Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-09, 10:28
  #1
Medlem
Hej

Inför en kommande Halloween-fest så tänkte jag fixa ett litet kemi-labb som dekoration och bar och tänkte ha en blacklight som kan få saker att bli självlysande.
(bla tänkte jag göra en bål på Schweppes.)

Jag vet att Tonic, drycker med B-vitamin och "vissa" energidrycker (dock ingen aning om vilka) reagerar på UV-ljus.

Ville höra om någon vet något mer som blir självlysande av UV-ljus.
Gärna drickbart, men jag har några behållare som jag kan försluta så de inte kan öppnas igen så förslag på icke drickbart går också bra.

Tackar på förhand.
__________________
Senast redigerad av MrAtoni 2017-10-09 kl. 10:30. Anledning: Rätta felstavningar
Citera
2017-10-09, 10:33
  #2
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAtoni
Hej

Inför en kommande Halloween-fest så tänkte jag fixa ett litet kemi-labb som dekoration och bar och tänkte ha en blacklight som kan få saker att bli självlysande.
(bla tänkte jag göra en bål på Schweppes.)

Jag vet att Tonic, drycker med B-vitamin och "vissa" energidrycker (dock ingen aning om vilka) reagerar på UV-ljus.

Ville höra om någon vet något mer som blir självlysande av UV-ljus.
Gärna drickbart, men jag har några behållare som jag kan försluta så de inte kan öppnas igen så förslag på icke drickbart går också bra.

Tackar på förhand.
Det enda jag vet är sädesvätska.
Citera
2017-10-09, 10:39
  #3
Medlem
tuttepojkens avatar
https://www.thoughtco.com/what-glows...k-light-607615
Citera
2017-10-09, 11:01
  #4
Medlem
LekandePyromanens avatar
Vätskan från markeringspennor bör lysa under uvljus
__________________
Senast redigerad av LekandePyromanen 2017-10-09 kl. 11:03.
Citera
2017-10-09, 13:30
  #5
Medlem
Mulla Krekars avatar
Fluorescens-natrium är kraftigt fluorescerande, alltså "lyser" i UV-strålning. Det är dessutom helt ofarligt o går att dricka. Tror inte det är så dyrt heller.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fluorescens
Citera
2017-10-09, 13:46
  #6
Medlem
Hupats avatar
LSD lyser under UV-ljus
Citera
2017-10-10, 08:55
  #7
Medlem
Många bra förslag... (for the most part )

Tackar! Har lite att experimentera med nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback