Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-09, 10:09
  #1
Medlem
FiffelMonas avatar
Jag har en tv som har ett par år på nacken samt en galaxy tab s2, nu vill jag gärna kunna koppla in plattan till min tv så jag kan kolla på film etc. Det är ju micro uab på plattan och jag har sett att det finns micro usb till hdmi sladdar. Jag ringse en butik och frågade om de hade såna inne oxh han berättade för mig att det i princip aldrig fungerar. Stämmer det?

Hur kan jag smidigast (och billigast) kunna se film på min tv via surfplattan? Jag har ingen möjlighet att koppla plattan till tvn trådlöst. Hoppas ni förstår min fråga, jag är inte så vass på sånt här så fråga om något är oklart!
Citera
2017-10-09, 10:13
  #2
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
Jag har en tv som har ett par år på nacken samt en galaxy tab s2, nu vill jag gärna kunna koppla in plattan till min tv så jag kan kolla på film etc. Det är ju micro uab på plattan och jag har sett att det finns micro usb till hdmi sladdar. Jag ringse en butik och frågade om de hade såna inne oxh han berättade för mig att det i princip aldrig fungerar. Stämmer det?

Hur kan jag smidigast (och billigast) kunna se film på min tv via surfplattan? Jag har ingen möjlighet att koppla plattan till tvn trådlöst. Hoppas ni förstår min fråga, jag är inte så vass på sånt här så fråga om något är oklart!

Varför kan du inte köra trådlöst? En Chromecast-dongle borde ju läsa problemet, de funkar utmärkt.
Citera
2017-10-09, 10:15
  #3
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Varför kan du inte köra trådlöst? En Chromecast-dongle borde ju läsa problemet, de funkar utmärkt.
Sitter precis och läser om chromecast. Jag har sett att visa kompisar har internet på sin tv och kan koppla upp sin lur/platta/dator på det sättet, det var så jag menade att jag inte kan göra.

Om jag skaffar chromecast, är det då bara en engångskostnad och inget abonemang eller skit? Verkar ju vara väldigt smidigt

Edit; sorry för mina ot frågor, jag hittade precis den stora tråden om chromecast.

Men ni som har lite koll, är chromecast det bästa alternativet för mig och det jag vill kunna göra? Min hårdvara står i första inlägget

Edit 2: Det är med andra ord inte en smart-tv. Visste inte att det ordet fanns
__________________
Senast redigerad av FiffelMona 2017-10-09 kl. 10:24.
Citera
2017-10-09, 10:33
  #4
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
Sitter precis och läser om chromecast. Jag har sett att visa kompisar har internet på sin tv och kan koppla upp sin lur/platta/dator på det sättet, det var så jag menade att jag inte kan göra.

Om jag skaffar chromecast, är det då bara en engångskostnad och inget abonemang eller skit? Verkar ju vara väldigt smidigt

Edit; sorry för mina ot frågor, jag hittade precis den stora tråden om chromecast.

Men ni som har lite koll, är chromecast det bästa alternativet för mig och det jag vill kunna göra? Min hårdvara står i första inlägget

Edit 2: Det är med andra ord inte en smart-tv. Visste inte att det ordet fanns

Inga abonnemang, brukar däremot följa med 3 månader Viaplay eller liknande skit som inte sägs upp automatiskt så det kan du åka dit på om du aktiverar och glömmer bort att avsluta.
Behöver en HDMI-ingång på TV'n + ström från medföljande laddare/USB + Wifi.
Undvik billiga kina-donglar av typen Miracast, de funkar väldigt tveksamt.
Citera
2017-10-09, 10:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
Sitter precis och läser om chromecast. Jag har sett att visa kompisar har internet på sin tv och kan koppla upp sin lur/platta/dator på det sättet, det var så jag menade att jag inte kan göra.

Om jag skaffar chromecast, är det då bara en engångskostnad och inget abonemang eller skit? Verkar ju vara väldigt smidigt

Edit; sorry för mina ot frågor, jag hittade precis den stora tråden om chromecast.

Men ni som har lite koll, är chromecast det bästa alternativet för mig och det jag vill kunna göra? Min hårdvara står i första inlägget

Edit 2: Det är med andra ord inte en smart-tv. Visste inte att det ordet fanns

Det är det smidigaste och lättast för android användare . Nu har du android vilket är en perfekt kombination med en Chromecast de kostat ungefär 300 kr. Du trycker bara på casta knappen så är det klart. Jag har en och tycker det fungerar utmärkt Mvh Jakob
Citera
2017-10-09, 10:50
  #6
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Inga abonnemang, brukar däremot följa med 3 månader Viaplay eller liknande skit som inte sägs upp automatiskt så det kan du åka dit på om du aktiverar och glömmer bort att avsluta.
Behöver en HDMI-ingång på TV'n + ström från medföljande laddare/USB + Wifi.
Undvik billiga kina-donglar av typen Miracast, de funkar väldigt tveksamt.

Citat:
Ursprungligen postat av Gaja1527
Det är det smidigaste och lättast för android användare . Nu har du android vilket är en perfekt kombination med en Chromecast de kostat ungefär 300 kr. Du trycker bara på casta knappen så är det klart. Jag har en och tycker det fungerar utmärkt Mvh Jakob
Perfekt, tack för den snabba hjälpen boys! Har hört folk nämna chromecast men jag har aldrig riktigt fattat vad det är eller brytt mig, men men bättre sent än aldrig Jävlar vad glad jag är att jag inte låste in mig mentalt på att skaffa en sladd utan att jag kollade runt på alternativ. Chromecast är ju något i princip alla borde ha hemma och ha användning för (iaf om man gillar film, sport oxh serier) för, verkar vara ruskigt smidigt också. Jag brukar kolla på fulstream hockey/fotboll som oftast öppnas i webläsaren och spelas upp med flash, fungerar det på cc? Ibland kan man se i vlc också, går det?
Citera
2017-10-09, 13:34
  #7
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Vidare Chromecastprat tas bast i relevanta tradar./MOD
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback