Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-08, 15:43
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Cirkel på min DS4 är väldigt kletig och fastnar ibland så man får trycka några gånger. Minns inte men kan ha spillt lite läsk över den eller öl.

Hur som, hade ett liknande problem med min förra kontroll som jag råkade spilla ett helt glas cola över (jag har lärt mig att inte ha läsken nära kontrollen nu ), och det var samma sak då. Jag var dock full och konsekvenstänket var väl inte det bästa så jag provade att skölja den under kökskranen. Den stendog dock, trots att jag hade den avstängd och lät den torka

Jag vill ju självklart inte göra samma sak med denna, så det är därför jag frågar.
Finns det något sätt att fixa en kletig knapp, eller är det bara att gå och köpa en ny kontroll?
Citera
2017-10-08, 15:46
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Cirkel på min DS4 är väldigt kletig och fastnar ibland så man får trycka några gånger. Minns inte men kan ha spillt lite läsk över den eller öl.

Hur som, hade ett liknande problem med min förra kontroll som jag råkade spilla ett helt glas cola över (jag har lärt mig att inte ha läsken nära kontrollen nu ), och det var samma sak då. Jag var dock full och konsekvenstänket var väl inte det bästa så jag provade att skölja den under kökskranen. Den stendog dock, trots att jag hade den avstängd och lät den torka

Jag vill ju självklart inte göra samma sak med denna, så det är därför jag frågar.
Finns det något sätt att fixa en kletig knapp, eller är det bara att gå och köpa en ny kontroll?

Isopropylalkohol, kemiskt ren sprit d.v.s. Stäng av fjärren och rengör den med spriten, låt den torka fullständigt och prova sen. Fanns att köpa på Apoteket förr i tiden, kanske gör det fortfarande.
Citera
2017-10-08, 16:41
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Isopropylalkohol, kemiskt ren sprit d.v.s. Stäng av fjärren och rengör den med spriten, låt den torka fullständigt och prova sen. Fanns att köpa på Apoteket förr i tiden, kanske gör det fortfarande.
Nu för tiden köper man nog det enklast på eBay eller Kjell & Co.
Citera
2017-10-09, 08:58
  #4
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Isopropylalkohol, kemiskt ren sprit d.v.s. Stäng av fjärren och rengör den med spriten, låt den torka fullständigt och prova sen. Fanns att köpa på Apoteket förr i tiden, kanske gör det fortfarande.

Ska prova det om det kommer tillbaka. Menar du att bara dutta kring knappen eller hälla över och låta torka? Hälla över låter som en dödslängtan för kontrollen, som när jag spolade den gamla kontrollen under kranen, men att dutta låter som att det bara nuddar på ytan och inte kommer in under.

Provade dock att andas över knappen för att lösa upp sockret och trycka frenetiskt. Verkar ha funkat, men kommer problemet tillbaka.
Citera
2017-10-09, 14:52
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Annars är det ju faktiskt inte så svårt att skruva isär kontrollen, tvätta av knapparna och sätta ihop den när den har torkat.
https://www.ifixit.com/Guide/DualSho...lacement/22447
Citera
2017-10-09, 14:56
  #6
Medlem
Lazyboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nu för tiden köper man nog det enklast på eBay eller Kjell & Co.
Det finns fortfarande på apotek men ska man köpa större mängder blir det billigare att köpa på Kjell.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Annars är det ju faktiskt inte så svårt att skruva isär kontrollen, tvätta av knapparna och sätta ihop den när den har torkat.
https://www.ifixit.com/Guide/DualSho...lacement/22447
DS4 har jag aldrig behövt öppna men DS3 var ett jävla pill att få ihop igen innan jag fattade att L- och R-knapparna måste vara i exakt rätt läge. Men det är lätt när man kan det.
__________________
Senast redigerad av Lazybones 2017-10-09 kl. 14:59.
Citera
2017-10-09, 15:03
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
Det finns fortfarande på apotek men ska man köpa större mängder blir det billigare att köpa på Kjell.
Om man ska köpa över disk i alla fall.

Citat:
DS4 har jag aldrig behövt öppna men DS3 var ett jävla pill att få ihop igen innan jag fattade att L- och R-knapparna måste vara i exakt rätt läge. Men det är lätt när man kan det.
Det är klart att det är lite småpill men det är ju just pilligt snarare än svårt. Har aldrig öppnat en PS-kontroll men 360-kontrollen är också pillig men absolut inte svår.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback