:14
  #6
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det var du själva fan vilken ointressant trådstart jag gjort!

Eller så är det så att det enda ord i "godkänd" skriven svenska som skiljer sig mellan dialekter är fjol/fjor.

Jag tror du har hittat en, för de flesta svenskar, främmande begreppsvärld när du antyder att det kan finnas dialektala uttryck som är "godkända" i något sammanhang.

När jag skriver inlägg på Flashback stryker browserns stavningskontroll ofta under rättstavade ord som är dialektala. Då raderar jag dem och försöker hitta motsvarande centralsvenska uttryck eftersom Flashback är ett svenskt forum och inte skånskt eller götiskt.

Frawjons förslag hane / hanne verkar vara ett bra exempel!

Jag har haft svårt att hitta sådana ord, t ex anser stavningskontrollen att inget av dessa är svenskt:
spåga / spåka / spinka / speta
Samtliga är omnämnda i SAOB, men jag vet inte vad motsvarande "godkända" svenska uttryck är.

Frågan är hur dialektalt detta är men:
bliga / blänga / blicka
Citera
2017-10-15, 11:24
  #7
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
spinka

http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=spinka
Citera
2017-10-16, 18:06
  #8
Medlem
esants avatar
Tosig/tossig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback