Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-09, 19:35
  #1
Medlem
Jobbar i matbutik i centrala Stockholm.
En muslimsk man var inne och köpte 6 burkar mr muscle kaustiksoda, inget mer. Tyckte det var lite konstigt. När jag sedan googlade såg jag att det går att använda vid bombtillverkning. Det medta jag hittade var dock harmlösa föaskbomber men kanske går att använda till starkare saker? Någon som vet? Blr jag anmäla?

(När jag skriver muslimsk så menar jag klädd som typ en imam)
Citera
2017-10-09, 19:42
  #2
Medlem
Nää vänta bara och se om det smäller någonstans.
Citera
2017-10-09, 19:44
  #3
Medlem
Anmäl inte. Han kanske har skitit stopp i avloppet och behövde extra mycket soda.
Citera
2017-10-09, 20:03
  #4
Medlem
mkt friterad mat och olja dom dä'r muslimerna använder,

kanske ska han kasta det i någons ansikte dock
Citera
2017-10-09, 20:16
  #5
Medlem
Policys avatar
Han kanske är en imam, och ska använda det för städning/matlagning/whatever i sin moské?

Jag tror att om han tänkte tillverka bomber med kaustiksodan så hade han nog inte klätt sig så uppseendeväckande, som att han försöker vara sin egen golbög.
Citera
2017-10-09, 20:37
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0s7
Jobbar i matbutik i centrala Stockholm.
En muslimsk man var inne och köpte 6 burkar mr muscle kaustiksoda, inget mer. Tyckte det var lite konstigt. När jag sedan googlade såg jag att det går att använda vid bombtillverkning. Det medta jag hittade var dock harmlösa föaskbomber men kanske går att använda till starkare saker? Någon som vet? Blr jag anmäla?

(När jag skriver muslimsk så menar jag klädd som typ en imam)
Vilka sorters bomber har man det till och vad är en föaskbomb?

Sex burkar och inköpt i centrala Stockholm är ju onekligen misstänkt. Hade det varit ute på landet kanske han skulle ta bort färg från fasaden på moskén men inne i stan så vete fan. Inte för att det saknas möjliga normala användningsområden för den mängden kaustiksoda men lite dra man väl öronen åt sig.

Kommer han in fler gånger så sälj ättika till honom, det neutraliserar sodan.
Citera
2017-10-09, 20:45
  #7
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vilka sorters bomber har man det till och vad är en föaskbomb?

Sex burkar och inköpt i centrala Stockholm är ju onekligen misstänkt. Hade det varit ute på landet kanske han skulle ta bort färg från fasaden på moskén men inne i stan så vete fan. Inte för att det saknas möjliga normala användningsområden för den mängden kaustiksoda men lite dra man väl öronen åt sig.

Kommer han in fler gånger så sälj ättika till honom, det neutraliserar sodan.

En "flaskbomb" är när man blandar kausticsoda och aluminiumfolie och varmt vatten i en petflaska. Sodan och folien reagerar och bildar vätgas vilket skapar ett tryck som leder till att flaskan exploderar. Sök på causticsoda bomb på youtube
Citera
2017-10-09, 20:49
  #8
Medlem
Om du verkligen bryr dig kan du dra iväg ett mejl till SÄPO med exakta tidpunkter och datum för detta inköp. Visa även vad du har hittat när du sökt på internet.
Citera
2017-10-09, 20:50
  #9
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
En "flaskbomb" är när man blandar kausticsoda och aluminiumfolie och varmt vatten i en petflaska. Sodan och folien reagerar och bildar vätgas vilket skapar ett tryck som leder till att flaskan exploderar. Sök på causticsoda bomb på youtube

Osannolikt att det skulle användas av terrorister. Man kan ju inte döda någon med en sådan bomb. Särskilt farlig är den bara om man får det i ögonen.
Citera
2017-10-09, 21:18
  #10
Medlem
Logisksvensks avatar
Klart du ska anmäla om du är orolig, du kan rädda liv..

När det gäller muslimer och potentiellt explosiva ämnen är det inte värt att chansa.
Citera
2017-10-09, 22:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0s7
Jobbar i matbutik i centrala Stockholm.
En muslimsk man var inne och köpte 6 burkar mr muscle kaustiksoda, inget mer. Tyckte det var lite konstigt. När jag sedan googlade såg jag att det går att använda vid bombtillverkning. Det medta jag hittade var dock harmlösa föaskbomber men kanske går att använda till starkare saker? Någon som vet? Blr jag anmäla?

(När jag skriver muslimsk så menar jag klädd som typ en imam)

Du kan inte tillverka bomber av "kaustiksoda" (Natriumhydroxid) ännu mindre mr muscles då den innehåller fler ämnen vilket skulle störa alla tänkbara processer.
Citera
2017-10-09, 22:07
  #12
Medlem
sommarlovs avatar
Natriumhydroxid kan knappast användas till att göra något explosivt.
Han har säkert stopp i avloppet, men det är fel metod, ring en rörkille som kommer med spolbilen istället!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback