Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-10-19, 03:05
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ok, men kan vi bortse från att kompisen var olämplig på andra sätt än de ekonomiska. Och det bästa är att aldrig ta något på avbetalning pga avgifter, man binder upp sig osv. Men en del människor sparar inte alls av olika orsaker.

Jag undrar och vill gärna ha svar på: Vad är det för planering man måste göra innan hundköp? Varför kan man inte spontantinga en valp? Vi utgår nu från att det är en vettig människa som har någorlunda koll på hundar.

Är det bara priset? Omplaceringshund, pensionerat avelsdjur eller blandras kostar inte 20 K i inköp.

Såhär vill jag föreslå att man funderar innan man skaffar hund:
Är man uttråkad flera timmar om dagen?
Känner man sig ensam flera timmar om dagen?
Är man egoist eller längtar man efter någon att älska flera timmar om dagen?
Vill man gå ut på promenad men har ingen att gå med, varje dag?

Om den extra tiden finns, då är man redo för en hund.

En hund passar inte in i en livsstil med heltidsarbete, barn, gym, och polare. Sorry, men så är det bara.

En hund kräver tid. Har man inte tid så bör man inte parkera en hund i sitt hem och sen ignorera den.
__________________
Senast redigerad av Thingamabob 2017-10-19 kl. 03:08.
Citera
2017-10-19, 10:39
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
O det är här som en bra uppfödare skiljer sig från en dålig.
Alla de frågorna du tar upp här är frågor som uppfödaren ska ställa till valpköparen. En bra uppfödare förstår att valpköparna inte har tänkt på allt.
O den där avbetalningsgrejen är något man vägrar, stenhårt fram till att man sitter med osålda valpar.

Till o med uppfödaren till min äldsta hund hade en föreläsning för mig som inte bara fött upp själv utan även har utbildat hundinstruktörer. Inte nog med det så fick jag inte med mig någon hund om jag inte hade löst försäkringsfrågan på plats😄

Jag glömde ju ta upp den viktigaste punken.
En hund lever ca 15 år. Detta måste man ta i akt.
Hur kommer mitt liv se ut då? Hur länge kommer jag tycka det är kul med hund?
Valpen kommer inte alltid vara en söt liten teddybjörn, utan många gången en huggorm som hänger i byxbenen.
Det är rent ut sagt ett jävla jobb med en liten valp, verkligen ingen dans på rosor även hur många söta instagrambilder och facebook klipp man har sett.

Jag önskar att man skulle behöva något typ av körkort för att få äga djur... Ett bevis på att man är lämplig.
Citera
2017-10-19, 10:54
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dajmglassen
Jag glömde ju ta upp den viktigaste punken.
En hund lever ca 15 år. Detta måste man ta i akt.
Hur kommer mitt liv se ut då? Hur länge kommer jag tycka det är kul med hund?
Valpen kommer inte alltid vara en söt liten teddybjörn, utan många gången en huggorm som hänger i byxbenen.
Det är rent ut sagt ett jävla jobb med en liten valp, verkligen ingen dans på rosor även hur många söta instagrambilder och facebook klipp man har sett.

Jag önskar att man skulle behöva något typ av körkort för att få äga djur... Ett bevis på att man är lämplig.

Tyvärr skulle lämplighetstestet måsta bestå av att bevisa man har någon form av ledarskap i sig. Det är bland det viktigaste biologiskt för en hund. Hundar vill inte ha svaga ledare för de är värdelösa biologiskt.

Problemet med det är att extremt få i populationen av människor föds med ledarskap biologiskt. Så nästan ingen skulle få skaffa hund om man drar en hård linje

Så de flesta hundar får tyvärr leva med fjolliga ledare som ger otydliga signaler. Och så kommer det förbli, tyvärr.
Citera
2017-10-21, 11:50
  #76
Medlem
Celticsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Tyvärr skulle lämplighetstestet måsta bestå av att bevisa man har någon form av ledarskap i sig. Det är bland det viktigaste biologiskt för en hund. Hundar vill inte ha svaga ledare för de är värdelösa biologiskt.

Problemet med det är att extremt få i populationen av människor föds med ledarskap biologiskt. Så nästan ingen skulle få skaffa hund om man drar en hård linje

Så de flesta hundar får tyvärr leva med fjolliga ledare som ger otydliga signaler. Och så kommer det förbli, tyvärr.

Jag håller med. Vad sägs om en lagligt etablerad klubb som är tillgänglig för alla husdjursägare att gå med i en officiell kommitté som liknar en socialförsäkringsklubb för äldre?

Alla ägare av husdjur måste vara juridiskt skyldiga att ansluta sig till sin lokala filial och betala en årlig prenumeration och sedan officiellt registreras med ett medlemskort. Då någon som inte har ett kort skulle bötas och om det behövs sällskapsdjur tas om hand.

Detta kan till och med stoppa valpen jordbruk för vinst också som är den värsta mardrömmen av alla.

Kunde det fungera ....?
Citera
2017-10-21, 16:07
  #77
Medlem
Sälj, ta tillbaks valpen om kompisen inte klarar av det. Behåll dock pengarna.
Citera
2017-10-21, 16:36
  #78
Medlem
smoerreboms avatar
tyckte det där var solklart, vilket jävla WT alltså, utgångspunkten var att uppfödaren "överdriver" omvårdnaden, maten var för dyr futtiga jävla fittor alltså, hunddagis som ju är självklart om man har jobb var inte ens på deras karta, att man måste ta ledigt första månaden och få ordning på valpen o skapa band från start nämndes överhuvudtaget inte.

Att de hade mage att pruta på en hund visar oxå att det där inte var nån förlust i bekantskapskretsen, stick åt han en tusing eller två o en flaska billig blended för flytten o be han dra åt helvete bara.
Citera
2017-10-22, 03:08
  #79
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Nej sälj inte. Det är obviously en mongolid om han funderar på att köpa en hund för 20k kronor.

Mongolider kan inte ta hand om hundar.
Citera
2017-10-22, 12:48
  #80
Medlem
record-collectors avatar
Om pengarna är det viktigaste för dig så ska du naturligtvis sälja dina valpar till någon som kan betala kontant. Personligen skulle jag nog mer gå på om personen har erfarenhet av hund och/eller är verkligen gillar hundar och har tid för dom.
En förtidspensionerad 40-åring som inget annat har att göra än att spendera sin tid med sin nya hund även om personen har risig ekonomi är ju bra mycket mer värd för hunden än en välbeställd hundköpare som kan betala 20K kronor cash men som är borta från hemmet och hunden kanske 12 - 15 timmar varje dag på jobb, gym och andra fritidsintressen mm.

Pengarna är inte allt!
Citera
2017-10-22, 21:00
  #81
Medlem
MuscleSharks avatar
En person som inte kan ta hand om ett djur ska heller inte ha något. Så har jag alltid sett det.
Mår dåligt när jag ser människor som har husdjur men inte kan ta hand om dom. Blir rent ut sagt förbannad faktiskt.
Om du är osäker så måste du ta ett seriöst snack med din vän om detta.
Citera
2017-10-29, 21:40
  #82
Medlem
Intressesmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
Man ser till valpens väl och ve i första hand, förstår problem med att en kompisrelation kan sättas på prov.

Hear, hear. Är du osäker så no, no.
Citera
2017-10-31, 05:34
  #83
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Har fått en kull med valpar med min fransk bulldog. 6 valpar blev det "första gången" vi avlat. Till problemet. En kompis sen 5år tillbaka han o sin sambo vill ha en valp men de har aldrig haft hund tidigare. Sen har de heller inga pengar utan vill köra på en avbetalnings plan på 12mån då jag säljer valparna för 20k. Jag har sagt att den här rasen måste man ta hand om extra noga med rengöringen varje dag. Jag vet inte om han klarar av sånt

4 är redan bokade och sålda de de gett handpenning redan. Har en tik och en hane kvar. Han ville ha tiken men den har jag sparat för längre fram då den blev snyggast. Men efter flera nej så fick han nöjja sig med att ta den sista hanen. Vi skaka hand igår men jag är orolig nu i efterhand. Sen har det ringt två till som kan köpa den sista hanen men jag avvaktat så länge

Hur hade ni gjort i mitt läge

Skulle aldrig sålt...
Citera
2017-10-31, 05:37
  #84
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Om pengarna är det viktigaste för dig så ska du naturligtvis sälja dina valpar till någon som kan betala kontant. Personligen skulle jag nog mer gå på om personen har erfarenhet av hund och/eller är verkligen gillar hundar och har tid för dom.
En förtidspensionerad 40-åring som inget annat har att göra än att spendera sin tid med sin nya hund även om personen har risig ekonomi är ju bra mycket mer värd för hunden än en välbeställd hundköpare som kan betala 20K kronor cash men som är borta från hemmet och hunden kanske 12 - 15 timmar varje dag på jobb, gym och andra fritidsintressen mm.

Pengarna är inte allt!
Pengar är inte allt nej,men hundens mående är det...
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback