Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-08, 12:54
  #1
Avstängd
Tjena!

Jag har en liten 49cc Kina fiddy/mini dirtbike/minimoto. Förgasaren,luftfiltret är rengjort och alla slangar är nya och ett nytt bränslefilter. Det är en dragstart

Problemet är att bensinen inte sugs ner i motorn/förgasaren. Man kan se bensinen i luftfiltret men fylls inte på (glas rör i mitten klicka här för att se på filtret). Den går på startgas typ en halv sekund sen dör den. Tändstiftet är torrt och funkar.
Jag har sökt runt på problemet men hittar inte just mitt problem.
Citera
2017-10-08, 13:26
  #2
Medlem
är filtret på rätt håll?

är det bensinkran eller vacum klocka,?
Citera
2017-10-08, 13:36
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
är filtret på rätt håll?

är det bensinkran eller vacum klocka,?


Bensinkran. Filtret sitter på rätt håll
Citera
2017-10-08, 13:58
  #4
Medlem
ts.nows avatar
Testat utan filtret? Om du rycker bort slangen och öppnar kranen, rinner det med lagom fart? Vakuum i tanken?
Citera
2017-10-08, 14:05
  #5
Medlem
BNCs avatar
Skruvat bort skålen på förgasaren för att se att det verkligen inte kommer bensin ner i förgasaren?
Kollat att nålventilen i förgasaren kan öppna sig vettigt och att flottören inte fastnat i stängt läge?

Jag brukar blåsa lätt (med munnen, inte tryckluft) in i bensin-nippeln på förgasaren medan jag ändrar flottören för hand, för att se att det öppnar och stänger sig som det ska.

Om du tar bort bensinslangen ifrån förgasaren, rinner det ur den då?
Citera
2017-10-08, 14:08
  #6
Medlem
Spring igång den eller spruta startgas hela tiden (även när den har startat).
Citera
2017-10-08, 14:12
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ts.now
Testat utan filtret? Om du rycker bort slangen och öppnar kranen, rinner det med lagom fart? Vakuum i tanken?


det är bra fart när filtret inte är på. testade att blåsa i filtret och luften gick igenom utan problem
Citera
2017-10-08, 14:16
  #8
Medlem
ts.nows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limpan3300
det är bra fart när filtret inte är på. testade att blåsa i filtret och luften gick igenom utan problem
Så den startar alltså utan filtret? Då är det ju filtret som är boven i dramat. Köp ett annat eller kör utan. Filter behövs egentligen inte, jag har kört utan på diverse crossar. Det värsta som hänt är att jag fått rengöra förgasaren lite oftare.
Citera
2017-10-08, 14:28
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Skruvat bort skålen på förgasaren för att se att det verkligen inte kommer bensin ner i förgasaren?
Kollat att nålventilen i förgasaren kan öppna sig vettigt och att flottören inte fastnat i stängt läge?

Jag brukar blåsa lätt (med munnen, inte tryckluft) in i bensin-nippeln på förgasaren medan jag ändrar flottören för hand, för att se att det öppnar och stänger sig som det ska.

Om du tar bort bensinslangen ifrån förgasaren, rinner det ur den då?


tog bort skålen och slog på bränslekranen och det rann. Flottören flyter. så där är allt som det ska
Citera
2017-10-08, 14:32
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ts.now
Så den startar alltså utan filtret? Då är det ju filtret som är boven i dramat. Köp ett annat eller kör utan. Filter behövs egentligen inte, jag har kört utan på diverse crossar. Det värsta som hänt är att jag fått rengöra förgasaren lite oftare.


har inte testat utan filtret. Filtret fungerar ju för att annars hade inte luften kommit ut på andra sidan/från andra hålet.
Citera
2017-10-08, 14:42
  #11
Medlem
BNCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limpan3300
tog bort skålen och slog på bränslekranen och det rann. Flottören flyter. så där är allt som det ska

Då kommer det ju uppenbarligen bensin till förgasaren, och inte som du säger i trådstarten.

Hur som helst, sannolikt igensatt huvudmunstycke då.
Citera
2017-10-08, 14:56
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Spring igång den eller spruta startgas hela tiden (även när den har startat).


fungerade inte
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback