Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-09, 12:43
  #1
Medlem
mhns avatar
När kom det första survival och crafting-spelet liknande Minecraft och Terraria?

Främsta anledningen till min fråga är att jag minns hur jag i mitt pojkrum konstruerade ett 2d-spel väldigt likt Terraria någon gång '86. Jag hade en ZX Spectrum som jag programmerade simpla 2d-spel på i BASIC.

En dag fick jag idén om ett typ av spel som jag saknade, men som jag aldrig hade läst om i speltidningarna. Min spelidé handlade om att man, likt Crusoe, hamnade på en öde ö och var tvungen att samla olika resurser och bygga olika saker, som t ex en hydda och verktyg, för att överleva. Det fanns inga poäng, utan man hade olika bars i form av hunger, sömn och livskraft.

Jag fyllde flera sidor i mitt "spelblock" med ritningar och dylikt. Tyvärr så var mina programmeringskunskaper väldigt begränsade på den tiden, så det blev inte mer än ett extremt simpelt spel i verkligheten, och jag lämnade projektet åt sitt öde pga frustration av att inte kunna förverkliga min spelidé så som jag ville.

Fanns det något liknande spel innan '86? Det första jag kan hitta är Unreal World som kom i början av 90-talet. Var jag långt före spelindustrin med min spelidé, eller är det bara önsketänkande? Jag gissar på önsketänkande, och är väldigt intresserad av att se exempel på kommersiella survival och crafting-spel som kom före '86.
Citera
2017-10-09, 12:54
  #2
Moderator
^Eazs avatar
Det fans en del text baserade rollspel där överlevnad var viktigt, dock kommer jag inte ihåg hur gamla dessa var.

Jag hade själv en ZX när jag var en liten kis och det var nog inte bara dina programmeringskunskaper som den största faktorn utan även datorn som sådan.

På Atarin så hade du t.ex Dungeon Master, visserligen inte ett survival spel som sådant utan mer en dungeon crawler men det fanns vissa överlevnadsaspekter i spelet som att äta mat, dricka vatten, motverka gift, vila och det som hör till. Inte ett renodlat överlevnadsspel men ändå.
Det släpptes 1987 och har gett mig många timmar av spelande (och frustration).
Citera
2017-10-09, 13:16
  #3
Medlem
AX64s avatar
På den tiden var nivån på den programmering som lades på spel (även kommersiella) väldigt begränsad. Spel hölls rätt enkla och de som kunde programmera gav sig sällan på att investera åratal i att få till något riktigt häftigt. Idéerna fanns nog hos visionärer som förstod att möjligheterna fanns där om man ansträngde sig men vägen dit var nog för lång ändå. Tror spel som Terraria funnits i huvudet på många rätt länge faktiskt men det har varit tekniskt svårt så långt som in på 90-talet om man ska hårddra det.

Titta på när Dwarf Fortress kom till exempel. Grafiskt väldigt enkelt men kräver sjuka mängder processorkraft som man knappt anar när man ser det. Det hade inte fungerat att driva med den hårdvara som fanns när spel med liknande grafik var standard liksom.

Vad som är unikt med Terraria och Minecraft är att någon löst de väldigt problematiska delarna av koncepten via ett ihärdigt intresse för hobbyprogrammering och därför fått stor spridning och uppmärksamhet. Hade Microsoft istället förutspått att folk ville spela den här typen av spel just nu så hade de lätt haft flera välpolerade titlar på bordet inom loppet av ett år.
Citera
2017-10-09, 15:33
  #4
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Det fans en del text baserade rollspel där överlevnad var viktigt, dock kommer jag inte ihåg hur gamla dessa var.

Jag hade själv en ZX när jag var en liten kis och det var nog inte bara dina programmeringskunskaper som den största faktorn utan även datorn som sådan.

På Atarin så hade du t.ex Dungeon Master, visserligen inte ett survival spel som sådant utan mer en dungeon crawler men det fanns vissa överlevnadsaspekter i spelet som att äta mat, dricka vatten, motverka gift, vila och det som hör till. Inte ett renodlat överlevnadsspel men ändå.
Det släpptes 1987 och har gett mig många timmar av spelande (och frustration).

Dungeon Master var ett mästerverk när det kom! Trots litet småklumpig muskontrollerad styrning, speciellt om det var många fiender samtidigt, så sög det spelet verkligen in en och timmarna bara fög förbi.

Rollspelet "Ultima I: The first age of darkness" kom redan 1981 och i det spelet så var man tvungen till att käka för att överleva. Vill minnas att för varje steg som man tog på kartan så drogs det en enhet mat, och fick man slut på käk så började man att så sakteliga svälta ihjäl.
Så mycket till crafting fanns det inte i spelmekaniken dock, förutom möjligtvis att man kunde förhäxa sina vapen och rustningar litet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ultima...ge_of_Darkness
Citera
2017-10-09, 15:43
  #5
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Dungeon Master var ett mästerverk när det kom! Trots litet småklumpig muskontrollerad styrning, speciellt om det var många fiender samtidigt, så sög det spelet verkligen in en och timmarna bara fög förbi.

Rollspelet "Ultima I: The first age of darkness" kom redan 1981 och i det spelet så var man tvungen till att käka för att överleva. Vill minnas att för varje steg som man tog på kartan så drogs det en enhet mat, och fick man slut på käk så började man att så sakteliga svälta ihjäl.
Så mycket till crafting fanns det inte i spelmekaniken dock, förutom möjligtvis att man kunde förhäxa sina vapen och rustningar litet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ultima...ge_of_Darkness

Det där kommer jag ihåg att jag lirade på polarens C64 om jag minns rätt, problemet var att man inte fattade så mycket eftersom engelskan inte var på topp i den åldern.
Kan stämma i ålder också iom det släpptes till 64:an 1986 vilket var när man började intressera sig för datorer som en liten blivande nerd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback