Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-08, 22:48
  #1
Medlem
Om jag t.ex som har indraget kördrag och en massa trafikföreteelser köper en bil och omedelbart gör ett ägarbyte till en annan person. Tänker de då att den nya personen bara är en bulvan och jag kommer fortsätta bruka bilen? Reagerar de ens på sådana här saker?
Citera
2017-10-09, 02:11
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaboom1
Om jag t.ex som har indraget kördrag och en massa trafikföreteelser köper en bil och omedelbart gör ett ägarbyte till en annan person. Tänker de då att den nya personen bara är en bulvan och jag kommer fortsätta bruka bilen? Reagerar de ens på sådana här saker?
Förmodligen inte, dock så finns det en risk att du blir av med bilen om polisen stoppar dig under färd. Beroende på vilka brott du tidigare gjort dig skyldig till.

https://lagen.nu/1951:649
Citat:
7 § Ett fordon som har använts vid brott enligt denna lag får förklaras förverkat, om det behövs för att förebygga fortsatt sådan brottslighet och förverkande inte är uppenbart oskäligt. Detsamma gäller annan egendom som har använts som hjälpmedel vid brott enligt denna lag.

Om någon har gjort sig skyldig till olovlig körning, rattfylleri eller grovt rattfylleri ska det vid bedömningen av om förverkande behövs för att förebygga fortsatt brottslighet särskilt beaktas om gärningsmannen tidigare har gjort sig skyldig till sådan brottslighet.

Första stycket gäller även i fråga om egendom som varit avsedd att användas som hjälpmedel vid brott enligt denna lag, om brottet har fullbordats.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback