Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-09, 23:25
  #13
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
En stång är alltid massiv.
Ett rör är alltid ihåligt.
en axel, eller cylinder kan vara både massiv och ihålig.
'Rör med stomme' ger bara googleträffar till din tråd

Där är vi nog överens.
Rör med stomme heter det inte. Inte efter att jag läst om ordet stomme i min ordbok.

Däremot kul att Google har uppmärksammat det.
Citera
2017-10-09, 23:30
  #14
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Av sann FlashBack anda så kan jag ju inte citera ditt inlägg.

Däremot tack för svaret. Snabbt svar dessutom.

Vill ju helst få flera svar så man kan få egna riktlinjer för vad man själv tycker är rätt svar.

Rundstång eller stång är nog svaret på min fråga.

Anledningen till min fråga om kardanaxel är en följd fråga om den uppfyller kriteriet för att vara en stång.
Vilket den kanske borde kallas om det är själva stången på bilar med drivning där bak som menas med kardanaxel.
Kardanaxeln är ett rör.
Den skulle bli väldigt tung annars.
Citera
2017-10-09, 23:33
  #15
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Kardanaxeln är ett rör.
Den skulle bli väldigt tung annars.


Är kardanaxeln ett rör ? Det kan vara så.

V8 bilar typ streetracing har jag nog sett stångar undertill inte rör fast jag kan ha sett fel.
Citera
2017-10-10, 21:46
  #16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Kardanaxel finns det något som heter och används ibland på bilar.
Stämmer det på stång ? Att kardanaxel är en stång ?
Kardanaxeln är ett rör och inte en stång, åtminstone inte i den verkstadstekniska användningen av ordet stång.

Om du snackar med en stålleverantör (en sån som säljer plåt, balkar, stänger, rör o dyl) eller en verkstadsmekaniker eller maskiningenjör så är en stång en massiv avlång pinne med cirkulärt tvärsnitt. I en lite vidare betydelse kan en stång vara lite allt möjligt avlångt. En flaggstång brukar ju inte vara massiv (förutom gamla sådana i trä) och det finns dragstänger i byggnadsverk som har rektangulärt tvärsnitt. En gammal stånggång kan ha stänger i trä med kvadratiskt tvärsnitt.

Ord kan ha många betydelser men som sagt, inom verkstadstekniken så är en stång inte ihålig utan massiv och den har runt tvärsnitt.

Citat:
Ursprungligen postat av 56Kmodem
Du fick rätt svar från mig direkt, vad vill du egentligen?
Ditt svar var rätt men tål att kompletteras lite.

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Är kardanaxeln ett rör ? Det kan vara så.

V8 bilar typ streetracing har jag nog sett stångar undertill inte rör fast jag kan ha sett fel.
Kardanaxlar är alltid gjorda av rör. Hur tusan tror du dig ha kunnat se om axeln under dessa bilar utgjordes av en massiv stång eller ett ihåligt rör? Har du röntgensyn så du kan se om den är ihålig eller inte?

Tjurar stångar bönder som inte stänger in tjurar med stänger. Ibland alltså...
Citera
2017-10-10, 22:00
  #17
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Kardanaxeln är ett rör och inte en stång, åtminstone inte i den verkstadstekniska användningen av ordet stång.

Text.

Ditt svar var rätt men tål att kompletteras lite.

Kardanaxlar är alltid gjorda av rör. Hur tusan tror du dig ha kunnat se om axeln under dessa bilar utgjordes av en massiv stång eller ett ihåligt rör? Har du röntgensyn så du kan se om den är ihålig eller inte?



Har för mig att jag sett en trasig kardanaxel som var en stång och den hade vridits på grund av motorns kraft.
Kanske att har jag fel där.

Dessutom så finns det bilar som är gjorda med ett rörverk. Blir för tungt med stång.
Däremot säkrare med stång eller spelar det någon roll ? Svårt att svetsa kanske ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback