Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-09, 21:52
  #1
Medlem
Säg att man har en stuga i ett område där det finns många sommarstugor och brevlådorna sitter centralt på en plats, uppradade efter varandra. Det finns ju ingen direkt adress till stugan. Kan jag sätta upp en brevlåda där, skriva typ efternamnet eller liknande, och sedan ta emot post dit helt lagligt? Eller måste man hålla på och anmäla till posten och grejer?
Citera
2017-10-09, 22:25
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guest02
Säg att man har en stuga i ett område där det finns många sommarstugor och brevlådorna sitter centralt på en plats, uppradade efter varandra. Det finns ju ingen direkt adress till stugan. Kan jag sätta upp en brevlåda där, skriva typ efternamnet eller liknande, och sedan ta emot post dit helt lagligt? Eller måste man hålla på och anmäla till posten och grejer?
Alla bostäder ska ha en unik adress, vet du inte din så kontakta kommunen. Sedan tar du kontakt med PostNord om var du ska sätta upp din postlåda (brevlåda är de gula och blåa) utan någon adress kommer du aldrig att få någon post.
Citera
2017-10-10, 00:25
  #3
Medlem
PTHJs avatar
Det borde nästan finnas en stugägarförening i TS fall, de lär inte vilja ha extra brevlådor uppsatta.
Citera
2017-10-10, 00:50
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guest02
Säg att man har en stuga i ett område där det finns många sommarstugor och brevlådorna sitter centralt på en plats, uppradade efter varandra. Det finns ju ingen direkt adress till stugan. Kan jag sätta upp en brevlåda där, skriva typ efternamnet eller liknande, och sedan ta emot post dit helt lagligt? Eller måste man hålla på och anmäla till posten och grejer?

Ute på landet behöver inte adresserna se ut som i tätort. De kan se ut som exemplet:

Nisse Svensson
Vreten 3674
912 34 Ödebygd

"Vreten 3674" är i stället för gatuadress. På sådana adresser brukar brevlådorna sitta på rad.
Ligger din stuga i något som anses vara tätort, står det en mer normal adress, som vi är vana vid.

Jag tycker du ska fråga Posten (Postnord) hur du ska göra, eller så kollar du med kommunens fastighetskontor (med fastighetsbeteckningen i hand) vilken adress fastigheten har. Möjligt att sådant går att snoka fram på internet idag, kanske hitta, eniro eller google maps? När du har fått fram adressen, så fäster du ditt namn på brevlådan+adress, och skruvar upp där posten har sagt att den ska vara.

Postnord kan vara (ÄR) väldigt kinkiga exakt var man sätter upp sin låda, jag hade satt upp min 50 cm "fel", fick flytta den dit posten sa. Så kolla som sagt med Posten var de vill ha din låda.
Du behöver inte vara skriven på adressen om du vill ha en brevlåda, jag har en vid sommarstugan, får post i den också. Fast 99,9% reklam och liknande.
Citera
2017-10-10, 01:14
  #5
Medlem
HajFajvs avatar
Ta kontakt med PostNord. De kommer då ta kontakt med brevbärarkontoret som sedan kommer ta kontakt med dig för att komma överens om var brevlådan ska stå.

Så var det förut i alla fall.
Citera
2017-10-10, 03:57
  #6
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle1961Sth
Alla bostäder ska ha en unik adress, vet du inte din så kontakta kommunen. Sedan tar du kontakt med PostNord om var du ska sätta upp din postlåda (brevlåda är de gula och blåa) utan någon adress kommer du aldrig att få någon post.

Fan vad du snackar skit. Kommunen har inte jävla skvatt med detta att göra.

Brevbäraren lämpar in brevet om denne hittar en brevlåda på rätt ställe med rätt namn på. Svårare än så är det inte.

Tyvärr är det så. Det gör det enkelt för kriminella att använda fejkade adresser.
Citera
2017-10-10, 07:46
  #7
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Fan vad du snackar skit. Kommunen har inte jävla skvatt med detta att göra.

Brevbäraren lämpar in brevet om denne hittar en brevlåda på rätt ställe med rätt namn på. Svårare än så är det inte.

Tyvärr är det så. Det gör det enkelt för kriminella att använda fejkade adresser.

Nu är det ju såhär att står ingen korrekt adress på försändelsen så kommer den returneras.
Citera
2017-10-10, 11:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Brevbäraren lämpar in brevet om denne hittar en brevlåda på rätt ställe med rätt namn på. Svårare än så är det inte.

Exakt. När jag körde LBB så tog man alltid med sig brev med nya/okända adresser, med förhoppning om att det dykt upp en låda någonstans i närheten av adressen. Om du vet att postbilen passerar där så kommer brevbäraren hitta din låda, utan att du behöver betala en spänn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback