• 33 108 online
  • 1 139 951 medlemmar
  • 59 051 253 inlägg
  • 1
  • 2
2017-10-07, 20:32
Medlem
Hej! örfilar alla moraltanter i väggen och öppnar bara snäckan till den som kan ge mig lite kunskap, så jag ännu en gång kan med gott samvete undvika rättsväsendet damn vad arrogant jag låter, men sån är jag..

Backround info: Jag är dömd för grov misshandel, några ringa narkotika, ett innehav som var senast nu i mars där jag åkte dit med 10g MDMA och inväntar ett fängelsestraff på en månad.

Hur som helst; Jag beställde lite mat med min kompis när vi vaknade, så vi rullar upp en rackare för att röka påvägen till restaurangen... på väg hem från restaurangen så får vi blåljus och jag svänger in vid sidan (för vi knappast hade hästarna på våran sida i den lilla Renault Clion vi körde)
dom slemmar sig fram till våran bil och börjar som vanligt med en ytterst dålig attityd fråga om vi har haft med polisen tidigare att göra.
Jag förklarade då om mitt fängelsestraff och försökte bara vara så nykter som möjligt, då ber han mig gå ut ur bilen och min kompis att stanna, väl vid bagageluckan på min kompis bil så blir polisen lugn helt plötsligt och tycker (vad jag tror) att vi måste vara trevliga killar, så han släpper guarden och går till andra sidan bilen för att hämta något (antagligen alko mätare).
Detta gör han medans hans kollega är upptagen att prata med min kompis, Så jag ser luckan! Tar sprinten och springer för kung och fosterland med en arg jävla horunge efter mig, så jag fick bara snabba bilder i huvet av när han tar fast mig så jag gav 220% och klarar mig!!!

Medans jag sprang så tappade polisen som hade koll på min vän fokus, Så han började gå bakom våran bil för att titta vad fan som händer, medans han gör det är min kompis smart och plockar halva jointen ur askoppen och dumpar den utanför bilen.
efter 5 min kommer horunge nr1 , Skitsne att tillägga, för att muddra min kompis. Medans dom står och visiterar honom så får dom ett larm på radion om ett bråk vid gänglokalen där vi bor, så dom avbryter allt och sticker till bråket...

Så mitt problem är nu att, dom tog mitt pass (för jag använder det som körkort i inväntan på nytt) och jag måste nog pallra mig ner till stationen, Men har jag större konsekvenser som väntar mig mer än att jag behöver vara clean i 48 timmar så jag bara kan lämna ett blod och gå med ett léende där ifrån ? :P

Samt vad hade konsekvenserna kunnat bli om jag stog kvar och gjorde allt som dom sa hela vägen till sjukan?

PS. Drograttfylla är absolut inte ett acceptabelt betéende, det borde bära dödsstraff, men jag skriver av allt ansvar med att jag ser mellan fingrarna på att röka en fet och köra. (och det gör väl heroinister med)
Glad dubbelmoralens dag ^^
Senast redigerad av MagiskSommarBlomma 2017-10-07 kl. 20:34. Anledning: tillägg
Citera
2017-10-07, 21:41
Medlem
Bergakungens avatar
Dessvärre (förtäckt moralkak...) kommer din strategi (att hålla dig nykter en kortare tid) troligen att fungera i detta fall.

Nu tycks du ju ha samlat på dig så pass med dålig karma att du får sitta av litet tid ändå. Ett välment tips är att välja mellan bilkörning och (drog)fylla - det löser ju problemen rätt bra för oss andra i trafiken.
Citera
2017-10-07, 23:57
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Du lär ju åka dit för att du stack från polisen. Men nog svårt att sätta dit dig för rattfylla.
Hoppas du blir överkörd av en rattfyllerist, förresten, på tal om karma.
Citera
2017-10-08, 00:41
Medlem
FarbrorFlums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Du lär ju åka dit för att du stack från polisen. Men nog svårt att sätta dit dig för rattfylla.
Det är inget brott att springa från polisen. Bara om man slår sig loss med våld.

Du kommer klara dig TS. Om nu snuten vill gå vidare med detta kommer de ta flera månader innan du kallas till förhör. Du verkar ha varit med i spelet så du vet säkert själv hur seg deras byrakrati är.

Du behöver inte ens hålla dig clean föränns kallelsen till förhör dimper ner.

Har förövrigt varit i exakt samma position, jag torska tyvärr då jag var positiv på blodprov trotts att jag inte rökt på 96 timmar. Snacka om otur.
Citera
2017-10-08, 00:57
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
Det är inget brott att springa från polisen. Bara om man slår sig loss med våld.

Du kommer klara dig TS. Om nu snuten vill gå vidare med detta kommer de ta flera månader innan du kallas till förhör. Du verkar ha varit med i spelet så du vet säkert själv hur seg deras byrakrati är.

Du behöver inte ens hålla dig clean föränns kallelsen till förhör dimper ner.

Har förövrigt varit i exakt samma position, jag torska tyvärr då jag var positiv på blodprov trotts att jag inte rökt på 96 timmar. Snacka om otur.
Polisen har stannat honom och bett honom gå ut ur bilen. Det är klart han inte får springa ifrån polisen då.
Citera
2017-10-08, 01:33
Medlem
Conams avatar
Precis som i förra inlägget! Chilla
Citera
2017-10-08, 06:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MagiskSommarBlomma
Hej! örfilar alla moraltanter i väggen och öppnar bara snäckan till den som kan ge mig lite kunskap, så jag ännu en gång kan med gott samvete undvika rättsväsendet damn vad arrogant jag låter, men sån är jag..

Backround info: Jag är dömd för grov misshandel, några ringa narkotika, ett innehav som var senast nu i mars där jag åkte dit med 10g MDMA och inväntar ett fängelsestraff på en månad.

Hur som helst; Jag beställde lite mat med min kompis när vi vaknade, så vi rullar upp en rackare för att röka påvägen till restaurangen... på väg hem från restaurangen så får vi blåljus och jag svänger in vid sidan (för vi knappast hade hästarna på våran sida i den lilla Renault Clion vi körde)
dom slemmar sig fram till våran bil och börjar som vanligt med en ytterst dålig attityd fråga om vi har haft med polisen tidigare att göra.
Jag förklarade då om mitt fängelsestraff och försökte bara vara så nykter som möjligt, då ber han mig gå ut ur bilen och min kompis att stanna, väl vid bagageluckan på min kompis bil så blir polisen lugn helt plötsligt och tycker (vad jag tror) att vi måste vara trevliga killar, så han släpper guarden och går till andra sidan bilen för att hämta något (antagligen alko mätare).
Detta gör han medans hans kollega är upptagen att prata med min kompis, Så jag ser luckan! Tar sprinten och springer för kung och fosterland med en arg jävla horunge efter mig, så jag fick bara snabba bilder i huvet av när han tar fast mig så jag gav 220% och klarar mig!!!

Medans jag sprang så tappade polisen som hade koll på min vän fokus, Så han började gå bakom våran bil för att titta vad fan som händer, medans han gör det är min kompis smart och plockar halva jointen ur askoppen och dumpar den utanför bilen.
efter 5 min kommer horunge nr1 , Skitsne att tillägga, för att muddra min kompis. Medans dom står och visiterar honom så får dom ett larm på radion om ett bråk vid gänglokalen där vi bor, så dom avbryter allt och sticker till bråket...

Så mitt problem är nu att, dom tog mitt pass (för jag använder det som körkort i inväntan på nytt) och jag måste nog pallra mig ner till stationen, Men har jag större konsekvenser som väntar mig mer än att jag behöver vara clean i 48 timmar så jag bara kan lämna ett blod och gå med ett léende där ifrån ? :P

Samt vad hade konsekvenserna kunnat bli om jag stog kvar och gjorde allt som dom sa hela vägen till sjukan?

PS. Drograttfylla är absolut inte ett acceptabelt betéende, det borde bära dödsstraff, men jag skriver av allt ansvar med att jag ser mellan fingrarna på att röka en fet och köra. (och det gör väl heroinister med)
Glad dubbelmoralens dag ^^
Intressant syn du har på poliser, "slemmade sig", "horunge nr 1" 48 timmar räcker inte och har de ditt pass så kommer de och hämtar dig var så säker. Du kanske skulle fundera på sambandet mellan orsak och verkan. Du och din kompis bestämde er alltså för att knarka när ni körde bil? Jag har sagt det innan och jag säger det igen, svag karaktär!
Citera
2017-10-08, 13:50
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe

Ja, omöjligt med något trafikrelaterat eftersom om personen försvunnit utom synhåll längre än en timme så finns det för många möjligheter att inta något förbjudet. Det är ju inte som alkohol där de kan hålla på och räkna på halter och göra massa kvalificerade gissningar beroendes på om promillen stiger eller sjunker.

Annars hade ju polisen kunnat knacka på hos vem som helst som har körkort och säga att de sett körning och be personen lämna blod. En granne som ringer på en rattfylla medan man sitter i soffan med en grogg.
Citera
2017-10-08, 17:58
Medlem
Ingen moralpredikan här inte, men ganska ironiskt egentligen. De hade troligen släppt er när de fick det där larmet ändå. Eller hur länge höll ni på och jävlades med dem innan larmet kom?

Att springa från polisen är inget brott. Och ifall polisen dyker upp hemma hos dig så finns det ju inget som bevisar att du inte hade rökt lite gräs efter hela händelsen för att lugna dig lite. Däremot så kan du ju ställa in dig på att lämna prover hos läkare i 6 månader, för att få behålla körkortet.
Citera
2017-10-09, 08:21
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum

Fel.

Citat:
4 § Den som, utan att fall är för handen som förut i detta kapitel är sagt, genom att sätta sig till motvärn eller eljest med våld söker hindra någon i hans myndighetsutövning, dömes för våldsamt motstånd till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1975:667).

Att kuta från polisen efter att ha blivit stoppad är ett mycket fint exempel på att "sätta sig till motvärn".
Citera
2017-10-09, 09:14
Medlem
Basterdss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Fel.

Att kuta från polisen efter att ha blivit stoppad är ett mycket fint exempel på att "sätta sig till motvärn".
Äh! Tror du kan chilla! Du såg nån snubbe du var livrädd för därför du sprabg! Eller hur?!
Tat lugnt! Sluta oroa dig!
Citera
2017-10-09, 10:55
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
sätta sig till motvärn

Nej. Det krävs att polisen fysiskt rör vid personen, även om det bara är en hand vid axeln, eller att ett gripande är påbörjat (exempelvis om personen är handfängslad) för att det ska räknas som att sätta sig till motvärn.

Hur hårt polisen håller har ingen betydelse, det är motvärn att slita sig ur ett grepp oavsett hur löst, eller att tränga sig förbi en polis som står ivägen i en dörröppning t.ex.
Det är även motvärn att klamra sig fast i ex. stolpar m.m. om en polis försöker gripa en. Motståndet behöver altså inte vara våldsamt (som i misshandel), men det måste vara någon form av fysiskt motstånd, även passivt motstånd räknas (dvs någon form av motvärn).

Men om man står på en plats, och polisen släpper uppsikten utan att ha fysiskt påbörjat ett gripande, och man springer, så är det inte olagligt, inte heller olagligt att ignorera polismans order, men å andra sidan har polisman rätt att få åtgärden genomförd med våld. (och att då motsätta den, är våldsamt motstånd)
På samma sätt är det inte olagligt att inte stanna (som fotgängare då) om polisen säger "Polis! Stopp, stanna", och inte heller olagligt att verbalt lura polisen att upphöra med gripandet, och då kuta.

Det har med att göra att det är inte olagligt att dölja eget brott, exempelvis är det inte olagligt att förstöra bevismaterial för eget brott (däremot för annans brott - skyddande av brottsling), eller att ljuga för polisen. Av samma anledning är det svårt att lagstifta mot eftersupning.

Du blandar nog ihop det med den amerikanska varianten av "resisting arrest", vilket är all form av att undvika bli gripen, allt från att verbalt försöka ta sig ur ett gripande, till att fortsätta springa efter att polisen sagt "Polis! Stopp! Stanna". Det är också skillnad för i USA är det olagligt att förstöra bevismaterial, även för eget brott.

Det finns däremot lagstiftning där man är skyldig att lyda polismans ord, men denna lagstiftning gäller bara deltagare i folksamling, se 16 kap §3 BrB.

Sedan är det en annan sak med trafik & fordon. Att med ett fordon fly från polisen när polisen uppmanat en att stanna, är däremot ett brott, och polisens rätt att stoppa fordon är reglerat i trafiklagen, och har ingenting att göra med motvärn & gripande att göra.
Senast redigerad av sebnie 2017-10-09 kl. 10:57.
Citera
  • 1
  • 2