Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-16, 14:19
  #13
Medlem
Du kommer definitivt förbättra i dina färdigheter i informationsletande. Bli bättre på att hitta relevanta källor och sålla ut godsakerna ur information du hittar.
Citera
2017-11-16, 16:12
  #14
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Förstår inte din fråga riktigt. Sedan när gjorde man fritidsprojekt för att få ut något av det? Först och främst gör man ju något för att det är roligt. Det man får ut av det är ju erfarenheten av att man skapat saken samt nöjdheten över resultatet. Fast de sakerna är ju underförstådda.

Samma fråga kan ju appliceras på alla fritidsprojekt, vad får man ut av att göra en app eller en webbplattform? Vad får man ut av att leka med sin Raspberry för att skapa onödiga egolösningar?
Ingenting, man gör ju det bara för att bekanta sig med teknik man inte bekantat sig med eller för att det låter roligt.
Antar att TS undrar mer om det finns något lärovärde i just detta projekt som man kan ha användning av i framtiden. Han vill väl inte "slösa" tid på att lära sig "onödiga" saker.

Vilket jag i och för sig kan förstå, ska man spendera sin tid här på jorden med att lära sig alla gamla tekniker innan man hoppar på den nya tekniken så kommer man aldrig ikapp, om man nu gör det endast för att ta in kunskap dvs.

Nu har jag inte kodat en emulator så jag kan inte kommentera på var specifikt man kan lära sig i detta för jag har ingen aning. Men jag skulle tippa på att det finns mer givande projekt att ge sig på ifall man inte är en NES entusiast och inte är intresserad av den äldre tekniken. Men som sagt, not my place to comment.
Citera
2018-02-05, 06:35
  #15
Medlem
Skriv din helt egna microkernel (μ-kernel), då får man lära sig ett och annat om hur dagens processorers arkitekturer fungerar! Börja med en bootloader och en HLT i din kernel_main() och sedan bär det av.

EDIT: Detta är INTE slöseri med tid, vilket en NES-emulator är i mitt tycke åtminstonde. Det är för gammal teknik för att vara nyttigt senare, men ja man lär sig ändå en hel del - bara inte om dagens teknik.
__________________
Senast redigerad av xiz 2018-02-05 kl. 06:39.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback