Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-09, 23:06
  #1
Medlem
Finalexps avatar
Hej!

Jag köpte min dator i början av 2016, och den har egentligen redan sen start krashat lite då och då. Men eftersom att jag inte lidit för mycket av det så har jag inte skickat in den. Men jag tänkte att jag kunde ge mig ett försök att få bukt på problemet själv genom lite hjälp av någon som har expertis.

Komponenter:
* SSD Hårddisk, Samsung 850 EVO
* Crucial DDR4, 16GB
* Intel Core i5-6600 Skylake
* Cooler Master B600, 600W P SU
Chassi: CM Storm Scout 2 Gaming Ghost White
* MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB
* Windows 10

Saken är att datorn krashar väldigt sällan när jag spelar, ibland tar det 3-4 veckor mellan krasharna. Och det jag märkt är att den krashar väldigt mycket mer när jag drar igång min streaming när jag spelar, mer eller mindre alltid inom en timmes intervall. Spelet i sig är högst orelevant, den krashar oavsett om jag spelar Overwatch, WoW eller Hearthstone.

Det som händer är att den fryser helt och hållet, så jag måste starta om den manuellt genom att hålla in knappen. Inga felmeddelanden eller liknande dyker upp. Samtidigt som den fryser så låter det fruktansvärt mycket i hörlurarna, då ljudet fryser samtidigt.

Några förslag på hur jag kan lösa problemet, eller var problemet ligger? Oerhört tacksam för svar!
Citera
2017-10-09, 23:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finalexp
Hej!

Jag köpte min dator i början av 2016, och den har egentligen redan sen start krashat lite då och då. Men eftersom att jag inte lidit för mycket av det så har jag inte skickat in den. Men jag tänkte att jag kunde ge mig ett försök att få bukt på problemet själv genom lite hjälp av någon som har expertis.

Komponenter:
* SSD Hårddisk, Samsung 850 EVO
* Crucial DDR4, 16GB
* Intel Core i5-6600 Skylake
* Cooler Master B600, 600W P SU
Chassi: CM Storm Scout 2 Gaming Ghost White
* MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB
* Windows 10

Saken är att datorn krashar väldigt sällan när jag spelar, ibland tar det 3-4 veckor mellan krasharna. Och det jag märkt är att den krashar väldigt mycket mer när jag drar igång min streaming när jag spelar, mer eller mindre alltid inom en timmes intervall. Spelet i sig är högst orelevant, den krashar oavsett om jag spelar Overwatch, WoW eller Hearthstone.

Det som händer är att den fryser helt och hållet, så jag måste starta om den manuellt genom att hålla in knappen. Inga felmeddelanden eller liknande dyker upp. Samtidigt som den fryser så låter det fruktansvärt mycket i hörlurarna, då ljudet fryser samtidigt.

Några förslag på hur jag kan lösa problemet, eller var problemet ligger? Oerhört tacksam för svar!
"Kraschat" - hur? "Windows blue screen of death" (som nuförtiden inte längre är blå), eller fryser den bara och du måste själv bryta strömmen?

Din beskrivning om "låter det fruktansvärt mycket i hörlurarna" är sannolikt ett symptom av att något gått fel, men ljudkortet fortsätter ovetande om problemen spela ljud från minnet. Det ger egentligen inte så mycket ledtrådar för felsökningen.

Uppdatera samtliga drivrutiner (gå igenom device manager, hitta de senaste från tillverkarens sida). Börja med grafik, ljud, nätverkskort.

Testa ditt RAM: http://www.thewindowsclub.com/window...l-in-windows-7

Plocka bort ljudkortet, spela utan ljud, eller köp ett annat billigt ljudkort av annan tillverkare och se om det fungerar bättre.

Ladda ner någon temperatur logger (t ex denna: http://openhardwaremonitor.org/) och se om temperaturen över sikt stiger för högt
Citera
2017-10-09, 23:22
  #3
Medlem
S.O.Stolps avatar
Fler förslag:

(FB) Dator fryser efter några minuter

(FB) Datorn fryser sig vid stream

(FB) Datorn fryser när man streamar
Citera
2017-10-10, 00:15
  #4
Medlem
Finalexps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Fler förslag:

(FB) Dator fryser efter några minuter

(FB) Datorn fryser sig vid stream

(FB) Datorn fryser när man streamar

Har säkert läst 20-30 olika trådar nu, men ingen verkar ha exakt mitt problem därför jag skapar en ny tråd om det. :/
Citera
2017-10-10, 00:19
  #5
Medlem
Finalexps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
"Kraschat" - hur? "Windows blue screen of death" (som nuförtiden inte längre är blå), eller fryser den bara och du måste själv bryta strömmen?

Din beskrivning om "låter det fruktansvärt mycket i hörlurarna" är sannolikt ett symptom av att något gått fel, men ljudkortet fortsätter ovetande om problemen spela ljud från minnet. Det ger egentligen inte så mycket ledtrådar för felsökningen.

Uppdatera samtliga drivrutiner (gå igenom device manager, hitta de senaste från tillverkarens sida). Börja med grafik, ljud, nätverkskort.

Testa ditt RAM: http://www.thewindowsclub.com/window...l-in-windows-7

Plocka bort ljudkortet, spela utan ljud, eller köp ett annat billigt ljudkort av annan tillverkare och se om det fungerar bättre.

Ladda ner någon temperatur logger (t ex denna: http://openhardwaremonitor.org/) och se om temperaturen över sikt stiger för högt

Ja, det som händer är att skärmen fryser i det läget jag senast var i. Alltså att jag ser precis allting, men att allting bara har fryst - så jag måste starta om den manuellt. Inga bluescreens eller liknande.

Har kollat tempen genom HWMonitor och där verkar allting se bra ut. Ska testa RAM-minnet, tack för tipset!
Citera
2017-10-10, 00:28
  #6
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finalexp
Några förslag på hur jag kan lösa problemet, eller var problemet ligger?
Monterade du datorn själv eller har t.ex inet eller komplett monterat den?

Se till att datorn och monitorn är kopplade till jordat uttag.

Chassiet borde vara ok. Hur många fläktar är aktiva i det? Är de rätt vända?
Står chassiet så placerat att det kan vädra ut värmen?

Uruselt/lågkvalitativt nätagg, riktigt rabbigt, kan mycket väl vara det som är instabilt.

Vilket moderkort används?
Undersök om det finns uppdaterade drivrutiner till det.

Vilken processorkylare används? Är den rätt monterad? Har inte släppt?
Vilka temperaturer håller processorn vid spel?

Exakt vilka minnesbrickor är det? Fabrikat, modellnummer, hastighet osv.
Kör memtest.

Grafikkortet, vilken temp håller det vid spel?
Är drivrutinerna uppdaterade?

Finns det ytterligare grejor i datorn som inte uppgetts ännu?

Lägg gärna upp en stor, skarp, tydlig bild nånstans, på hur datorn ser ut inuti.
Underlättar att se om det t.ex kan vara nåt med kylning eller felmonterade komponenter.
Citera
2017-10-10, 01:47
  #7
Medlem
kl4sseKocks avatar
Min första tanke är att nätagget är dåligt eller att BIOS behöver uppdateras.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback