Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-10, 02:35
  #1
Medlem
Jag har en skrivbordsstol från Ikea av modellen Renberget:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20339420/

Stolen är helt ok förutom detaljen att armstöden inte går att ta av eftersom dom håller ihop sätet och ryggstödet. Problemet är att jag inte kan kommer tillräckligt nära skrivbordet eftersom armstöden slår i. Om jag sänker den så pass lågt att dom kan åka under skrivbordskanten så sitter jag med axlarna uppe vid öronen vilket av naturliga skäl inte är ett alternativ.

Nu undrar jag om det är möjligt att såga av armstöden (som är i hårdplast) utan att stolen blir för strukturellt svag och om det kanske går att förstärka den på något annat sätt om nödvändigt.
Citera
2017-10-10, 05:18
  #2
Medlem
Såga inte av armstöden - den blir nog precis som du tror mindre stabil och det kommer inte att se snyggt ut. Sälj och köp en som passar.
__________________
Senast redigerad av QXY 2017-10-10 kl. 05:18. Anledning: Felstavning
Citera
2017-10-10, 08:55
  #3
Medlem
Armstöden är förmodligen det enda som håller ihop stolen, så nej.
Citera
2017-10-10, 14:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outerik
Armstöden är förmodligen det enda som håller ihop stolen, så nej.

Kolla gärna på länken så ser du konstruktionen. Jag tar ju inte bort fästet utan enbart övre delen av fyrkanten som den bildar. Jag gissar dock att den strukturella integriteten minskar rätt mycket när kraften inte kan fördelas utan fokuseras på den L-formade bågen som blir kvar. Men jag vägrar tro att man inte kan göra något alls, nån händig typ borde väl kunna hitta en lösning.
Citera
2017-10-11, 23:03
  #5
Medlem
JEBUS-666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Kolla gärna på länken så ser du konstruktionen. Jag tar ju inte bort fästet utan enbart övre delen av fyrkanten som den bildar. Jag gissar dock att den strukturella integriteten minskar rätt mycket när kraften inte kan fördelas utan fokuseras på den L-formade bågen som blir kvar. Men jag vägrar tro att man inte kan göra något alls, nån händig typ borde väl kunna hitta en lösning.
Jodå..du kan såga av armstöden utan problem.

Om Armstöden i plast hade haft någonting med hållfastheten att göra, skulle dom inte se ut sådär.
På det sättet dom är designade gör armstöden värdelösa som förstärkning. (om dom är helt i plast alltså)
Citera
2017-10-12, 02:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Jodå..du kan såga av armstöden utan problem.

Om Armstöden i plast hade haft någonting med hållfastheten att göra, skulle dom inte se ut sådär.
På det sättet dom är designade gör armstöden värdelösa som förstärkning. (om dom är helt i plast alltså)

Hur menar du att dom hade sett ut då? Ja, dom är helt i plast.
Citera
2017-10-12, 09:36
  #7
Medlem
tempeZZts avatar
"Armstödsrektangeln" i sin helhet håller primärt fast ryggstödet samt att de givetvis fungerar som armstöd också.

Sågas övre delen av riskerar den kvarvarande L-delen att knäckas om man lutar sig tungt bakåt då den är av plast.

Kan delvis kompenseras med ett stag diagonalt mellan de yttre skruvarna i den kvarvarande L-delen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback