Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-02, 18:43
  #169
Medlem
sasos avatar
väl bra att "det gamla" dör
Sverige måste utvecklas och inte leva i det gamla
Citera
2017-11-12, 13:45
  #170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Hahah renare idag , hahah idiot, du saknar ju hjärna helt och hållet, du är troligen vänster och blir det ju så, jag beklagar.

Tycker du ska ta och titta på modstriologin, då får du se ett skitigt Sverige. Ja det är renare i dagens tunnelbanevagnar än 1973, 1985, 1995.

När jag bodde i Stockholm på 90-talet var tunnelbanevagnarnas säten sönderskurna, och vagnarna var taggade av graffitti, var ser du det idag i Stockholm?

Ser du nerpissade eller nerskitna hissar idag?

Har du gått på Kyrkogården där Bellman är Begravd? då var buskarna nerskitna av knarkare och det låg använda kondomer och kanyler överallt.

Jag är sladdbarn född på slutet av 60-talet av äldre föräldrar än jag borde haft, deras föräldrar var födda på 1800-talet, de var själva sladdbarn, generationen innan dom är slutet av 1700-talet.

Resultatet av detta är att jag inte är uppfostrad inom det moderna samhället som fick sin start på 1950-talet. Jag hade det runt omkring mig, men jag hämtade mina värderingar från både föräldrar och längesedan döda farföräldrar, min farfar dog 1948.

Jag vet vad det gamla Sverige var för sorts land, det ni saknar är det konstruerade moderna Sverige som kom till efter 1945 som då blev homogent.

Det gamla riktiga bondesverige var inte ett dugg homogent, Sverige var ett isolerat land med en mängd olika subkulturer i varenda landskap som var väsenskild från varandra.

Det Sverige är stendött, och det ni kallar Svensk kultur är ett misch mash från dessa olika subkulturer som bevarades och felaktigt sattes stämpeln Svensk kultur på.

Idag 2017 finns det stora grupper som värnar folkmusik och folkdans, denna folkrörelse är stor, och vet man var de håller till så finns det mängder av folkmusikfestivaler att besöka i detta avlånga land som innehåller både folkmusik och folkdans, men det är regionalt eftersom folkmusiken inte heller är homogen utan regional, varje landskap har sin sorts folkmusik och dans.

Det ni ömkar i denna tråd är ett konstruerat Sverige, likt Skansen som även det är lika konstruerat.

Eftersom jag har den bakgrund i det djupa 1800-talet inom min familj så har både midsommar som mina barndoms jular inte sett ut som i det homogena Sverige, utan mina jular och midsomrar hade rötterna i det svenska bonde och fiske samhället.
Och där i min tidiga barndom fanns varken julgran eller midsommastång som är både tyskt ursprung och från Dalarna.
Julgran kom senare i min familj.

All så kallad svensk kultur har oftast rötterna från någon annanstans, och det vi ser idag är det samma som hände förr, förändring, och kommer det hit folk från andra länder, vilket även hände förr så smyger det in utländsk kultur som sedan försvenskas.

om 100 år kommer folk förmodligen äta PIzza och Kebab som julmat och det kommer ses som äktsvenskt, det är något som inte går att göra något åt oavsett vad man tycker om det eller ej.
Citera
2017-11-12, 14:22
  #171
Medlem
Dorniers avatar
Det stämmer att Sverige blev skitigt och nergånget i vissa avseenden på 70-talet, en följd av omvälvningarna efter kulturrevolutionen i slutet på 60-talet.

Den verkligt gyllene eran var 50- och 60-talet när Sverige på allvar blev ett modernt land efter andra världskriget.

Sen är det klart att man hade sina lokala traditioner liksom sin dialekt och så vidare i det gamla bonde-Sverige. Bara en kommunistdåre kan kalla det "ett misch mash från olika subkulturer som bevarades och felaktigt sattes stämpeln Svensk kultur på", och att det var "ett konstruerat Sverige".

Bara en kommunistdåre kan också jämställa lite olika kulturyttringar från samma vita folk med dagens invasion av rasfrämlingar från andra sidan jordklotet, "om 100 år kommer folk förmodligen äta PIzza och Kebab som julmat och det kommer ses som äktsvenskt".
Citera
2017-11-12, 14:39
  #172
Medlem
Uncorruptables avatar
https://www.youtube.com/watch?v=wv6R2jjutPk

Kolla på detta, detta är från Malmö, min stad. Allt är rent och fint.

Så sluta nu med idiotanspelningar om att Sverige alltid varit smutsigt. Det är och förblir förvirrade marxistlögner.

Till och med vissa smarta fd kommunister och marxister håller på att fatta att den marxistiska idiotin har gått för långt och kommer nu kosta mycket blod svett och tårar att reparera.
Citera
2017-11-16, 17:01
  #173
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Tycker du ska ta och titta på modstriologin, då får du se ett skitigt Sverige. Ja det är renare i dagens tunnelbanevagnar än 1973, 1985, 1995.

När jag bodde i Stockholm på 90-talet var tunnelbanevagnarnas säten sönderskurna, och vagnarna var taggade av graffitti, var ser du det idag i Stockholm?

Ser du nerpissade eller nerskitna hissar idag?

Har du gått på Kyrkogården där Bellman är Begravd? då var buskarna nerskitna av knarkare och det låg använda kondomer och kanyler överallt.

Jag är sladdbarn född på slutet av 60-talet av äldre föräldrar än jag borde haft, deras föräldrar var födda på 1800-talet, de var själva sladdbarn, generationen innan dom är slutet av 1700-talet.

Resultatet av detta är att jag inte är uppfostrad inom det moderna samhället som fick sin start på 1950-talet. Jag hade det runt omkring mig, men jag hämtade mina värderingar från både föräldrar och längesedan döda farföräldrar, min farfar dog 1948.

Jag vet vad det gamla Sverige var för sorts land, det ni saknar är det konstruerade moderna Sverige som kom till efter 1945 som då blev homogent.

Det gamla riktiga bondesverige var inte ett dugg homogent, Sverige var ett isolerat land med en mängd olika subkulturer i varenda landskap som var väsenskild från varandra.

Det Sverige är stendött, och det ni kallar Svensk kultur är ett misch mash från dessa olika subkulturer som bevarades och felaktigt sattes stämpeln Svensk kultur på.

Idag 2017 finns det stora grupper som värnar folkmusik och folkdans, denna folkrörelse är stor, och vet man var de håller till så finns det mängder av folkmusikfestivaler att besöka i detta avlånga land som innehåller både folkmusik och folkdans, men det är regionalt eftersom folkmusiken inte heller är homogen utan regional, varje landskap har sin sorts folkmusik och dans.

Det ni ömkar i denna tråd är ett konstruerat Sverige, likt Skansen som även det är lika konstruerat.

Eftersom jag har den bakgrund i det djupa 1800-talet inom min familj så har både midsommar som mina barndoms jular inte sett ut som i det homogena Sverige, utan mina jular och midsomrar hade rötterna i det svenska bonde och fiske samhället.
Och där i min tidiga barndom fanns varken julgran eller midsommastång som är både tyskt ursprung och från Dalarna.
Julgran kom senare i min familj.

All så kallad svensk kultur har oftast rötterna från någon annanstans, och det vi ser idag är det samma som hände förr, förändring, och kommer det hit folk från andra länder, vilket även hände förr så smyger det in utländsk kultur som sedan försvenskas.

om 100 år kommer folk förmodligen äta PIzza och Kebab som julmat och det kommer ses som äktsvenskt, det är något som inte går att göra något åt oavsett vad man tycker om det eller ej.

Snyggt pakterat.

Men dravel. Idén att om en kultur inte är lika isolationistisk som den japanska, så...existerar den inte eller saknar all form av genuin kontinuitet, är falsk.
Citera
2017-12-20, 04:38
  #174
Medlem
Pungsvings avatar
"USA är ett av de bästa exemplen på att mångkultur inte fungerar. Extremt hög kriminalitet, knivskarp segregation, utbredd fattigdom och gott om slumområden en vit aldrig skulle röra sig i frivilligt, våldsamma upplopp med jämna mellanrum, växande spänning kring de olika etniska grupperna, extrema klassklyftor. Ett mycket splittrat land som håller på att slitas isär."

Helt fel. Dåtidens USA fungerade mycket bra, innan vänstervridningen av USA började på 60-talet. Svarta var viktiga i industrin och de arbetade bra. De hade bra lön och kunde spendera. Detta skapade efterfrågan på tex kultur som de gillade. Blues och jazz och mycket annat skapades. Detta såldes världen över. Svarta bodde i sina egna områden och höll inte på med att begå brott eller vara ute och begå upplopp. Demokraterna, vänsterpolitiken, skapade ghetto-USA där väldigt många svarta är arbetslösa och deras barn går i urusla offentliga flumskolor som vänsterpolitikerna driver fram och svarta måste försörja sig på knark när vänsterpolitikerna sparkat ut företagen där de svarta arbetade innan. Sverige har samma problem som USA pga sossarna.
Citera
2017-12-20, 04:51
  #175
Medlem
NovaOculuss avatar
Samhället kommer att falla samman förr eller senare, ordning och reda kommer vara ett minne blott.

Du kommer se folkdomstolar, lynchmobbar och ett pseudosamhälle där starkast vinner. Den starke tar vad och vem han vill ha, maktlös kommer den vanlige medmänniskan åskåda i sin vanmakt.

Idoler och folkhjältar kommer att klubbas ihjäl och bibliotek kommer att brännas. Ursvenska företag och varumärken kommer att auktioneras ut till utländska makter.
Citera
2017-12-20, 05:07
  #176
Medlem
Dreamtimes avatar
Det gamla Sverige finns kvar på landsbygden. Norrlands inland i synnerhet. Där kan du fortfarande se en brandgul Saab V4 med takräcke puttra förbi medan Ingvar bakom ratten hälsar med sin Borkum Riff-stoppade pipa i vänster hand.
Citera
2017-12-20, 05:41
  #177
Medlem
Elvislever241s avatar
Jag minns när Norge var Sverige och Finland var oxå Sverige innan ryssen kom.
Jag minns när kvinnan var omyndig hela livet och innan folkskolan kom fick endast rika söner lära sig läsa.
i
I Stället för bil fick man gå oftast barfota på stigar och grus .
Slog skörden fel fick man gå hungrig blev man sjuk och svag fanns ingen pencillin att få vare sig man var fattig eller rik .
Sverige är bättre än någonsin just nu .
Citera
2018-03-25, 19:37
  #178
Medlem
SVT slutar sända Lunds studentkör. Motivering:

https://www.expressen.se/kvallsposte...tudentsangare/

Citat:
– Vi värnar om traditioner och vill att det ska kännas i SVT när det är högtider. Men vi är även måna om att göra det på olika sätt och skildra olika traditioner och evenemang på olika platser runtom i landet, säger Eva Beckman från SVT till nyhetsbyrån TT.


Vad har Lunds studentkör för nåt att göra med SVT's förmåga att skildra andra traditioner på annan sändningstid? Vad hindrar SVT att skildra olika evenemang utan att plocka bort den här traditionen?
Citera
2018-03-25, 23:54
  #179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvislever241
Jag minns när Norge var Sverige och Finland var oxå Sverige innan ryssen kom.
Jag minns när kvinnan var omyndig hela livet och innan folkskolan kom fick endast rika söner lära sig läsa.

I Stället för bil fick man gå oftast barfota på stigar och grus .

Är du alltså typ 130 år gammal? Eller renat av 200 år? (om du minns tiden före lagen om allmän Folkskola, 1842)
Citera
2018-04-03, 16:02
  #180
Medlem
Ördögs avatar
Tråden har existerat i snart ett halvår, och under den tiden har Ingvar Kamprad, Jerry Williams och nu senast Lill-Babs gått hädan. Jag kan tänka mig att en sådan trestrejkare bidrar starkt till känslan av det gamla Sveriges försvinnande. Vad tycker ni?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback