Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-07, 22:22
  #1
Medlem
Tjo!

Precis startat enskild firma, ska exportera varor utanför EU och har lite frågor.

1. Har köpt in en massa varor innan jag startade EF, ska dessa varor bokföras in i mitt bokföringsprogram? Rätt så säker på att svaret är ja men jag frågar ändå

2. Har öppnat ett till sparkonto på mitt privata som jag ska ha enbart för företaget, kan jag ha det som ett 1930 konto i bokföringen? eller är 1930 företagskonto ENBART för riktiga företagskonton?

3. Får jag en inbetalning för en såld vara, vad för underlag behövs då? behöver jag ha underlag för vad för vara som sålts? t.ex "En vit tröja, inköp 100kr, såld för 200kr" och underlag som kvitto osv, använder mig av bokio och där går det inte lämna in underlag för vad som sålts.

Tack på förhand!
Citera
2017-10-07, 22:43
  #2
Medlem
note-its avatar
Rätt svar på alla tre frågor:
Anlita någon som sköter bokföring och redovisning.
Citera
2017-10-07, 22:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomioo9
Tjo!

Precis startat enskild firma, ska exportera varor utanför EU och har lite frågor.

1. Har köpt in en massa varor innan jag startade EF, ska dessa varor bokföras in i mitt bokföringsprogram? Rätt så säker på att svaret är ja men jag frågar ändå
Allt som "händer" ska även hända i bokföringen. Om du har kvitton, kan ditt företag köpa grejorna av dig till ett uppskattat värde som troligen är lägre än inköpt.
Citat:
2. Har öppnat ett till sparkonto på mitt privata som jag ska ha enbart för företaget, kan jag ha det som ett 1930 konto i bokföringen? eller är 1930 företagskonto ENBART för riktiga företagskonton?
Varför sparkonto? Du kan vilket konto du vill till 1930.
Men ha ett eget konto på banken till företaget enbart.

Citat:
3. Får jag en inbetalning för en såld vara, vad för underlag behövs då? behöver jag ha underlag för vad för vara som sålts? t.ex "En vit
Alltså bokföring funkar så här. Dels har du själva bokföringen. Det kan vara på datorn eller i en bok. Sedan ska du ha en pärm med fysiska underlag. Man kallar det verifikat.
Ett verifikat kan du skapa själv. Men normalt är att du har ett kvitto från inköp eller faktura du sänt till kunden. Eller kopia på kundens kvitto.
När det behövs tex flyttas pengar mellan konton. Kan man ta ett papper och skriva vad man gör och varför. Det blir då ett verifikat.
Citera
2017-10-09, 23:12
  #4
Medlem
Tack för svar guys!
Räcker det med en beskrivning i Swish av vad man betalar för vid inköp?
T.ex "Vit tröja storlek M, oanvänd" eller behövs de mer underlag till bokföringen?

Jag får betalt för mina varor när företaget i utlandet sålt mina varor.
Utbetalningen sker via paypal och det står endast "utbetalning för varor sålt vecka 23" t.ex.
Vad som sålts kan jag kunna plocka fram men får inget riktigt verifikat av företaget

Kan jag skriva ett eget verifikat till bokföringen för varorna jag fått betalt för?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback