• 14 943 online
  • 1 134 498 medlemmar
  • 58 816 868 inlägg
  • 1
  • 2
2017-10-08, 19:18
Medlem
Kalle81s avatar
Jag har just uppfunnit en platta som sitter som en ställning från axlarna med plAttan över huvudet. Den skyddar mot regn. Därifrån ett stuprör ner till en ryggsäck med vattenbehållare. Rening med aktivt kol.

Väskan är samma typ som camelback så sen kan man suga i sig vatten.

Fördelar; aldrig mera blöt, behöver aldrig mer har regnkappa, samt alltid tillgång till dricks vatten. Plattan Är 0,5 m2 vilket ger 50 cl vatten om det regnar en millimeter.

Kan man bäst sälja detta via distributör eller egen hemsida?
Citera
2017-10-08, 19:20
Medlem
Webbianas avatar
Du var inte först:

https://www.youtube.com/watch?v=FqjcJXeUvT4

Lika löjlig jävla idé.
Citera
2017-10-08, 19:27
Medlem
Lootpack23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag har just uppfunnit en platta som sitter som en ställning från axlarna med plAttan över huvudet. Den skyddar mot regn. Därifrån ett stuprör ner till en ryggsäck med vattenbehållare. Rening med aktivt kol.

Fördelar; aldrig mera blöt, behöver aldrig mer har regnkappa, samt alltid tillgång till dricks vatten. Plattan Är 0,5 m2 vilket ger 50 cl vatten om det regnar en millimeter.

Har du kollat upp så att det inte finns nått liknade alls?
Citera
2017-10-08, 19:43
Medlem
Swe1227s avatar
Jag tror den kommer sälja av sig själv, ingen marknadsföring behövs. Idag gäller det ju att se så löjlig ut som möjligt.
Citera
2017-10-08, 20:01
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lootpack23
Har du kollat upp så att det inte finns nått liknade alls?

Ja jag har gjort sökning på nätet samt kollat patent. Jag vet att almi kan bidra med pengar till en bättre sökning, jag ska höra med dem.
Citera
2017-10-08, 20:10
Avstängd
MrWalldemars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81

Vilket land hade du tänkt sälja denna produkt i?
Och vilken målgrupp av människor?
Citera
2017-10-08, 20:11
Medlem
vtcs avatar
Om du verkligen menar allvar så skulle du kunna bygga en prototyp och dra igång en kickstarter.

Oavsett hur du ämnar gå tillväga råder jag dig att börja med en marknadsundersökning...
Citera
2017-10-08, 20:30
Medlem
Policys avatar
Ingen kommer att gå runt med den. Vem fan vill bli kallad Skalman? Lycka till med uppfinnandet dock, du verkar flitig och driven!
Citera
2017-10-08, 20:35
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWalldemar
Vilket land hade du tänkt sälja denna produkt i?
Och vilken målgrupp av människor?

Den första gruppen är förstås early addoptors, jag har funderat på vilka detta är i detta fall. Jag tänker på friluftsintresserade människor. Här finns det två huvudlinjer, både i norge, sverige och österrike som jag har studerat.

1. de som helst går med traditionella plagg, tex annorak eller ulltröja.

2. Sen har vi de som köper den senaste utrustningen, och kanske knappt använder den. Jag tror att dessa är min målgrupp först, lite prylgalna skogsmullar.

Sedan resten av fritidsmarknaden. Sverige är först samt norge, samt österrike som jag känner till hoppas jag på eftersom xxl öppnat där
Citera
2017-10-08, 20:39
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Om du verkligen menar allvar så skulle du kunna bygga en prototyp och dra igång en kickstarter.

Oavsett hur du ämnar gå tillväga råder jag dig att börja med en marknadsundersökning...

Ja, jag har funderat på detta med kickstarter, då får man väl feedback, kan vara bra. Jag har gjort ett utkast i solidworks och fått insikter i vinklar och liknande som behövs. Jag tänker att när jag når en nivå på skisserna som ligger 80-90 % av vad jag vill uppnå så lägger jag ut på kickstarter med skisser.

Måste bara fundera på hur detta påverkar mönsterskydd och patent först. Man vill ju ha ordning på © och ® och ™.
Citera
2017-10-08, 20:42
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Hur mycket tror du att din stllning, rör och platta kommer väga?
Hur kommer den fungera ihop med olika ryggsäckar? Hur reagerar den när man böjer sig?

Och framför allt, hur kommer den fungera när det blåser över 4 m/s?
Kommer den inte ta vind då? Och eftersom regn inte faller helt vertikalt när det är lite vind så lär den väl inte skydda så väl mot att bli blöt?
Citera
2017-10-08, 20:45
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Policy
Ingen kommer att gå runt med den. Vem fan vill bli kallad Skalman? Lycka till med uppfinnandet dock, du verkar flitig och driven!

Tack, du tänker kanske som andra gör vid en första anblick, att det är tokigt, och om det nu vore så bra varför har ingen gjort det innan?

En del av förklaringen är att jag genom mitt tidigare arbete har tillgång till ett nytt material som ger en otrolig vridstyvhet och som också möjliggör en exklusiv design. Man kan tro att det skulle se ut som en enkel plastskiva, men genom beläggning med pvd får jag en tilltalande yta. Designmässigt kan du tänka på solceller, eller karbon-delar på bilar, alltså mycket exklusivt.
Citera
  • 1
  • 2