Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-09, 14:44
  #1
Medlem
U22s avatar
Om man eventuellt skulle sätta igång flyttlasset mot Västergötland, vilken av dessa två städer hade varit bäst att bo i? Vilken är "roligast" att bo i så att säga?
Citera
2017-10-09, 14:47
  #2
Medlem
Florencedemons avatar
Spelar ingen roll, vart du än väljer så får du uppleva det nya och spännande sverige. Har du barn så ska du tänka dig för riktigt noga vart du ska bo.
Citera
2017-10-09, 14:50
  #3
Medlem
Mackemyras avatar
Har visserligen bara bott i Alingsås men vad gäller "roligaste" så är väl båda lika tråkiga skulle jag vilja påstå. Alingsås har dock sina fördelar, inte lika stor stad, betydligt trevligare och ffa så blir man inte lika mörkrädd. (om man nu blir det..).

Hade jag varit du så hade jag flyttat till Alingsås. Lagom stor och närmare in till Göteborg än Borås.
Citera
2017-10-09, 14:54
  #4
Medlem
Adelaides avatar
Borås, utan tvekan. Mer stadskänsla och ett större utbud av allting. Dessutom har Borås en högskola, vilket gör att Borås är lite av en studentstad.

Alingsås är en tråkig stad. Har varit där ett par gånger och det faller mig inte så mycket i smaken. Jag har även fått känslan att staden är full av white trash och dylikt. Eller ja, de jag träffat från Alingsås har ju inte varit raketforskare direkt, men jag kanske bara haft otur.
Citera
2017-10-09, 14:57
  #5
Medlem
Florencedemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Borås, utan tvekan. Mer stadskänsla och ett större utbud av allting. Dessutom har Borås en högskola, vilket gör att Borås är lite av en studentstad.

Alingsås är en tråkig stad. Har varit där ett par gånger och det faller mig inte så mycket i smaken. Jag har även fått känslan att staden är full av white trash och dylikt. Eller ja, de jag träffat från Alingsås har ju inte varit raketforskare direkt, men jag kanske bara haft otur.
Rätta mig om jag tolkat dig fel, du bor alltså hellre i mångkulturen än bland lite WT?
Citera
2017-10-09, 16:26
  #6
Medlem
HeltCPs avatar
Det beror givetvis vad du är ute efter! Båda städerna har sin charm, Alingsås är dock ganska mycket mindre men har ett relativt stort utbud av butiker och restauranger! Dock är allting koncentrerat runt en gata, bra kommunikationer till Göteborg med avgångar var 30:e minut.

Borås är den nästa största staden i regionen och har en välfungerande stadskärna med alla större butiker och en del bra restauranger. Dock så är kommunikationerna under all kritik då det bara går bussar dit eftersom det inte satsas på tågen i en överskådlig framtid, visst RV 40 är bra men vid Kallebäcks motet kan man bli stående om man har otur!

Babbar finns det över allt så det behöver väl inte ens nämnas tycker jag. Men skulle vilja avråda dig från Hässleholmen i Borås, där är det vilda västern.

Alingsås ligger mer fördelaktigt med tåg till Stockholm (x2000) medans Borås ligger lite mer off tyvärr.

Bor själv ett par mil utanför Borås men har rört mig ganska flitigt i regionen.

Speciellt rolig skulle jag inte vilja säga att någon av städerna är men i Borås händer det iallafall saker titt som tätt och i Alingsås har dom bara en potatisfestival som är en cover för ungdomar att kröka till det och göra bort sig.
__________________
Senast redigerad av HeltCP 2017-10-09 kl. 16:29.
Citera
2017-10-09, 18:49
  #7
Medlem
Kort sagt:

Är du ute efter ett pendlingsalternativ till Gbg? - välj Alingsås.
Ska du "etablera/rota dig" i staden?= - välj Borås.
Citera
2017-10-09, 19:54
  #8
Medlem
Har endast passerat Borås och aldrig varit där men av det jag läst ska de sämre områdena där vara Hässleholmen, Hulta och Norrby. Kollade i deras bostadskö och de hade något i Hässleholmen. Alingsås är nog en betydligt mindre stad men säkert lugnare men sämre arbetsmarknad.

Själv är jag inne på Sthlm eller Örebro men Borås kanske kan fungera också.
Citera
2017-10-09, 20:18
  #9
Medlem
Spyrrans avatar
Vilken stad som är "roligast" beror nog på vad man menar, och vad man är ute efter. Om det är nattlivet, kulturliv, bra utbud på butiker, cafeer och restauranger, sport och idrottsmöjligheter eller något annat.

Är det exempelvis uteliv och kulturliv som lockar, så finns det ett bättre utbud i Borås. Dessutom händer det regelbundet mer saker där jämfört med Alingsås. Medan Alingsås är känd som fikastaden. Och så vidare.
Citera
2017-10-14, 14:26
  #10
Medlem
godboys avatar
Borås har väl fler "no go" zoner. Typ Hässelholmen. Mycket blattar i stan. I Alingsås är det väl Nolhaga som är värst. Tågförbindelser med 15-30 minuters intervall till GBG. Borås har ju buss 100 som går med femminutersintervall i rusning och 20-30 minuters i övrigt.

Ingen av städerna gör så jag hoppar högt av glädje, men skulle jag välja så blir det Alingsås som jag anser är trevligare. Sen så beror det väl lite på var man jobbar eller pluggar och livet i övrigt. Men vill du ha färre babianer kring dig så satsa på Alingsås.
Citera
2018-04-24, 19:02
  #11
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Om man eventuellt skulle sätta igång flyttlasset mot Västergötland, vilken av dessa två städer hade varit bäst att bo i? Vilken är "roligast" att bo i så att säga?

Har varit i Borås, men aldrig i Alingsås.

Tyckte Borås var en fin stad med St Torget, rådhuset och Gustav Adolfskyrkan som ligger uppe på en höjd, den syns när man går förbi Viskan på promenadstråket Stora Brogatan. Tyckte dock att centrala Borås var något mindre än väntat. Borås är helt klart mera stad än Skövde och Trollhättan eller nån annan stad i Västsverige (bortsett från Gbg då) Jönköping är större, men mera utspritt.
Citera
2018-04-27, 12:09
  #12
Medlem
Irbes avatar
Har nyss flyttat tillbaka till Borås efter en tid i huvudstaden. Tittade lite i Alingsås med och kändes som man egentligen kunde få rätt mycket för pengarna där, men hade inte pallat att sitta på 180an varje dag till jobbet.

Edit: Missade att tråden var gammal.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback