Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-12, 23:18
  #25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Det där är en bild från land, tagen efter Fukushima. Du funderade inte över varför båten ligger ovanför "vattenytan" och varför inte bilen sjunkit?
Som jag sa, jag bara tog en bild.
Det går hitta mer om man vill.
Och tittade på den dubbelt när han gnällde på länk, och såg den inte riktigt var den rätta, för mycket trä.
Och du berätta vart, säger inte emot alls.

Men svåra för denna "plast ö", är att få överblick och samtidigt hur den ser ut nära.
Fanns bilder på det med, men på långt håll ser det inte mycket ut.
Citera
2017-10-13, 01:53
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FullPatte
Det enda det där bevisar är att vem som helst uppenbarligen kan sprätta upp en fisk och lägga platsbitar bredvid. Är du en sån där som tror att fåglar äter upp bortslängda tuggummin också?

Går folk verkligen på vad fan som helst?
Min farfar hittade en vigselring av guld inuti en gädda, så visst kan dom väl sätta i sej plast också.
Citera
2017-10-13, 11:32
  #27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Min farfar hittade en vigselring av guld inuti en gädda, så visst kan dom väl sätta i sej plast också.
Ja, och tänk alla fiskbeten som är av plast, som de gluffar i sig med stor aptit.
Citera
2017-10-13, 16:23
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ja, och tänk alla fiskbeten som är av plast, som de gluffar i sig med stor aptit.

Plastbeten som ser ut som bytesdjur, rör sig som bytesdjur och ibland vibrerar, och som fisken normalt sett alltid försöker spotta ut när de märker att det inte är riktig mat. Har du ingen kunskap eller erfarenhet alls? Varför skulle djur äta saker som inte är mat? Äter du ofta trä och plast när du är hungrig?
Citera
2017-10-13, 16:27
  #29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullPatte
Plastbeten som ser ut som bytesdjur, rör sig som bytesdjur och ibland vibrerar, och som fisken normalt sett alltid försöker spotta ut när de märker att det inte är riktig mat. Har du ingen kunskap eller erfarenhet alls? Varför skulle djur äta saker som inte är mat? Äter du ofta trä och plast när du är hungrig?
Hör du har noll koll på hur olika fiskar äter.
Citera
2017-10-13, 17:29
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FullPatte
Jag har läst det, och det understryker vad jag säger: ingen kan se skiten, den är svår att mäta men den hotar världen. Det låter som vilken jävla spökjägarserie på kanal sju som helst. Var är de konklusiva bevisen?

Fortsätt att GOOGLA - testa t ex: /plastic islands in the pacific ocean/.

Jag känner ett par svenska långseglare som har mött detta fenomen. Det kan vara lite olika - dels något glesa formationer av plast - d v s ytan är täckt men det flyter fritt - med enstaka kompakta öar av koncentrationer bestående av fisknät, tågvirke fendrar mm, som är ihptrasslat till mer eller mindre stora flytande öar. Det kan också vara så täta formatinner av mindre plastobjekt, så täta att normal segling med en relativt liten segelbåt försvåras av plasttäcket på ytan. Storleken på den flytande plasten kunde vara som "några fotbollsplaner med relativt tjockt plastlager" till typ fem timmars segling genom ett glesare plasttäcke.

Kanske det värsta som mina seglarkällor berättade, var att det plötsligt dök opp stråk av stank som av surströmming eller värre, som visade sig komma från döda ruttnande havssköldpaddor som hade fastnat i plasten och omkommit. Det var inte enstaka djur utan talrika. Även döda fåglar kunde ofta observeras i bland plasten.
Citera
2017-10-22, 12:29
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FullPatte
Det är just det som är min poäng. Märkligt att det "oturligt" alltid är så svårt att bevisa alla världsomstörtande hot. Jag börjar undra om inte alla dessa miljölarm är vår tids spöken. Vi tror inte på farliga monster längre, så då hittas det på en massa annan oförklarlig skit som är farlig istället.

Snacket om en väldig "ö av plast" lika stor som Texas eller t o m Nordamerika någonstans mellan Hawaii, Guam och USA:s västkust är naturligtvis strunt. Om det fanns en ö med någorlunda fast yta av hopbakade pet-flaskor, ICA-kassar, sopsäckar och slängda plastprylar som kunde fotograferas takt av, eller t o m gick att ankra upp vid, en ö så stor som t ex Gotland, så hade vi för länge sedan hört om saken både från NASA (satellitbilder), FN och National Geographic.

Dessutom hade en ö på ett par miljoner km2 i området varit ett allvarligt hinder för sjöfarten (jo det fraktas väldiga mängder gods till sjöss över Stilla havet).

Talet om en jättelik ö av plast är rubrikspråk, en typisk hyperbol för att fånga uppmärksamhet. Man kan önska att somliga miljögrupper avstod från den sortens billiga överdrifter.
Citera
2017-11-20, 19:26
  #32
Medlem
Här en bild på hur det kan se ut:
https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=GSMGKwZBaWM
Citera
2017-11-21, 05:30
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Samma sak där. Att skrapa ihop en båt stor och tålig nog samt besättning till den för att nå platsen, för att åka ut och bara ta lite foton, är en ganska dyr företagsamhet.

Fast det är ju det som är hela idén med en "patch", dvs strömmarna är på så vis att det som hamnar i patchen aldrig lämnar den igen.

Jo det kan lätt kosta någon miljon eftersom de kan få vara ute i veckor innan de ser en sådan. Och så stora oceangående fartyg kostar en hel del att hålla i drift. Och de syns knappt ifrån utkiken på fartyget heller, förräns man är alldeles inpå. Men på en strand i Indien hade en sådan liten "ö" spolats iland läste jag om, och det var sjögräs som vuxit ihop med plastföremålen så det blivit som något slags flytande soptipp. Men oftast lär dessa plastöar uppstå av fiskenät som slitit sig och sen det fastnat allt fler plastföremål i näten där, tillika med att sjögräs växer i sjok inne i plastön, efterhand så kan "plastön" växa.

Det finns gott om sk havstulpaner i dessa farvatten, och om de kan fästa på plastföremålet så innebär det med stor sannolikhet att plastföremålet kommer att sjunka så småningom, Havstulpaner är tyngre än vatten och sjunker mer ju större de blir.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast det är ju det som är hela idén med en "patch", dvs strömmarna är på så vis att det som hamnar i patchen aldrig lämnar den igen.

Ja, ja precis - Men diskussionen om sk mikroplaster är annorlunda - jag antar ju att huvuddelen av dessa kommer ifrån tex textilfibrer som man vet bryts sönder i små fragment efter en tid. Tex vanliga strumpor har en rätt stor andel syntetfibrer som inte bryts ner. De finns där för slitstyrkans skull. Dessa små syntefibrer kommer troligen ifrån tvätt av kläder eftersom man på många platser inte har någon effektiv avloppsrening alls med finurliga filter av olika slag

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du borde nog ta och läsa på hur det ser ut på stränder på många håll i världen om de inte stadigt städas upp.

Ja tex Indiens och Bangladeshs kuster ser bitvis för djävliga ut, helt jävla sjukt ser det ut... Men intresset ifrån lokalbefolkningen är i regel inte precis första prioritet att röja upp stränderna, precis. Tex i Indien så är det tex rätt mycket ormar och annan ohyra, bla råttor som gömmer sig i dessa plasthögar.

MedelHavets stränder var förr mycket ansatta av sådant här skräp men nästan överallt längs stränderna så städas det numera. Man är framförallt noga på att få med sig glasflaskorna som turisterna kan skära sig på.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback