Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-13, 06:13
  #229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Det är definitivt inte irrelevant huruvida spelet sitter eller inte. Jag gör en investering i något, då vill jag veta att mitt kontrakt är giltigt och att det inte skall kunnas ändras av den andra parten i efterhand, som i detta fall. Det är en sak om det är uppenbart fel och att hela skiten upphävs jämförelsevis med att kontraktet skrivs om i efterhand av den andra parten. Bet365 sysslar också med det här och jag har varit med om det flera gånger att uppenbart felsatta odds har ändrats till absurda odds som istället för att vara alldeles för höga har varit alldeles för låga efter att de har ändrats efter att spelet har avgjorts. Jag har exempelvis spelat på "coinflips" där oddset har varit runt 5, sen har de blivit omskrivna till 1,22 eller liknande.

Antingen så makulerar man, eller så låter man affären stå, det finns inga mellanting.

Gör jag en bra affär, säg att jag köper en tv för 1500 som är värd 15000, då vill jag veta att antingen så får jag köpa den för 1500 eller så får jag köpet makulerat. Jag vill inte att företaget skickar tvn och fakturerar fullpris.

Jag gör en värdering hur mycket det är värt att spela på ett FAST odds, om oddset i efterhand kan ändras så är ju min värdering betydelselös, jag har ju gått in i det här baserat på priset. Det är av stor jävla vikt. Jag investerar pengar till ett på förhand satt pris som inte ska kunna ändras, då ska det antingen stå eller makuleras, hur ska jag kunna lita på bolagen? Hur ska jag kunna göra bra affärer om jag vet att den andra parten kan skriva om priset i efterhand?

Säg att jag investerar 50 000 för 10% i ett bolag, vi har skrivit kontrakt på det, sen för bolaget för sig att mina 50 000 investerade bara är 1% av bolaget, min värdering är ju då med största sannolikhet åt helvete och ett sånt samhälle kan man ju inte ha. Har jag å andra sidan gjort en alldeles för bra affär så är det ju sunt förnuft som gäller och det är ju en annan femma.
Ja, men du hamnar aldrig i en situation där du får veta att oddset ändras, ifall spelet inte sitter.

Om du gör en investering i något och inte vill att ena parten ska ändra något i efterhand, rekommenderar jag dig att inte göra den investeringen hos ett spelbolag. Du har trots allt givit dem godkänt att ändra i efterhand.
Citera
2017-10-13, 09:40
  #230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Luxemburgs 5 största förluster sedan år 2000.

12/10/2012 Israel Luxembourg 0-6
09/09/2009 Israel Israel 0-7
27/05/2006 Germany Germany 0-7
03/09/2005 Portugal Portugal 0-6
16/10/2002 Romania Luxembourg 0-7

Det hör alltså inte till vanligheterna att de släpper in fler än 7 mål.
25x pengarna känns alltså inte riktigt rimligt.

Som kul grej kan jämföras lite just nu, att Holland har 401x pengarna på 7-0 mot Sverige.

Fast det var inte fler än 7 mål de hade spelat på utan 7 mål eller fler. 3 av 5 av de matcher du räknar upp hade gett vinst på 7 mål eller fler. 250 mot 1 på ett Sverige som behöver ungefär så många mål är inte rimligt.

Jämförelsen med matchen-oddset på Svenska Spel haltar grovt. Det går inte att jämföra exakt 8-0 med 7 mål eller fler. T ex ingår även 7-0, 8-1 och 9-0 i det spelet.
Citera
2017-10-13, 15:05
  #231
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Fast det var inte fler än 7 mål de hade spelat på utan 7 mål eller fler. 3 av 5 av de matcher du räknar upp hade gett vinst på 7 mål eller fler. 250 mot 1 på ett Sverige som behöver ungefär så många mål är inte rimligt.

Jämförelsen med matchen-oddset på Svenska Spel haltar grovt. Det går inte att jämföra exakt 8-0 med 7 mål eller fler. T ex ingår även 7-0, 8-1 och 9-0 i det spelet.

Precis, folk verkar ha svårt med handikappsspel... Man kan också säga att matchen började med 6-0 till Luxemburg, om det är enklare att förstå.
Citera
2017-10-13, 18:56
  #232
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Ja, men du hamnar aldrig i en situation där du får veta att oddset ändras, ifall spelet inte sitter.

Om du gör en investering i något och inte vill att ena parten ska ändra något i efterhand, rekommenderar jag dig att inte göra den investeringen hos ett spelbolag. Du har trots allt givit dem godkänt att ändra i efterhand.

Bara om oddset är uppenbart orimligt. Då bör det finnas en stor mån för det som lagstiftningen borde reglera så att spelaren inte missgynnas av avtalet. Det spelbolaget sysslar med är ju lurendrejeri, om det inte i allmän mening är uppenbart orimligt, utan bara för nog insatta spelare.

Huvudregeln måste ju vara att ett upprättat avtal är ett avtal, det är ju grunden till vadslagning.

Varför spelare vill ge spelbolagen rätt här är svårt att förstå. Vad tjänar någon på att spelbolagen regelmässigt inte har kontrollmekanismer nog att sätta ett odds som gäller? Får de betala ut får de incitament att göra rätt, annars kan de ju fortsätta göra fel, då de inte kan lida någon skada och kan använda fel odds som lockbete för ovana spelare.
Citera
2017-10-14, 00:36
  #233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Får de betala ut får de incitament att göra rätt, annars kan de ju fortsätta göra fel, då de inte kan lida någon skada och kan använda fel odds som lockbete för ovana spelare.

Det finns ett annat incitament också, spelbolag som konstant krånglar med vinster får dåligt rykte och tappar spelare.
Citera
2017-10-14, 09:46
  #234
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvlampa
Det finns ett annat incitament också, spelbolag som konstant krånglar med vinster får dåligt rykte och tappar spelare.

Ja, det är sant förstås. Det verkar dock att döma av reaktioner i denna tråd som de har försvarare bland oddstagarna. Det är möjligen en motverkande faktor då att dessa inte protesterar så länge de inte själva drabbas. Vilja till spelande är ju en stark kraft också, och så länge det inte finns schysta villkor så bortser man kanske gärna från viss orättvisa mot andra - mer korkade - spelare.
Citera
2017-10-14, 13:25
  #235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Nej, för oddset har inget att göra med om spelet sitter eller inte din dumma jävel. Det hade ju inte spelat någon roll vilket odds de fått, ifall det slutat 3-0 och spelet gått förlorat? Fattar du inte det?

"dumma jävel"? Du begrep ju för fan inte innebörden av vad jag skrev.
Citera
2017-10-15, 08:01
  #236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
"dumma jävel"? Du begrep ju för fan inte innebörden av vad jag skrev.
Varför skulle de få pengarna tillbaka då? Förklara, snälla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback