Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-08, 02:46
  #1
Medlem
Jag har alltid haft svårt att sova, men nu börjar det komma till sin punkt där jag inte klarar av längre.

I korthet: Jag vrider och vänder på mig massor med gånger innan jag somnar. Försöker hitta någon bra ställning att sova i men efter någon minut är det alltid obekvämt.
Jag går på toa innan jag lägger mig men ändå kan jag vakna 1-3 gånger per natt och känna att jag måste tömma blåsan. Alltid minst 1 gg/natt
Jag drömmer varje natt och drömmer också väldigt mycket. Minns exakt allt och jag kan helt enkelt känna mig utmattad av allt som hänt "under drömmarna" när jag vaknar...
Även på helgen när jag kan "sova ut" så vaknar kroppen tidigt utan att jag är utvilad och det är ingen fråga om att lyckas somna om.

Jag känner mig inte alls utvilad, även när jag får mina "8 timmar". Detta har börjat förstöra min vakna tid och jag känner mig mer och mer nedstämd och trött på allt.
Vet inte vad jag ska ta mig till längre. Är 26 och studerar.
Försöker ha det svalt i rummet, inte äta allt för sent och nu ska jag försöka dricka mindre också.
Sover med sovmask, försöker mörklägga rummet så mycket det går och har öronproppar då och då.
Skall träffa läkare för att kolla varför jag måste upp på toa så ofta men resten av sömnen suger den också.

Vad ska jag ta mig till? Sover i övrigt på mage och har en ikea säng i medelklassen. Medelmjuk.
Citera
2017-10-08, 03:38
  #2
Medlem
Gör först utredning så du inte har någon sjukdom. Är allt bra, säg åt din läkare att skriva ut Imovane och Propavan till dig. Kanske Melatonin också.

Säger läkaren nej, så be honom dra åt helvete och kräv en ny läkare!
__________________
Senast redigerad av blaha95 2017-10-08 kl. 03:40.
Citera
2017-10-08, 03:38
  #3
Medlem
Be att få göra en sömnutredning.
Kan vara så att du har apneer.
Citera
2017-10-08, 05:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizell
Jag har alltid haft svårt att sova, men nu börjar det komma till sin punkt där jag inte klarar av längre.

I korthet: Jag vrider och vänder på mig massor med gånger innan jag somnar. Försöker hitta någon bra ställning att sova i men efter någon minut är det alltid obekvämt.
Jag går på toa innan jag lägger mig men ändå kan jag vakna 1-3 gånger per natt och känna att jag måste tömma blåsan. Alltid minst 1 gg/natt
Jag drömmer varje natt och drömmer också väldigt mycket. Minns exakt allt och jag kan helt enkelt känna mig utmattad av allt som hänt "under drömmarna" när jag vaknar...
Även på helgen när jag kan "sova ut" så vaknar kroppen tidigt utan att jag är utvilad och det är ingen fråga om att lyckas somna om.

Jag känner mig inte alls utvilad, även när jag får mina "8 timmar". Detta har börjat förstöra min vakna tid och jag känner mig mer och mer nedstämd och trött på allt.
Vet inte vad jag ska ta mig till längre. Är 26 och studerar.
Försöker ha det svalt i rummet, inte äta allt för sent och nu ska jag försöka dricka mindre också.
Sover med sovmask, försöker mörklägga rummet så mycket det går och har öronproppar då och då.
Skall träffa läkare för att kolla varför jag måste upp på toa så ofta men resten av sömnen suger den också.

Vad ska jag ta mig till? Sover i övrigt på mage och har en ikea säng i medelklassen. Medelmjuk.


Låter väldigt jobbigt i längden :/ som nedanstående har skrivit; ta upp allt detta med läkaren.
Sömnen är A och O, finns en del bra tips och en del utav dem har du ju redan provat. Ett hjälpmedel kan vara kedje/bolltäcke.
Lycka till hos läkaren!
Citera
2017-10-08, 08:31
  #5
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellergi
Låter väldigt jobbigt i längden :/ som nedanstående har skrivit; ta upp allt detta med läkaren.
Sömnen är A och O, finns en del bra tips och en del utav dem har du ju redan provat. Ett hjälpmedel kan vara kedje/bolltäcke.
Lycka till hos läkaren!

Kedje och bolltäcke är vanligt till tex barn med adhd.
Citera
2017-10-08, 08:32
  #6
Medlem
Pallestroms avatar
Gå till läkaren.
Melatonin är ofarligt, ett ämne som redan finns i kroppen.
Funkar inte för alla dock tyvärr.
Citera
2017-10-08, 08:55
  #7
Medlem
Som sagt, gå till läkaren, det kan vara så enkelt som RLS med tanke på att du inte kan komma till ro i en ställning. Du säger att du sover på mage vilket inte är bra. Varför hamnar du på mage? Avlastar det spänningar? Isåfall kan du ha problem med nerver i ryggen vilket gör dig obekväm samt påverkar njurar/urinblåsa/prostata.

Är det mardrömmar eller "vanliga"? Hur länge har detta hållt på? Om det har blivit mer och mer påtagligt i och med att du mår psykiskt sämre så skulle jag gissa på att detta är depressionen som yttrar sig.
Citera
2017-10-08, 12:21
  #8
Medlem
Sqrbankens avatar
När det kommer till läkemedel så har jag testat väldigt mycket olika preparat. Av de som inte har beroendepotential så kan jag lätt rekommendera Melatonin (rent sömnhormon) som för mig kickade stjärt med allt annat rävgift i kategorin. Du blir förhoppningsvis trött och dåsig och somnar.

När du är hos läkaren och denne kommer att vilja skriva ut theralen, propavan, mirtazapin osv. kanske det vore klokt testa dessa. Medicin är trots allt individuellt. När du sen med stor sannolikhet upptäckt att samtliga är rävgift som gav dig en baksmälla och dessutom kanske inte ens tjänade sitt syfte i att få dig att sova så kom ihåg Melatonin. Många läkare har inte koll på denna har jag märkt.

Bland preparat som har beroendepotential så är helt klart imovane (zopiklon) det bästa by far för mig. Försöker att ta det så sällan jag kan och varvar med melatonin.
Citera
2017-10-10, 13:40
  #9
Medlem
Jag har i stort sett samma problem som dig, TS. Vaknar alltid ur nån actionfylld dröm, måste upp och pissa, vaknar på morgonen av en känsla liknande baksmälla.

Något som hjälpt mig en bit på vägen är 5-htp. Då sover jag ungefär lika länge som annars men vaknar relativt utvilad, utan påsar under ögonen. Nu har jag varit utan 5-htp i två veckor och märker klart skillnad..

Hur många timmar ligger du i sängen per natt?
Såg ett klipp på Youtube där en läkare tipsade om att man ska lägga sig 22:00 och gå upp 3:30 varje dag i en månad för att ställa om sin inre klocka. Detta ska tydligen vara det bästa botemedlet mot frekventa uppvaknande/insomnia. Det gör att kroppen tar sömnbrist mer på allvar och att man sover djupare. Ska själv prova denna metod nästa vecka!
__________________
Senast redigerad av Snaeckan 2017-10-10 kl. 13:43.
Citera
2017-10-17, 13:56
  #10
Medlem
Pratade med läkare idag via KRY appen. Främst för att jag har ont om tid och även för att jag inte har någon fast husläkare där jag nu bor sedan en tid tillbaka.

Fick egentligen inga råd jag inte kände till sen tidigare.
Läkaren ville inte skriva ut varken antihistaminer eller melatonin.

Jag förstår läkarens resonemang att jag inte bör bli beroende av tabletterna och att det ej är en permanent lösning men just nu hade jag bara behövt något som hjälpte mig på traven under en kort period.
Var aldrig intresserad av något narkotikaklassat ändå.

Aja.. får se vad som händer.. Har något haft användning av naturläkemedel?
Citera
2017-12-01, 08:08
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizell
Jag har alltid haft svårt att sova, men nu börjar det komma till sin punkt där jag inte klarar av längre.

I korthet: Jag vrider och vänder på mig massor med gånger innan jag somnar. Försöker hitta någon bra ställning att sova i men efter någon minut är det alltid obekvämt.
Jag går på toa innan jag lägger mig men ändå kan jag vakna 1-3 gånger per natt och känna att jag måste tömma blåsan. Alltid minst 1 gg/natt
Jag drömmer varje natt och drömmer också väldigt mycket. Minns exakt allt och jag kan helt enkelt känna mig utmattad av allt som hänt "under drömmarna" när jag vaknar...
Även på helgen när jag kan "sova ut" så vaknar kroppen tidigt utan att jag är utvilad och det är ingen fråga om att lyckas somna om.

Jag känner mig inte alls utvilad, även när jag får mina "8 timmar". Detta har börjat förstöra min vakna tid och jag känner mig mer och mer nedstämd och trött på allt.
Vet inte vad jag ska ta mig till längre. Är 26 och studerar.
Försöker ha det svalt i rummet, inte äta allt för sent och nu ska jag försöka dricka mindre också.
Sover med sovmask, försöker mörklägga rummet så mycket det går och har öronproppar då och då.
Skall träffa läkare för att kolla varför jag måste upp på toa så ofta men resten av sömnen suger den också.

Vad ska jag ta mig till? Sover i övrigt på mage och har en ikea säng i medelklassen. Medelmjuk.


Har du en partner? För annars låter det som du kan lida av Sömnapné vilket skulle förklara många av dina symptomer. I princip alla med Sömnapné behöver gå på toa hela tiden under natten och vaknar upp väldigt ofta. Detta är inte pga att man pissar mer pga att man har sömnapné men att du vaknar konstant ovetande i bara någon sekund, och där med kommer du känna av att du är kissnödig istället för att kroppen ignorerar det för en normalt sovande person. Har du kraftig Sömnapné så är i princip det enda sättet för din kropp att andas att vakna upp vilket leder till att du faktiskt vaknar till typ 300ggr per natt men du kommer aldrig komma ihåg det pga att du måste vara vaken ett tag för att du ska ha ett minne av det, dock när du vaknar hela tiden så kommer du ju till slut vakna till på riktigt ifall du behöver gå på toa eller har en knasig dröm som du tänker på. Ifall du inte har en partner eller någon kompis som kan undersöka ifall du andas korrekt medans du sover så skulle jag undersöka detta med en läkare.

Att ha Sömnapnè gör dig också extremt trött då du i princip aldrig får en djupsömn, även om du sovit 8 timmar så är din riktiga sömn kanske 2 timmar pga bristen på djupsömn, väldigt viktigt att kolla upp detta då det inte bara förstör ditt liv men det öker också risken för Stroke något extremt när du blir äldre, nu är ju det däremot fortfarande ung så inte så att det kommer hända nu men för varje år du blir äldre så öker risken.

EDIT: Jag hoppas inte alkohol har blivit din lösning för dina problem då jag och väldigt många andra tog den vägen, det hjälper verkligen inte och det är mycket bättre att söka upp läkare.
__________________
Senast redigerad av Duffie 2017-12-01 kl. 08:13.
Citera
2018-07-06, 15:20
  #12
Medlem
Asklords avatar
TS, du kan omöjligt komma ihåg alla drömmarna. Vi drömmer väldigt många drömmar under natten men det är den man har innan uppvaknande som man minns.

Ps: KBT har funkat bra för många
__________________
Senast redigerad av Asklord 2018-07-06 kl. 15:38.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback