Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-09, 17:46
  #1
Medlem
Vi lever ju just nu i en utpräglad låg-ränte-period.
Frestande är då exempelvis för en brf som den jag sitter i styrelsen för att köra med alla lån rörliga.

Men, vilka (om några) scenarios skulle kunna få räntorna att "dra iväg" rejält?
Jag tänker främst på något extraordinärt som exempelvis:

-Krig mellan USA och Nord-Korea (med möjliga udvidgningar)
-Massiv jordbävning i Tokyo
-Massiv jordbävning i Californien
-Inbördeskrig i Spanien
-"Hård Brexit"
-Terrordåd med kärnvapen
etc..det kanske finns andra scenarios att ta i beräkningen...?

/T
Citera
2017-10-09, 17:59
  #2
Medlem
Ett betydligt mer sannolikt senario, är att det stora strukturella budgetunderskott (likt de på 90-talet) över går till ett reellt underskott. Detta skulle driva upp räntor och inflation samt fallande växelkurs. Och inflations/ränte spiral, ser det inte som osannolikt att ha 5-10 (nåja 7,8 iaf) procent i bolåneränta.
Citera
2017-10-09, 18:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Vi lever ju just nu i en utpräglad låg-ränte-period.
Frestande är då exempelvis för en brf som den jag sitter i styrelsen för att köra med alla lån rörliga.

Men, vilka (om några) scenarios skulle kunna få räntorna att "dra iväg" rejält?
Jag tänker främst på något extraordinärt som exempelvis:

-Krig mellan USA och Nord-Korea (med möjliga udvidgningar)
-Massiv jordbävning i Tokyo
-Massiv jordbävning i Californien
-Inbördeskrig i Spanien
-"Hård Brexit"
-Terrordåd med kärnvapen
etc..det kanske finns andra scenarios att ta i beräkningen...?

/T
Du skulle behöva förklara vilken ränta du är ute efter.
Är det Riksbankens referensränta eller är det kanske bolåneräntor? Det låter väl som det skulle vara det senare. Men det skulle behöva förtydligas så inte folk svarar på något annat.

Och är det real ränta eller nominell ränta. Det är stor skillnad på att real ränta och nominell ränta "drar iväg".

Det är väl egentligen bara vid ett tillfälle som real ränta dragit iväg. Och då ganska lite. Och det var i början på 90-talet när sossarna hade låst växelkursen och samtidigt eldade på med inflation. Så att när lågkonjunkturen kom åkte RB på att höja real ränta för försvara kronkursen. Vilket ledde till att förtroende för Sverige och kronan föll. Varvid RB var tvungen höja ännu mer. Osv.

Och det är väl det som kan driva upp real ränta. Men det skulle förutsätt att alla partier utom Alliansen återinför fast växelkurs. Att Alliansen går med på det ser jag som uteslutet.
Nu har icke-Alliansen majoritet så man kan ju inte utesluta att det inträffar. Däremot skulle jag väl anta att sossarna är så pass brända att dom inte vill vara med om något sådant. Risken är därmed närmast obefintlig. Innan icke-Alliansen infört fast växelkurs behöver man inte oroa sig för detta.

Att nominell ränta stiger fast real ränta är 0, är inget större bekymmer. Ränta motsvarande KPI-ökning är bara att se som amortering. Det minskar lånat i relation till inkomst.
Om man lånar amorteringsfritt och KPI ökar med 2% varje år så har lånet halverats efter 34 år. 1/4 är borta efter bara 14 år.

Notera att man betalar den "amorteringen" men man gör det i form av ränta.
Citera
2017-10-09, 18:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du skulle behöva förklara vilken ränta du är ute efter.
STIBOR är intressant, detta eftersom många brf:er har lån med STIBOR-baserad ränta.

/T
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback