Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-09, 17:19
  #1
Medlem
Har fått inderal utskrivet mot blodtrycket sen i våras och hörde nu nyligen av en bekant att om man får en anafylaktisk reaktion så funkar behandlingen sämre eller inte alls pga att betablockerarna hindrar adrenalinet från att funka. Är sjukt allergisk mot bl a nötter och har råkat ut för svåra reaktioner några gånger så är därför lite brydd.

På nätet hittar jag olika info men inget som ger en klar bild av hur det funkar i praktiken. Står bl a att man ändå behandlar med adrenalin men att man löper risken att få farligt högt blodtryck. Någon som jobbar i vården som har erfarenhet av hur det ser ut i praktiken? Är det olika beroende på preparat?
Citera
2017-10-09, 18:16
  #2
Medlem
Adrenalin ges ändå, och om det inte funkar ges glukagon.

Varför har du Inderal mot högt blodtryck? Har du testat andra mediciner?
Citera
2017-10-10, 00:07
  #3
Medlem
Ok! Osäker men har hjärtrusningar också så kanske därför? Borde jag föreslå att byta?

Är det mycket sämre prognos för att häva en anafylaktisk reaktion om den trots allt skulle uppstå eller är det en teoretisk risk? Ger man alltid glucagon om en person inte svara på adrenalinet, eller är det bara där man vet att dom äter betablockerare?
__________________
Senast redigerad av axcatom 2017-10-10 kl. 00:11.
Citera
2017-10-11, 20:52
  #4
Medlem
Missplacedgunks avatar
Då Inderal el propranolol är en oselektiv beta 1 och 2 antagonist binder de till beta receptorer både på hjärtat och t.ex. luftvägar. Vad de gör är att de blockerar bindningsstället för noradrenalin och adrenalin, detta leder då till t.ex. en minskad hjärtfrekvens men även en ökad konstriktion av bronkerna.

Om du nu har en astma men medicinerar som högt blodtryck bör en beta-1-selektiv antagonist vara mer lämplig i mina ögon.. Men din läkare borde väl kunna svara på detta? Han/hon har den medicinska kunskapen.
Citera
2017-10-16, 19:50
  #5
Medlem
Ok, men blir det verkligen en ökad konstriktion över lag? Är det inte bara vid tillfällen av astmabesvär eller allergiska reaktioner då? Fast det var kanske det du menade.
Citera
2017-10-16, 19:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sifoner99
Adrenalin ges ändå, och om det inte funkar ges glukagon.

Varför har du Inderal mot högt blodtryck? Har du testat andra mediciner?

Ok! Osäker men har hjärtrusningar också så kanske därför? Borde jag föreslå att byta?

Är det mycket sämre prognos för att häva en anafylaktisk reaktion om den trots allt skulle uppstå eller är det en teoretisk risk? Ger man alltid glucagon om en person inte svara på adrenalinet, eller är det bara där man vet att dom äter betablockerare
Citera
2017-10-16, 22:23
  #7
Medlem
GROTTULFs avatar
Kan du beskriva hur dina svåra reaktioner mot nötter tidigare sett ut? Har du fått kraftig andningspåverkan och tvingats söka akut vård? Har du varit hos en allergolog och utrett detta?

Givet att du nu får en "riktig" anafylaxi dvs andnöd, cirkulationspåverkan m.m så kommer injektionen av adrenalin i värsta fall att leda till att du får en hypertensiv kris, dvs mkt högt blodtryckt. Även om detta kanske inte är optimalt så kmr denna hypertensiva krisen ändock vara sekundär till anafylaxin, dvs anafylaxin är det som är direkt livshotande. Varför ditt inderal kommer orsaka detta är som ovan sagt, dvs när du injicerar adrenalinet får du en ökad vasokonstriktion och minskad vasodiltation vilket kmr leda till att ditt blodtryckt stegrar.

Nu vet vi inte varför du har fått b-blockerare mot ditt höga blodtryck. Har du andra sjukdomar? Kärlkramp? Diabetes? Är du överviktig? Hjärtsvikt? Vem förskrev b-blockare till dig och hade den personen vetskap om din anafylaxi, givet att det är en "äkta anafylaxi"?

Min spontana tanke vore att du byter din b-blockad mot tex ett tiuzidiuretika (tex salures) eller en aldesteronantagonist (tex spirinolakton)

Men jag är ej kardiolog/allergolog, du borde konsultera med ngn av dessa givet ovan frågor.
Citera
2017-10-16, 23:11
  #8
Medlem
Missplacedgunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axcatom
Ok, men blir det verkligen en ökad konstriktion över lag? Är det inte bara vid tillfällen av astmabesvär eller allergiska reaktioner då? Fast det var kanske det du menade.

Inte endast. När ditt sympatiska nervsystem aktiveras eller tar över så stimuleras de adrenerga receptorerna blandannat beta 1 och beta2. Detta sker ju inte endast vid en astma attack.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback