Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-07, 20:33
  #217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
En typisk kvinna som är lastbilschaffis alltså ... är du inte orolig över att din an har så god insyn i dessa porr-kvinnors liv?

Här är en uppsats om kvinnor som chaufförer, intressant och anledningen till att de valt yrket är desamma som för män. Så behöver ni inte hitta på så mycket dumheter.

"Resultatreflektion kvinnliga lastbilsförare
http://www.diva-portal.org/smash/get...571/FULLTEXT02

Vad är det som gör att kvinnorna blir lastbilsförare? Den enskilt största anledningen som framkommer
är anhörigpåverkan, de har på något sätt under sin uppväxt kommit i kontakt med lastbilar,
stora maskiner eller rört sig i närhet av lastbilsföraryrket. Intresset av att köra bil, eller att
de har ett genuint bilintresse är andra starka påverkansfaktorer. Dessa kan även hänga samman
med anhörigpåverkan och en uppväxt i samhällen eller på orter där det figurerar lastbilar eller
stora maskiner. Dessa anledningar bekräftas också av Nehls (1999, 2003) Johansson (1997) och
av Månsson (2010). Att vilja göra något helt annat än vad man gjort innan, att göra ett karriärsbyte
kan också vara en drivkraft till att bli lastbilsförare. Transportbranschen upplever att det
kommer behövas fler lastbilsförare i framtiden, och att de gärna ser fler kvinnor inom yrket. När
jag tittar på det resultat som jag får fram visar det att de kvinnor som kommer in i branschen på
något sätt har kommit i kontakt med den under sin uppväxt, eller genom vänner och bekanta
som figurerar runt yrket. Om nu branschen vill ha in fler kvinnor i yrket tror jag att rekryteringsbasen
bland kvinnor måste utökas, branschen måste göra yrket attraktivt att söka sig till
även för kvinnor som inte har haft kontakt med branschen och yrket tidigare.

Det som går som en röd tråd genom hela min undersökning om de kvinnliga lastbilsförarna är
att detta yrke är något som de trivs med och ser som ett stimulerande yrke. Ingen av kvinnorna i
undersökningen uppger att de vill byta yrke i dagsläget, men några uppger att de kan tänka sig
att vidareutbilda sig till bussförare i framtiden. Det som lyfts fram som de två viktigast anledningarna
till trivseln är frihetskänslan som kopplas till att de inte är låsta till en och samma arbetsplats,
och att de kan planera sin arbetsdag själva i viss mån. De är inte låsta att följa ett specifikt
schema utan kan göra det som för tillfället är bäst för dem. Frihetskänslan som kvinnorna
upplever och möjligheten till att i viss mån planera sin dag själv är något som bör lyftas fram i
ljuset när man diskuterar hur kvinnorna trivs med yrket. Faktum är att i undersökningen framkommer
det att det är ett yrke man trivs i, och att kvinnorna kan tänka sig att byta inriktning
inom yrket för att kunna vara kvar och på så sätt få nya utmaningar och upplevelser. Detta ser
jag som ett argument för branschen när de ska marknadsföra sig mot kvinnor som kan tänka sig
yrket.

I undersökningen framkommer det att köra distributionstransport eller godstransport är ett tungt
och slitigt yrke, men att det finns hjälpmedel att ta till. Kvinnorna uppger att deras mindre muskelmassa får de kompensera med att tänka ut nya sätt att arbeta på som gör att de inte behöver
slita så mycket".

Jag såg på en dokummentär av BBC där det påstods att kvinnor som jobbar innom typiska manliga yrken ofta har hjärnförändringar som tyder på att de blivit utsatta för högre testosteronnivåer i livmodern.

Kan se om jag kan hitta den dokumentären. Var väldigt intressant.
Citera
2017-11-08, 17:47
  #218
Medlem
Mooons avatar
Vad är ett typiskt manligt yrke? Idag eller ett typiskt manligt yrke igår?

Förut var ett typiskt manligt yrke: läkare, poliser, arkitekter, präster, ekonomer men knappast idag. Så det får bli snabba hjärnförändringar för att hänga med i svängarna.

https://www.sydsvenskan.se/2013-03-0...b-och-karlgora

Citat:
Ursprungligen postat av brakelikrankel
Jag såg på en dokummentär av BBC där det påstods att kvinnor som jobbar innom typiska manliga yrken ofta har hjärnförändringar som tyder på att de blivit utsatta för högre testosteronnivåer i livmodern.

Kan se om jag kan hitta den dokumentären. Var väldigt intressant.
Citera
2018-02-11, 00:08
  #219
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidornot
Jaha, tydligen så vill kvinnorna nu tillbaka ett par decennier, den nuvarande livsstilen gör dem sönderstressade och deprimerade.

Vi är kvinnorna som går sönder




http://www.st.nu/opinion/vi-ar-kvinnorna-som-gar-sonder





När ska kvinnorna bestämma sig? Ni ville ha detta - ni ville ha "mer ansvar", en karriär och i princip leva som män. Nu har ni fått det, vad händer? Fler kvinnor än någonsin som går hos psykolog och terapeut, fler kvinnor än någonsin som äter diverse lyckopiller och nu skrivs det artiklar på artiklar över hur olyckliga de är.


Vet kvinnor inte sitt egna bästa?

Kvinnorna på 80-talet jobbade ju nästan lika ofta som kvinnor nu. Det hon klagar på är ju hetsen att ha det fantastiska livet på sociala medier. Om det inte hetsades på Instagram och Facebook lika mycket skulle ju allt vara finemang.
Citera
2018-02-12, 00:25
  #220
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakelikrankel
Och varför tror du dom gjorde det?
Kan det ha något att göra med skattebaser och BNP tillväxt?

Transcenderar man samtalen som förs i frågorna, blir det uppenbart att det t.o.m. ställs på tok för låga krav på kvinnor.
Det är på tiden att kvinnor börjar göra rätt för sig.

Vår radikalfeministiska regering har infört värnplikt igen. Värnplikten är en perfekt punkt där kvinnor verkligen behöver börja dra sitt eget lass, det utan att maska.
Citera
2018-02-23, 20:02
  #221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Transcenderar man samtalen som förs i frågorna, blir det uppenbart att det t.o.m. ställs på tok för låga krav på kvinnor.
Det är på tiden att kvinnor börjar göra rätt för sig.

Vår radikalfeministiska regering har infört värnplikt igen. Värnplikten är en perfekt punkt där kvinnor verkligen behöver börja dra sitt eget lass, det utan att maska.

Kvinnor klarar inte det.

Kvinnor är lurade av den moderna kvinnorollen. Har flera utbrända kvinnor i bekantskapskretsen. Då har de roliga jobb men likväl lyckats bli utbrända.

Kvinnor klarar inte det moderna arbetslivet. De går sönder.
Citera
2018-02-24, 12:14
  #222
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Kvinnor klarar inte det.

Kvinnor är lurade av den moderna kvinnorollen. Har flera utbrända kvinnor i bekantskapskretsen. Då har de roliga jobb men likväl lyckats bli utbrända.

Kvinnor klarar inte det moderna arbetslivet. De går sönder.
Jo då, det gör dom. Jag tror problemet snarare är att man inte har tid att orka att göra karriär, ha hus och familj och samtidigt visa upp en perfekta ytan på Bookface. Dom försöker äta kakan och ha kvar den.
Citera
2018-02-24, 12:22
  #223
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Detta är inget unikt för Sverige, det har pågått sedan 70-talet i hela västvärlden.
Det tas upp i en avhandling från 2009:
The Paradox of Declining Female Happiness

Citat:
The lives of women in the United States have improved over the past 35 years by many objective measures, yet we show that measures of subjective well-being indicate that women’s happiness has declined both absolutely and relative to men. This decline in relative well- being is found across various datasets, measures of subjective well- being, demographic groups, and industrialized countries. Relative declines in female happiness have eroded a gender gap in happiness in which women in the 1970s reported higher subjective well-being than did men. These declines have continued and a new gender gap is emerging—one with higher subjective well-being for men. (JEL I31, J16, J28)
.
Another apparent trend relates to women’s attitudes toward their romantic lives: “On average, women are less happy with their marriage than men and women have become less happy with their marriage over time.”

Populärvetenskaplig sammanfattning.
https://journalistsresource.org/stud...male-happiness

Postmarxism, statsfeminism, identitetspolitik osv. har definitivt inte varit gynnsamt för kvinnors välmående & mentala hälsa. Men det var ju heller aldrig avsikten. Avsikten har hela tiden varit att bryta ner & förstöra samhället.
Citera
2018-02-25, 02:52
  #224
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Kvinnor klarar inte det.

Kvinnor är lurade av den moderna kvinnorollen. Har flera utbrända kvinnor i bekantskapskretsen. Då har de roliga jobb men likväl lyckats bli utbrända.

Kvinnor klarar inte det moderna arbetslivet. De går sönder.

Det vet jag... Jag ser trasiga kvinnor överallt. Dessa har inte ens börjat dra sitt eget lass och havererar.
Citera
2018-03-17, 21:37
  #225
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Det vet jag... Jag ser trasiga kvinnor överallt. Dessa har inte ens börjat dra sitt eget lass och havererar.

Ja, det sjuka är att många är utbrända innan de ens börjat arbeta. Kvinnorna har även börjat få svårt att klara krävande studier pga stress.
Citera
2018-03-18, 06:41
  #226
Medlem
Jag tror att vi kommer gå tillbaka till gamla könsroller inom en snar framtid. Om båda föräldrarna jobbar heltid, med synnerligen stressiga jobb. Vem fan klarar att fungera på kvällarna då? Inte det minsta konstigt att äktenskapen trasas sönder. Inte det minsta konstigt att det föds för få barn. Dagens samhälle är ohållbart på i princip alla punkter.

Det bästa man kan göra är att ifrågasätta feminister med "Tror du att feminismen gjort dig till en lyckligare kvinna än vad din mormor va?"

Orden brukar sätta igång en hjärnprocess hos kvinnor.
__________________
Senast redigerad av censuria 2018-03-18 kl. 06:45.
Citera
2018-03-18, 07:10
  #227
Medlem
Dagens feminism i vita länder är egentligen en antifeminism.
Kvinnor vet inte vad de egentligen vill.
Citera
2018-03-18, 07:12
  #228
Avstängd
Pripps3.5s avatar
Fått? Man skapar sig sin egen livsstil. En stark kvinna kan stå emot de ytliga krav samhället ställer på henne och uppfostrar trygga och stabila barn. Det är klart att det blir jobbigt om man tror sig behöva leva upp till omgivningens krav, speciellt om man blottar hela sitt liv på nätet och öppnar för kommentarer och kritik. Men det är ju frivilligt.

Trycket på hur man "ska vara" har alltid funnits. Skillnaden nu är väl att osäkra människor nu får snabb bekräftelse med likes på nätet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback