Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-08, 21:20
  #1
Medlem
Tegelstens avatar
Jag är ganska ny på MTB och skulle behöva tips på skor till platta pedaler, helst ska dom tåla vatten. Fungerar det med terrängskor som man har till löpning?
Kanske inte får så bra grepp på pedalerna med såna men som nybörjare blir det att jag får knuffa cykeln vissa partier som är för tekniska/branter mm och det är då bra att få grepp i marken.
Citera
2017-10-08, 21:40
  #2
Avstängd
56Kmodems avatar
Vad är det för platta pedaler?
Citera
2017-10-08, 22:04
  #3
Medlem
Tegelstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56Kmodem
Vad är det för platta pedaler?

"Shimano Saint MX80 Flat Pedals"

http://www.chainreactioncycles.com/n...s/rp-prod82557
Citera
2017-10-08, 22:42
  #4
Medlem
helvedes avatar
De ser utmärkta ut kör på. Platta skor fungerar bäst på platta pedaler enligt kamraten som kört mycket DH. Men vanliga löparskor(om det inte är för dyra) fungerar utmärkt till en början, du dör ju inte om du glider av direkt. Jag körde downhill förra veckan med liknande pedaler som du har och http://www.reebok.se/sublite-xt-cush...mt/BD5537.html jag använde dessa skor och det fungerade utmärkt. Vill du ha mer dedikerade skor så går det väl att bara googla mtbskor -> https://www.bikester.se/cykelklaeder...bike-skor.html bara välja ett par med platt sula. Jag kan tycka vattentät känns overkill du kommer antagligen bli blötare av svett alla de dagar det inte är blött ute, plus att jag antar att du inte kommer cykla mtb varje dag så de kan torka de dagar du inte cyklar.
Citera
2017-10-08, 23:03
  #5
Medlem
Pedalerna är helt ok, det är många som kör på dom och verkar nöjda. Kika på Shimanos AM7 eller någon av FiveTen's modeller för platta pedaler så borde du bli nöjd. Löparskor är en nödlösning som funkar hjälpligt men riktiga mtbskor är in en helt annan klass när det kommer till grepp.
Citera
2017-10-13, 12:59
  #6
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Varför inte spd pedaler och skor? Överlägset i skogen, inga undantag.
Citera
2017-10-13, 23:40
  #7
Medlem
Finns det några cykelskor som är både ger effektivare cykling än vandringsskor och som är sköna att gå i? Jag har provat ett par MTB/trekking skor med SPD från shimano tidigare, men de var inte så bra att gå i på grund av den hårda och styva sulan samt att man mer eller mindre går på SPD-fästet.

Jag har läst om Shimano Click`r som ska vara bättre på ovanstående. Någon som använder sådana skor och pedaler?
__________________
Senast redigerad av Hominem 2017-10-13 kl. 23:42.
Citera
2017-12-01, 21:01
  #8
Medlem
xdrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnaeckeHaexan
Varför inte spd pedaler och skor? Överlägset i skogen, inga undantag.
Det är iallafall enligt mig och många andra som provat spd inte alls överlägset för alla. Jag tillhör till exempel människorna som aldrig vande mig med att sitta fast.

Citat:
Ursprungligen postat av Tegelsten
Jag är ganska ny på MTB och skulle behöva tips på skor till platta pedaler, helst ska dom tåla vatten. Fungerar det med terrängskor som man har till löpning?
Kanske inte får så bra grepp på pedalerna med såna men som nybörjare blir det att jag får knuffa cykeln vissa partier som är för tekniska/branter mm och det är då bra att få grepp i marken.

Five tens modeller är helt överlägsna av de jag provat hittills. Jag gillar five ten freerider elements. Perfekta skor för stigcykling.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback