Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-09, 00:27
  #1
Medlem
Det känns väl helt rimligt att det skulle kunna gå? Men vad behöver jag göra?

Låt säga att jag börjar med att ta mig till gymmet 4 gånger i veckan. Då har jag i alla fall träningen. Men det stora problemet är inte träningen, det är kosten.

Jag skulle kunna köpa sallad på ica till lunch varje dag, eller göra matlådor med typ lchf. Men hur förhindrar jag att jag failar och tar en macka eller nått annat dumt?

Grejen är att jag kommer att åka på semester om 4 veckor, och jag vill helst kunna ha lite självförtroende.

Just nu väger jag 94 kg, och jag tänker att om jag i alla fall kom under 90 så skulle det kännas lite bättre. Men det är klart, att komma ned till typ 78 är ju drömmen.

Jag vill bara kunna visa mig i badbyxor utan att skämmas och må dåligt.

Men, stenhård diet, start på måndag. Kan det hålla? Hur gör ni för att hålla er ifrån den där extra frukten, mackan, ölen, företagslunchen?

Har aldrig lyckats banta i hela mitt liv, så det här skulle bli första gången jag lyckas i så fall.
__________________
Senast redigerad av krakelibrankel 2017-10-09 kl. 00:32.
Citera
2017-10-09, 00:32
  #2
Avstängd
56Kmodems avatar
Du kan gå ner 10kg på en månad, bestäm dig bara!
Citera
2017-10-09, 00:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 56Kmodem
Du kan gå ner 10kg på en månad, bestäm dig bara!

Grejen är att det alltid failar. Jag vet inte hur jag skall lyckas förhindra failet.
Citera
2017-10-09, 00:44
  #4
Avstängd
56Kmodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Grejen är att det alltid failar. Jag vet inte hur jag skall lyckas förhindra failet.
Ta dig i kragen eller acceptera att du är som du är och kommer bara bli fetare!
Citera
2017-10-09, 00:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 56Kmodem
Ta dig i kragen eller acceptera att du är som du är och kommer bara bli fetare!

Grejen är att jag kan typ inte ens ha mat hemma. Framförallt inte saker som är lätta att stoppa i sig, som bröd, mjölk, filmjölk och flingor, havregrynsgröt.

Obland räcker inte sådana där saker mer än max ett dygn eller två, sedan är de slut.

Men det blir himla svårt att få det att funka.

Jag kommer aldrig acceptera att vara fet i längden. När jag kommer över 100kg så begår jag självmord och jag skojjar inte, för det är fan inte ens värt att leva det jävla livet altså.
Citera
2017-10-09, 00:58
  #6
Avstängd
56Kmodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Grejen är att jag kan typ inte ens ha mat hemma. Framförallt inte saker som är lätta att stoppa i sig, som bröd, mjölk, filmjölk och flingor, havregrynsgröt.

Obland räcker inte sådana där saker mer än max ett dygn eller två, sedan är de slut.

Men det blir himla svårt att få det att funka.

Jag kommer aldrig acceptera att vara fet i längden. När jag kommer över 100kg så begår jag självmord och jag skojjar inte, för det är fan inte ens värt att leva det jävla livet altså.

Ja gör du inte något åt det så är det snaran om några månader då.
Livet är tufft för vissa, acceptera eller göra slut på det, det är frågan.
Citera
2017-10-09, 01:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 56Kmodem
Ja gör du inte något åt det så är det snaran om några månader då.
Livet är tufft för vissa, acceptera eller göra slut på det, det är frågan.

Ja detta är på liv och död nu.
Det är sissta changsen.
Sedan orkar jag fan inte mer.

Det har varit så jävla mycket skit i det här livet, allt har bara gått från piss till elände och alla drömmar har grusats. Så det är nu det vänder, eller så skiter jag i det här.
Citera
2017-10-09, 01:13
  #8
Avstängd
56Kmodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Ja detta är på liv och död nu.
Det är sissta changsen.
Sedan orkar jag fan inte mer.

Det har varit så jävla mycket skit i det här livet, allt har bara gått från piss till elände och alla drömmar har grusats. Så det är nu det vänder, eller så skiter jag i det här.

Om du inte har några barn så tycker jag du får bestämma helt själv!
Citera
2017-10-09, 01:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 56Kmodem
Om du inte har några barn så tycker jag du får bestämma helt själv!

Har inga barn och kommer aldrig att få några om jag fortsätter som jag gjort hitentills.

Jag tror att de som skulle märka något först är min chef och sedan kanske min mamma. Hon är nog fö. den enda som skulle bry sig. Alla andra skulle inte ens nås av nyheten att jag var borta.
Citera
2017-10-09, 05:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Det känns väl helt rimligt att det skulle kunna gå? Men vad behöver jag göra?

Låt säga att jag börjar med att ta mig till gymmet 4 gånger i veckan. Då har jag i alla fall träningen. Men det stora problemet är inte träningen, det är kosten.

Jag skulle kunna köpa sallad på ica till lunch varje dag, eller göra matlådor med typ lchf. Men hur förhindrar jag att jag failar och tar en macka eller nått annat dumt?

Grejen är att jag kommer att åka på semester om 4 veckor, och jag vill helst kunna ha lite självförtroende.

Just nu väger jag 94 kg, och jag tänker att om jag i alla fall kom under 90 så skulle det kännas lite bättre. Men det är klart, att komma ned till typ 78 är ju drömmen.

Jag vill bara kunna visa mig i badbyxor utan att skämmas och må dåligt.

Men, stenhård diet, start på måndag. Kan det hålla? Hur gör ni för att hålla er ifrån den där extra frukten, mackan, ölen, företagslunchen?

Har aldrig lyckats banta i hela mitt liv, så det här skulle bli första gången jag lyckas i så fall.

Att köpa sallad kommer inte ge dig någon större mättnad (beroende på vad den innehåller förstås)
Satsa på långsamma kolhydrater som håller blodsockret i schack, ät protein, fisk, bönor/gryner, grönsaker etc. Skippa socker, bröd/ pasta, kött mm.
Finns en uppsjö av dieter och quick-fixes men tålamod och rutiner är A och O.

Gällande frukt, macka, öl på företagslunchen så är det "bara" att skippa rubbet. Säg som det är; att du följer en diet, punkt slut.

Du kan greja det men det kräver en dos disciplin och noll intag av "extra" kalorier såsom mackor, öl mm.

Om du vill ha koll på hur mycket du äter om dagarna så ladda ned appen "Lifesum"

Lycka till!
Citera
2017-10-09, 06:06
  #11
Medlem
cacas avatar
Fyra kg på,en månad är väl en bagatel, minska intag av kalorier, träna på gym och se till rör på dig, du får ofta en timme varje kväll eller morgon. Ut ur bekvämlighets zonen, ställ klockan en timme tidigare, ut och gå, kör på kvällen också dvs välj bort tv/data.
Citera
2017-10-09, 06:52
  #12
Medlem
Igni-ferroques avatar
Jag väger för mycket så vi är i samma sits. Dock har jag lyckats minska en del de senaste månaderna. Så här gjorde jag:

1. Skaffa info. Hur mycket kalorier behöver du? http://www.mabra.com/halsoverktyg/kaloribehov/
Googla fram hur mycket kalorier olika saker innehåller. Räkna sedan ut vad du kan käka en vanlig dag. Man kan äta otroligt mycket grönt, men även rent protein. Lägg dig på ett underskott 5 eller 6 dagar av sju. Kolla med dietist eller läkare vad som är ett lagom underskott.

2. Skippa drycker med socker i. Finns varianter utan. Vatten med citron eller lime är inte dumt, tex kan man kyla vattnet i en plastflaska i frysen ett tag. Skippa alkohol.

3. Havregrynsgröt till frukost(du skrev att du gillade havregryn). Om du kollar kaloritabeller så ser du att havregrynsgröt är kanonbra! Bröd är sämre, köp det inte om det är svårt att låta det ligga.

4. Försök ha fasta rutiner. Käka på ungefär samma tider. Kan var bra att ha några morötter, kokta ägg eller burkar med tonfisk i reserv om du bara måste ha något snabbt.

5. Försök hitta en träning du gillar. Promenader är underskattade!

6. Jag har svårt att helt undvika vissa saker. Avsätter därför 1-2 dagar i veckan där jag käkar litet mer vad som jag känner för. Har funkat för mig.

Lycka till och glöm inte att gå in och kolla kaloritabeller samt läsa på förpackningar med jämna mellanrum!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback