Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-08, 11:15
  #1
Medlem
Läs gärna allt innan ni svarar så slipper vi alla upprepa oss 10ggr om.

Precis som tråden lyder så vill jag höra vad era tankar är om spiritualitet och droger?

Jag läser väldigt många som behöver droger för att känna sig spirituella och vill få spirituella resor.
Många där ute förlitar sig mycket på droger för att få kontakt med den spirituella världen.

Om man läser mycket om spiritual praktik och lyssnar på gurus så väldigt många tycker att droger är bara tillfälligt stimulans av ditt psyke och du kommer alltid ha drogen som en "väg" tillbaka till det spirituella.

Att sanningen i sig är väldigt enkel. Men resan dit är komplex. Att ta droger för att hitta sanningen då missar man poängen.
Vad som händer med väldigt många är att när drogen slutar och lugnar ner sig. Det man vart med om under tiden man vart "hög" bara är ett tillfälligt tillstånd och det tillståndet blir bara ett minne.

Jag själv har hållt på med alla typer av droger för flera år sedan och det va en fantastisk upplevelse att "försvinna" från vardagen och uppleva allt jag upplevt med hjälp av droger.
Men ju mer spirituell jag blivit så har jag valt att avstå från droger och inte tagit något på flera år.
Sen kan jag inte säga någon om beroenden, jag har aldrig vart beroende av varken snus, rökning alkohol, kaffe mm. Så vet inte hur ett beroende känns.

Jag förstår verkligen folk som tar droger. Jag själv vart en av dom. Säger absolut inte att det är dåligt eller bra.

Vill bara höra era storys och tankar?
Vissa är extremt emot det, att du ska vara "ren" medans vissa känner att dom behöver det för att få "kontakt" men den spirituella världen.

Kan vi försöka iallafall hålla tråden i samma riktning och inte spåra in på massa konstiga saker som det brukar?


Tack att ni tog er tid!
Citera
2017-10-08, 12:02
  #2
Medlem
Bogomils avatar
Droger KAN för vissa individer vara en "spiriuell" (vad det nu menas med det) katalysator, men kan knappast konstruktivt ersätta den medvetandeförändring som "spiritualitet" förutsätter.
Citera
2017-10-08, 12:40
  #3
Medlem
tomchis avatar
Människor har sedan tidens begynnelse använt droger i spirituella syften så varför sluta nu? 😉
Citera
2017-10-08, 17:53
  #4
Medlem
proconsuls avatar
Generellt kan man väl säga att droger bara är fingret som pekar på månen, de är inte månen.
Jag har tagit medvetandeförändrande droger som LSD, DMT och Ayahuasca och det är trevligt och spännande men det är inte den slutgiltliga lösningen.

Sa jag trevligt? Det gäller dock inte Ayahuascan, man mår FÖR JÄVLIGT.
Citera
2017-10-08, 18:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Droger KAN för vissa individer vara en "spiriuell" (vad det nu menas med det) katalysator, men kan knappast konstruktivt ersätta den medvetandeförändring som "spiritualitet" förutsätter.

Okej förstår! Tack


Citat:
Ursprungligen postat av tomchi
Människor har sedan tidens begynnelse använt droger i spirituella syften så varför sluta nu? 😉

Absolut det är en sak att se på det. Var själv väldigt intresserad av DMT för ett par år sedan och tänkte beställa bark och extrahera det mm. Men det blev aldrig av.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Generellt kan man väl säga att droger bara är fingret som pekar på månen, de är inte månen.
Jag har tagit medvetandeförändrande droger som LSD, DMT och Ayahuasca och det är trevligt och spännande men det är inte den slutgiltliga lösningen.

Sa jag trevligt? Det gäller dock inte Ayahuascan, man mår FÖR JÄVLIGT.

Samma här har jag gjort förutom DMT och Ayahuasca. Har hört att det inte går att jämföra om man dricker det eller röker rent DMT.

Du själv då? Det låter som du har slutat med droger, är det pga spirituell andledning eller bara been there done that?
Citera
2017-10-08, 18:39
  #6
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flo90flo

Samma här har jag gjort förutom DMT och Ayahuasca. Har hört att det inte går att jämföra om man dricker det eller röker rent DMT.

Du själv då? Det låter som du har slutat med droger, är det pga spirituell andledning eller bara been there done that?

DMT och Ayahuasca ger liknande upplevelser eftersom DMT är det i Ayahuascan som är den aktiva ingrediensen. Dock ger ju Ayahuascan ett fruktansvärt illamående som, iaf i min erfarenhet, förtar den goda effekten. Om någon är intresserad rekommenderar jag DMT å det bestämdaste. Oralt intag.
I rökform, som Changa, försvinner effekten tämligen snabbt.

Jag har väl inte slutat eftersom jag egentligen aldrig börjat. Jag har provat de flesta drogerna på marknaden men inte fastnat för någon utom gräs, vilket jag rökte dagligen i många år tills jag tröttnade.
Citera
2017-10-08, 19:04
  #7
Avstängd
Jag har läst att vid typ 15 års ålder är 90% av hjärnan färdigutvecklad och svår att förändra i efterhand. Livet räcker mycket längre än 15 år, så droger som mer eller mindre möblerar om i hjärnan, kan väl låta en komma åt svåra ställen. Själv dricker jag alkohol och tar lite förändring i taget. LSD skulle jag tappa förståndet av och hamna på psyket. Igen.

"Kristna" har inget bättre att göra, så de försöker begränsa Guds bud med sina egna, t.ex. med myten att det var alkoholfritt vin som Jesus drack. Jag är övertygad om att han kan tänka sig att använda alla medel för att få ut människor ur sin gömda tillvaro. Men för förändring krävs inte bara en ny situation, utan kärlek, mod och/eller stöttning. Man kastar sig inte i vattnet om inte någon finns där att lära en att simma.

Det är min teori, och jag är medveten om min narcissism så ni behöver inte påpeka sättet som jag har framfört den på. Om inga droger intresserar TS längre, är det nog bara att gratulera.
Citera
2017-10-08, 20:13
  #8
Medlem
MeanMEs avatar
Frågan är väl vad man egentligen upplever?
Är det en bild likt TV som förmedlar en känsla eller är det något äkta?

Min uppfattning är klar.
Det är fantasier likt drömmar.

Vill man riskera hälsan långsiktigt för detta, ja från mitt perspektiv ter det sig det rätt vansklig.
Citera
2017-10-08, 20:28
  #9
Medlem
TwoThousands avatar
Var berusad eller påverkan och djävulen får se dig!

Övertagen av det värsta väsen allihopa säger samma sak, låt inte djävulen få se dig!
Citera
2017-10-09, 10:43
  #10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Var berusad eller påverkan och djävulen får se dig!

Övertagen av det värsta väsen allihopa säger samma sak, låt inte djävulen få se dig!

Men nu är det en falsk dikotomi, du presenterar ... så "speak for yourself".
Citera
2017-10-09, 11:00
  #11
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men nu är det en falsk dikotomi, du presenterar ... så "speak for yourself".

96.048 st personer håller inte med dig, blir en ny signatur för det!

Ont: Väl under influens av alkohol eller droger kan djävulen se människor oavsett vad en kättare påstår om saken.
__________________
Senast redigerad av TwoThousand 2017-10-09 kl. 11:03.
Citera
2017-10-09, 11:07
  #12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men nu är det en falsk dikotomi, du presenterar ... så "speak for yourself".

Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
96.048 st personer håller inte med dig, blir en ny signatur för det!

Först smusslar du en falsk dikotomi in i ditt predikande ... och nu lägger du ett argumentum af populum på toppen.

Lär dig elementär logik.

Citat:
Väl under influens av alkohol eller droger kan djävulen se människor oavsett vad en kättare påstår om saken.

Fortfarande en falsk dikotomi.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback