Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-08, 19:22
  #1
Medlem
Man vill ta reda på ifall effektivspänningen (von mises) är högre eller mindre än den tillåtna spänningen för det valda materialet i konstruktionen.
(se länk för bild, snitt m.m.)
https://imgur.com/a/rmGqQ

Jag förstår dock inte hur man tar fram de olika spänningarna för flera snitt.
De spänningar som jag söker är normalspänningen,böjspänning och medelskjuvspänningen.

Snitt 2 & 3 är ofullständiga för böjmomentet, då jag inte vet hur jag ska få samtliga snitt att ''bero av samma längder'', för att kunna skriva enkel kod för att plotta effektivspänningen.

Sen förstår jag inte hur man hanterar de olika spänningarna. I formeln för von mises effektivspänning, (se länk), så används normal,böj,medelskjuv-spänning. Men från vilket snitt? summerar man dem från de olika snitten? hur gör man isåfall det då x varierar?

För x är noll längst ut till höger, vid infästningen, och L1 längst ut till vänster om jag förstår bilderna rätt, och jag har därmed satt ut intervall för x-värden för de olika snitten, där jag är osäker för snitt 2.

L1 och L2 går såklart att ändra till andra längder, men jag vill som sagt ha att x beror av dem för att kunna koda en graf.


Får man ens snitta så nära en reaktionskraft som snitt 2 gör? kanske värt att bara göra två snitt?

Sammanfattningsvis vill jag alltså göra en effektivspänningsgraf med effektivspänningen som y-axel och avståndet som x-axel. Där avståndet är konstruktionens längd.

Är extremt dålig på att koda, speciellt i matlab, så om ni har tips på hur jag kan strukturera upp koden tar jag tacksamt emot tips.

Edit: Jag har alltså gjort snitt 2 & 3. Snitt 1 var givet, men man kan som sagt ändra längd intervall själv.
__________________
Senast redigerad av Pumpkinman 2017-10-08 kl. 19:29.
Citera
2017-10-11, 23:56
  #2
Medlem
Tja! I matlab så får du nog göra funktioner med en if-sats eftersom för T(x) och M(x) eftersom det blir hack i kurvan vid punktlasterna. Sen verkar du ha löst uppgiften va?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback