Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-08, 18:29
  #1
Medlem
Luness avatar
Söker en färg som ger ett tjockt lager, i stil med detta https://i.pinimg.com/originals/f0/51...da3ec64a5a.jpg

Ska använda den till att måla små/smala detaljer, som är tjocka/utstickande/höga, så färgen behöver tåla mycket slitage, så den inte lossnar eller slits ned.

Var finner jag sådan färg?
Citera
2017-10-08, 18:35
  #2
Medlem
Jofs avatar
linoljefärg?
Citera
2017-10-08, 21:46
  #3
Medlem
Det absolut tåligaste torde vara nån slags 2-komponentfärg som du blandar i pigment i själv.
Citera
2017-10-09, 16:24
  #4
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Det absolut tåligaste torde vara nån slags 2-komponentfärg som du blandar i pigment i själv.
Det kanske skulle gå att göra färg av epoxy?
Citera
2017-10-09, 20:31
  #5
Medlem
Det gör det. Lite styr med blandning och kort "pot life" dvs tiden du har på dig om du kör med snabbepoxy. Långsamtyp, ex araldit tar timmar på sig.
Och så rinner det sakta nedåt. Värme, ex med en hårfön får det att rinna mera men samtidigt härda fortare och bli hårdare resultat. Små saker kan man pensla på snabbepoxy på och värma i varmluft och samtidigt vända och vrida på det så rinningen inte gör något.
Men det kan funka, du får prova. Jag har själv blandat guldbronspigment i epoxy som lagning till mässing, funkade fint.
Citera
2017-10-12, 19:00
  #6
Avstängd
Jag kollade in den där färgen, och läste vad folk skrev.

Och konstaterade att den såg jävligt kletig ut. Det är inget du som amatör kan producera på vanligt sätt.

Med det sagt, lugna puckar! Jag gillade dock guldfärgen. Den glansen ser man sällan som måleri!

Nu om jag får hit hon som är med i Antikrundan, tjejen där som är ganska het, som jag så klart inte vet vad hon heter... :-P
__________________
Senast redigerad av Trivago 2017-10-12 kl. 19:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback